בתקופה הזאת של השנה קבוצות הוואטסאפ הכיתתיות רוגשות וגועשות, כשההורים מנסים לפצח את השאלה הקשה מכולן: מה עושים עם הילדים בקיץ? החיפוש אחר מסגרת לילדים בקיץ הפך השנה סוער במיוחד בעקבות מחאת ההורים שפרצה ברחבי הארץ סביב מחיריהן הגבוהים של הקייטנות. בעקבות המחאה הודיעו כבר רשויות רבות כי יוזילו את עלות הקייטנות בתחומן.
 
מלבד הקייטנות שמציעות העיריות והרשויות המקומיות, ולצד פעילויות החברה למתנ"סים שאף היא מציעה פעילויות לקיץ, יש שלל קייטנות פרטיות שמציעות פעילויות נושאיות. הנה כמה מהמיוחדות שבהן.

חולמים בספרדית


קייטנה באנגלית זה כבר פאסה, תכירו את הדבר הבא: קייטנה בספרדית. בית הספר ברליץ מציע לילדים לרקוד, לשחק, לשמוע מוזיקה, להתנועע ולצפות בסרטונים והכל בספרדית, כמובן. מארגני הקייטנה מבטיחים שהמשתתפים ילמדו לדבר שוטף בספרדית, כולל הגייה נכונה.

למי מתאים? בני 9־16
מתי ואיפה? 3־14 ביוני, 7־18 באוגוסט, 09:00־12:30 או 13:00־16:30, בסניפי ברליץ ברחבי הארץ
כמה? 2,390 שקל

קייטנת ספרדית. צילום: גלימפס הפקות
קייטנת ספרדית. צילום: גלימפס הפקות

שיעור בסובלנות


לרוב אנחנו חיים בקבוצות הומוגניות ולא פוגשים על בסיס יומיומי – אם בכלל – את השונים מאיתנו. מחנה הקיץ של צו פיוס מנסה לשנות את המציאות. במשך 11 ימים (כולל לינה) יבלו יחד בני נוער חילונים, דתיים וחרדים בקבוצות נפרדות לבנים ולבנות וילמדו על קבלת האחר. מעבר לטיולים, לשעות הבריכה, לפעילויות ולחוגים, בני הנוער יקיימו מפגשים קבוצתיים שבהם יכירו את תפיסות העולם השונות ואולי יצליחו לגלות סובלנות גם מחוץ לכר הדשא.
למי מתאים? לבוגרי כיתות ו'־ט'
מתי? 5־15 ביולי, 19־29 ביולי
איפה? בכפר הנוער "נווה הדסה"
כמה? 2,700 שקל

בסירה אחת
 

אחרי שטרנד קייטנות הגלישה כבר נרגע, הגיע השיגעון החדש: קייטנת שיט. הכי מתאים לילדים שאוהבים את הים, אבל מתוסכלים מהניסיונות העקרים לתפוס גלים. במהלך הקייטנה יתנסו הילדים בשלל פעילויות ספורט ימי, בדגש על גלשני רוח, מפרשיות ליחיד ולקבוצות, קיאקים וגם גלשני גלים, למי שבכל זאת רוצה לנסות.
למי מתאים? בני 7־11
מתי? 3־14 ביולי, 17־28 ביולי
איפה? מרכז דניאל לחתירה, מרינה תל אביב
כמה? 1,750 שקל

קייטנת שיט. צילום: איתמר גרינברג
קייטנת שיט. צילום: איתמר גרינברג

הישרדות, הדור הבא
 

האם אתם מאמינים שהילדים שלכם יוכלו להתנתק מהמסכים בכלל ומהניידים בפרט, לצאת מהעולם הווירטואלי אל הטבע ואפילו ליהנות? מפעילי מחנה הקיץ "הישרדות בשטח" בטוחים שכן. הם יחזירו את הילדים לתקופה שבה דברים בסיסיים כמו אוכל או מחסה לא היו מובנים מאליהם וילמדו אותם כל מה שצריך כדי לשרוד בשטח, כולל יצירת כלים מהטבע, חיפוש תבואה ופירות מאכל, בישול בשטח, הדלקת אש, בניית מחסה ואפילו הכנת כלי נשק להגנה עצמית.
למי מתאים? לעולים לכיתות ד'־ו'
מתי? 10־14 ביולי, 17־21 ביולי, כולל לינת שטח אחת
איפה? פארק נאות קדומים
כמה? 1,080 שקל

נוגסים בתפוח
 

למה לצאת לקייטנה בארץ אם אפשר לעשות מחנה קיץ בניו יורק? חברת "קאמפ קימאמה" מציעה מחנה קיץ בן שלושה שבועות וחצי באפ־סטייט ניו יורק שכולל תוכנית עשירה. ההורים ישמחו לשמוע על התוכנית החינוכית שבנויה על ערכי מנהיגות ופיתוח מיומנויות, ואילו הילדים יתלהבו מהפעילויות הרבות שכוללות שחייה, אמנות, תיאטרון, מוזיקה וריקוד. כולם ישמחו לשמוע על הטיולים לוושינגטון, למנהטן ולפארק השעשועים סיקס פלאגס.
למי מתאים? גילאי 14־17
מתי? 23 ביולי עד 18 באוגוסט
איפה? ארצות הברית
כמה? 16,800 שקל, לא כולל טיסות

קייטנה של "קאמפ קימאמה". צילום: יח"צ
קייטנה של "קאמפ קימאמה". צילום: יח"צ

עוברים מסך
 

אף פעם לא מוקדם להתחיל לחשוב על העתיד. והעתיד, כמו שכולם יודעים, נמצא בהייטק. בחופש הגדול מפעילה חברת "אינטרסקול" מחנה קיץ שרובו ככולו יזמות וטכנולוגיה. המחנה מיועד לילדים מגילי בית ספר יסודי ועד התיכון ומחולק לשלושה מסלולים: פיתוח אפליקציות ויישומים למחשב ולמובייל, פיתוח משחקי מחשב וסייבר. אחרי הסדנאות המעשיות וקבוצות החשיבה, ייהנו הילדים גם מפעילות פנאי וכיף, כי בכל זאת בחופש עסקינן.
למי מתאים? בני 9־17
מתי? 11־21 ביולי, 1־11 באוגוסט
איפה? כפר הנוער מוסינזון שבהוד השרון
כמה? 5,500 שקל, כולל לינה

צליל מכוון
 

ילדים יוצרים ומנגנים מוזמנים להגיע לכנס "ימי המוזיקה במגידו", ארבעה ימים של כיתות אמן עם לאה שבת, אוהד חיטמן, זוהר פרסקו, גיא באר והראפר נצ'י נצ'. עוד בתוכנית: נגינה בהרכבים, סדנאות, מופעים פתוחים לציבור ויצירה משותפת של התלמידים בליווי האמנים הבוגרים.
למי מתאים? בוגרי ז'־י"ב
מתי? 4־7 ביולי
איפה? האולפנה למוזיקה במגידו
כמה? 645־750 שקל

כנס "ימי המוזיקה במגידו". צילום: רן פרץ
כנס "ימי המוזיקה במגידו". צילום: רן פרץ

מלאי אנרגיה
 

איכות סביבה וקיימות הן נושאי קייטנת הגן הסולארי, שנערכת במרכז ההדרכה לאיכות הסביבה בבנימינה. במשך שלושה שבועות יכירו הילדים את כל מה שצריך לדעת (כמעט) על שמירה על הטבע. הם ישתתפו בעבודות לשיקום נחל תנינים, ישחו עם שנורקלים בשדות ים, ייטעו את יער המאכל הראשון בארץ ברמת הנדיב, ירכשו כישורי שדאות, ניווט והתמצאות בשטח, ילונו בשטח מחצבת בנימינה וילמדו לבשל בישול טבעוני באמצעות מקורות אנרגיה מתחדשים.
למי מתאים? עולים לכיתות ד'־ו'
מתי? 3־21 ביולי
איפה? הגן הסולארי, בנימינה
כמה? 1,800 שקל

קייטנת הגן הסולארי בבנימינה. צילום: יח"צ
קייטנת הגן הסולארי בבנימינה. צילום: יח"צ

בדרך הטבע
 

אומנם בחודשי הקיץ הלוהטים הטבע לא פורח במלוא הדרו ולא מאפשר טיולים נינוחים באוויר הפתוח, אבל עדיין יש לו מה להציע לנו ולילדינו. בחברה להגנת הטבע הכינו עבור הקטנים קייטנות ייחודיות בנות שבועיים שכוללות ימי טיול קרובים ורחוקים להכרת הסביבה. עבור הילדים הגדולים מציעה החברה מחנות קיץ בני חמישה ימים: אתגרים וחבלים בירדן, אקשן מים באלון תבור, טיול רטוב באילת וגם מחנה צלילה לכוכב ראשון.
למי מתאים? בוגרי א'־י"א
מתי? לאורך חודש יולי
איפה? הכפר הירוק, רמת הנדיב וברחבי הארץ
כמה? קייטנות - 2,450 שקל, מחנה קיץ - 2,495 שקל,
מחנה צלילה - 3,735 שקל

על חבל דק


אומנם זו לא קייטנה חדשה או טרנדית, אבל היא אחת המוצלחות מכולן. קייטנת קרקס פלורנטין מציעה שלושה מחזורים בני שלושה שבועות. בכל אחד מהם ילמדו הקייטנים את מקצועות הקרקס השונים מטרפז ועד ליצנות, הליכה על חבל וקוסמות, טרפז וג'אגלינג. במחצית השנייה של היום, אחרי ארוחת הצהריים, יעברו הילדים לבריכה, לצפייה בסרט, למתנפחים ולפעילויות הדרכה שונות. בסיום יוזמנו ההורים למופע שיעלו הילדים.
למי מתאים? בני 4־14
מתי? במשך כל החופש הגדול
איפה? הכפר הירוק
כמה? 2,120־2,790 שקל

קייטנת קרקס פלורנטין. צילום: דנה קפלן
קייטנת קרקס פלורנטין. צילום: דנה קפלן

 

מאחורי מחאת הקייטנות

ב־2014 הכריז שר החינוך לשעבר שי פירון על קיצור החופש הגדול בשלושה שבועות באמצעות קייטנות מסובסדות לילדי בית הספר היסודי בעלות של 450 שקל. "בית הספר של החופש הגדול" קראו לתוכנית, שבשלב הראשון הקיפה את ילדי כיתות א'־ב' והייתה אמורה להתרחב השנה גם לכיתות ג' וד'. אולם שר החינוך הנוכחי נפתלי בנט החליט לבטל את התוכנית בעקבות קיצוץ בתקציב המשרד.
 
לאחרונה כאמור פרצה סביב עלותן הגבוהה של הקייטנות מחאת הורים, שהלכה והתגברה ואף הגיעה בשבוע שעבר לדיון בוועדת החינוך של הכנסת. בסיום הדיון, שיזמו ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) וח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) קראה הוועדה לשר החינוך להמשיך את תוכנית "בית הספר של החופש הגדול" ולהחילה גם על כיתות ג'־ד'.
 
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "לקראת שנת הלימודים הנוכחית נאלץ המשרד להתמודד עם קיצוץ בסכום של 800 מיליון שקל. שר החינוך החליט להוסיף סייעת שנייה לכל גני הילדים בגילי 3־4, להקטין את הצפיפות בכיתות ולהציל את לימודי המתמטיקה, בסכום כולל של כמיליארד שקלים. בחופשת הקיץ הקרובה ילדי כיתות א׳ וב׳ יוכלו ליהנות ממסגרת חינוכית בעלות בסיסית בלבד. בשדרות וביישובי עוטף עזה יסבסד המשרד פעילויות מהגן עד כיתה ו', ואנו תקווה שנוכל להרחיב את הפרויקט החשוב הזה בשנה הבאה לכל ילדי ישראל”.