ילדים. לא משנה עד כמה מנסים לבדר אותם, הם עדיין מבלים המון שעות מול מסכים ומחוברים לרשת. עד כמה אתם מודעים להרגלי הגלישה שלהם? האם אתם יודעים איפה הם גולשים ועם מי הם מדברים? אל תישארו מוטרדים, קבלו עשרה טיפים להגדלת הביטחון של הילדים ושלכם.

 

1. דבר המחוקק. החוק הראשון הוא לא לחנוק את הילד עם המון חוקים ומגבלות. כי הם ימצאו את הדרך לעקוף אותם. דברו אל הילד בצורה חיובית – מה כן אפשר לעשות ברשת ולהסביר שיש גם דברים שלא מומלץ לעשות ואפילו לדווח עליהם אם הם קורים.

 

2. יצירת לו"ז למסך. נסו לייצר שגרה של זמן מסך וזמן ללא מסך. למשל יום כן ויום לא. כך אין מריבות, תחנונים ובכי. אמנם זה ייקח כמה ימים עד שהם יפנימו, אבל בסוף הילדים יבינו וידעו מתי הם יכולים לשחק ומתי לא.

 

3. הסכמה עקרונית על שעות מסך. עם ילדים בוגרים יהיה קשה יותר להגביל את שעות הגלישה ברשת אבל עם הצעירים ניתן לעשות זאת, רצוי שזה יקרה בזמן שאתם נמצאים בסביבה – כך אתם יכולים "לשים עין" ולהתעניין בעת הצורך במתרחש על המסך. החליטו ביחד כי ניתן לגלוש עד שעה או שעתיים ביום, ובכל מקרה שעה וחצי לפני השינה אין מסך. הסבירו לילד כי כל דיף ללאפשר זמן גלישה כשאתם נמצאים בסביבה. כך תוכלו לשים עין.

 

4. אין דבר כזה מחשב לכל ילד. מוטב כי המחשב שבו הילדים משתמשים יהיה מוצב במרחב המשפחתי במקום שיהיה לכם קשר עין. משחקים בהם אפשר לדבר עם אחרים בזמן המשחק, עדיף שכן יתבצע עם רמקולים כדי שתוכלו לפקח שאין איזה קול מבוגר מדי או בקשות מוזרות מצד המתמודדים האחרים.

 

5. מעקב אחרי היסטוריית הגלישה. דאגו שכל המכשירים המרושתים יהיו תחת הלוג אין (Log in) של אחד ההורים (דרך גוגל). כך תוכלו לפקח על היסטוריית הגלישה של הילדים ולהציב הגנות על האינטרנט.

 

6. שיתוף. הסבירו לילדים שלא משנה מה, הם אף פעם לא מוסרים פרטים אישיים לאנשים שהם לא מכירים. גם אם מדובר באדם שהם מכירים רק דרך משחק או צ'אט. אם זה לא חבר או קרוב משפחה – לא מוסרים פרטים, גם לא טלפון. תסבירו להם שינהגו בזהירות עם אנשים ברשת. פרטים אישיים זה לא רק כתובת ומספר טלפון אלא גם תשובות לשאלות כאלו: "האם אתה לבד בבית עכשיו?", "איפה אתה אוהב להסתובב כשאתה לא בבית ספר?", "איפה אתה לומד?", "היית פעם חבר/ה של בן/בת?". הדגישו בפני הילד שחשוב שהוא יספר לכם אם מישהו מבקש ממנו לענות על שאלות כאלה.

 

7. נתקו או נטרלו את מצלמות הרשת של המחשב. פרט לכך שהאקרים יכולים לפרוץ למצלמות מרחוק ולראות מה קורה בבית, אתם לא רוצים שהילדים יעלו סרטונים או תמונות לאנשים זרים.

 

8. היו חברים של הילדים ברשתות החברתיות. תעברו על הגדרות הפרטיות של הילדים ברשתות החברתיות. סדרו את זה כך שהמידע יהיה פתוח רק לחברים. הסבירו להם שמדובר ב'כיכר העיר', וכמו שהם לא היו עושים ברחוב ליד כולם כל מיני דברים, כך גם בפייסבוק. הדרך הטובה ביותר לדעת מה קורה זה להיות חבר ברשתות החברתיות. כמובן שלא צריך לעשות פדיחות.

 

9. טלפונים חכמים. כל מה שהילד יכול לעשות במחשב הוא יכול לעשות בטלפון. חשוב להדגיש בפני הילד שכל הכללים שחלים על הגלישה במחשב תקפים גם לשימוש במכשיר.

 

10. התקינו תוכנת בקרת הורים (Parental control) גם בטלפון של הילד, גם בטלפון שלכם וגם במחשב.

תוכנות כאלו מאפשרות לכם להגביל תכנים ואתרים וגם להגביל את זמן השימוש מכל מכשיר או מחשב. התוכנה לא מאפשרת הסרה או עקיפתה ולכן אתם יודעים בדיוק מה עושים שם. התוכנות גם מאפשרות מציאת מיקום הטלפון.

את הטיפים ארגנו לנו בביטחה נציגי חברת ESET בישראל, חברת האבטחה החמישית בגודלה בעולם.