קייטנת קרקס, קייטנת מדע, קייטנת גלישה, כדורגל, אפייה או תיאטרון. רשימת הקייטנות גדולה והתקציב הנדרש להן עוד יותר גדול. חודשיים של חופש גדול לפנינו, ולא כולם יכולים לפתוח את הכיס ולרשום את הילדים לקייטנות הכי שוות בעיר. וגם אם התמזל מזלכם וילדכם בגיל הנכון להירשם לבית הספר של הקיץ, וגם אם סבא וסבתא הסכימו לתרום את חלקם ולסייע בהשגחה על הילדים, עדיין מספר ימי החופשה שלכם לא תואם את אלו של הזאטוטים שלכם.



אז מה עושים? קייטנת הורים. "לפני שנתיים התאגדנו שש משפחות של בנות שלומדות באותה כיתה של בתי והחלטנו לעשות לילדות קייטנת הורים אחרי בית ספר של הקיץ", מספרת גבי כהן, אם לשלושה מתל אביב. "קבענו שכל אמא תהיה אחראית על היום שלה, כולל ארוחת בוקר וצהריים. הבנות הגיעו אליה בשמונה וחצי וסיימו בשלוש וחצי, כלומר, יום עבודה מלא".



הימים של שש הבנות היו עמוסים ולא נפלו מהלו"ז של אף קייטנה אחרת: במהלך ימי הקייטנה הן הלכו לראות סרט בקולנוע, נסעו באוטובוס למוזיאון תל אביב, עלו על רכבת והגיעו למוזיאון לונדע בבאר שבע, היו בים ובבריכה, עברו סדנת הולה הופ ואפו עוגיות. "ניסינו לגוון להן את הפעילויות", מספרת כהן, "ההורים שילמו עבור הפעילויות, למשל, לכרטיסים לסרט, לרכבת ולמוזיאון, אבל בהתחשב בעובדה שהיו להן גם ימים של בית, העלויות התקזזו, ובחישוב שלנו יצא בסביבות 30 שקלים ליום לילדה, לא כולל ארוחות. הסידור הזה עבד די טוב ופתר בעיה לכל האמהות, גם תקציבית, והרווח היה שווה את המאמץ".



הקייטנה הייתה כל כך מוצלחת, ששנה אחר כך ביקשו אמהות נוספות להצטרף ליוזמה. "בכיתה מבקשים שיוזמות כאלו יכללו עד חמישה ילדים, כדי לא ליצור מצב לא נעים מול שאר ילדי הכיתה, אז בהחלט זה היה לא נעים, וצריך להיות רגישים לנושא הזה", ממשיכה כהן, "ועדיין, קייטנת הורים תהיה מוצלחת רק אם היא תכלול את הילדים שהם חברים קרובים, ושזו לא תהיה קבוצה גדולה מדי. אומנם קבוצה גדולה מאפשרת להורים יותר ימים חופשיים, שבהם יש תעסוקה לילדים, אבל זה מאתגר מדי עבור ההורים שצריכים להעסיק אותם".



אצל דנה, אם לשלושה מבאר שבע, היוזמה יצאה לפועל עוד בתחילת השנה, עם בנה הבכור תלמיד כיתה א'. "במקום לשלם על צהרון, התארגנו כמה אמהות, ובכל יום אמא אחרת אספה את הילדים אחרי בית הספר והייתה איתם עד השעה ארבע", היא מספרת, "הכנו להם ארוחת צהריים, והם אכלו ושיחקו עד שההורים באו. שעתיים וחצי כל יום. כשהגיע הקיץ החלטנו להרחיב את היוזמה ולערוך קייטנת הורים לשבועיים, כדי לחסוך את הסכומים המטורפים שמבקשים כאן על קייטנות, 1,500 שקל לשבועיים".



גם במקרה הזה כל משפחה הייתה אחראית לפעילויות באותו יום: "בעלי מלמד תופים, אז הוא היה איתם יום אחד והעביר להם פעילות מוזיקלית. בשבוע שאחריו אני נשארתי איתם. התחלנו בגינת המשחקים בשכונה וחזרנו הביתה, להכין יחד ארוחת צהריים. זה היה מאוד מתיש להיות בבית עם חמישה בנים. הם השתוללו, והיה קשה להחזיק אותם, זה לא כמו שעתיים וחצי באמצע השבוע, כשהם כבר עייפים אחרי בית ספר, אלא שבע שעות ברציפות. כשהשנה נודע שלכמה משפחות זה לא הסתדר, והקייטנה לא תצא אל הפועל, אני לא יכולה להגיד שלא נשמתי לרווחה, למרות שמבחינה תקציבית אני נמצאת בבעיה".


תיאום ציפיות

כדי שהקייטנה תהיה מוצלחת, חייבים להתאים את אופי הפעילות לילדים המשתתפים. אם הילדים זקוקים לפעילות אנרגטית, כדאי לצאת איתם החוצה, לפארקים ולגינות שעשועים, ולאפשר להם לפרוק את המרץ לפני שחוזרים הביתה. ילדים אחרים ייהנו יותר מפעילויות יצירה במזגן. בערים רבות בארץ מוצעות בחודשי הקיץ פעילויות חינמיות לכל המשפחה, ואפשר להחליט שפעם או פעמיים יוצאים לפעילות יקרה יותר, כמו לונה פארק או פארק מים.



בהחלט חשוב לגוון את הפעילויות, אבל לא כדאי להיכנס לתחרות סמויה בין ההורים. "צריך להסתכל על התמונה הכוללת ולא מה כל אחת נותנת", אומרת כהן, "אין סיבה להיות קטנוניים ולעשות חשבונות, ובוודאי שזו לא תחרות של היום הכי מושקע. עושים מה שאפשר ולא יותר מזה, ולא צריך להיות במתח. אם יש אמא שיותר קשה לה, או שיש לה תינוק קטן, הילדים יכולים להישאר יום אחד בבית ולעשות יצירה או לאפות. זה ממש לא נורא".



לא מוכנים לשלם מחירים מופקעים. צילום ישראל סביצקי



זו הסיבה שלפני שהקייטנה יוצאת לדרך, חשוב לתאם ציפיות: מהן שעות הפעילות ומי אחראי לתכנים של כל יום; אילו ארוחות תהיינה במהלך היום, האם את ארוחת הבוקר מביאים מהבית או שמקבלים בבית המארח, וכמובן, חשוב ליידע אם יש ילדים צמחוניים, טבעוניים או בעלי אלרגיה למזון כלשהו.



נוסף על כך, כדאי לקבוע מראש מי מממן את הפעילות, האם כל הורה את היום שלו, או שיש קופה משותפת ובכלל, האם מגבילים את סכום הפעילות היומי. ילדים גדולים יותר יכולים לבנות לעצמם את תוכנית הקייטנה, וההורים יכולים להיות שם כדי לסייע ולהסיע. וכמובן, אם מתכננים נסיעות ומספר הילדים עולה על מספר המושבים ברכב, יש להתארגן מראש על אדם נוסף שיסייע בהסעות.


תובעני אך מספק

מיכל לבנה ממן, אם לארבעה, לקחה את היוזמה הזאת צעד אחד קדימה, ועם קבוצת מאמאנט של בית ספר תל"י בהוד השרון פתחה בשנה שעברה קייטנת הורים המונית, שמנתה 75 ילדים בכיתות א'־ד'. "לקראת החופש הגדול, סביב הבאזז הגדול שהיה אז בנושא הקייטנות ויוקר המחיה, דיברנו כמה אמהות מהקבוצה ואמרנו שננסה להרים קייטנה לילדים שלנו. אנחנו 200 שחקניות, וכל אחת יכולה לתת משהו", היא מספרת. "למרות שנזכרנו מאוחר, זו הייתה הצלחה גדולה. ביקשנו מהעירייה שתיתן לנו את מבנה בית הספר למחזור שני של קייטנה ועשינו לילדים שלושה שבועות של כיף".



האמהות נרתמו לנושא, וכל אחת תרמה את חלקה, מי יותר ומי פחות. "אמא אחת היא מאמנת של התעמלות קרקע, והיא העבירה לילדים פעילות בנושא. אמא אחרת היא מפיקה של טררם והביאה את הלהקה להופעה, מישהי הביאה את בן הדוד שלה הקוסם, דיאטנית עשתה להם פעילות בנושא תזונה נכונה ואמא שעובדת בשטראוס הביאה לילדים חטיפי אנרגיה", ממשיכה לבנה ממן. "בגלל שאנחנו עמותה ללא מטרות רווח, הצלחנו להביא גם את המשטרה, מכבי האש והווטרינר העירוני לערוך לילדים פעילות".


חסכונית, איכותית, ועם שקט להורים. גבי כהן



את הסכום שגבו מההורים, 950 שקלים, השקיעו לטובת פעילויות נוספות בתשלום. "אנשים היו חשדנים בהתחלה ולא הבינו מה מקבלים בסכום כזה נמוך", היא צוחקת. "אותם אנשים פנו אלינו כבר לפני חודש ושאלו אם אנחנו מרימות את הקייטנה הזאת גם השנה". התשובה של לבנה ממן לאותם שואלים הייתה חיובית. "אומנם העיסוק בקייטנה תובעני עבורנו, אבל הוא ממלא אותנו בסיפוק. במקום להשקיע כל כך הרבה כסף בקייטנות יקרות או להיתקע בלי מסגרת לילדים, אנחנו עוזרות אחת לשנייה וזה מדהים".



כמובן, קייטנת הורים טובה גם להורים. היא טובה להורים שיכולים לקחת מעט ימי חופש מהעבודה, היא חסכונית, היא מאפשרת לנו לצאת לעבוד בראש שקט ובידיעה שהילדים נמצאים בידיים טובות ולא בידי מפעילים בני 16 שלא בטוח כמה הם אחראיים. והיא טובה גם לילדים. "כשהילדים גדלים, הם פחות בקטע של קייטנות חיצוניות, זה כבר לא מדבר אליהם", אומרת כהן. "יש משהו ברעש של הקייטנות ההמוניות שלא מתאים לכל אחד".



במקום לנסות להסתגל לקייטנה חדשה, עם עשרות ילדים שהוא לא מכיר, הילד נמצא במסגרת ביתית מפנקת, עם החברים הקרובים אליו ביותר ועם השגחה הורית ואוכל מבושל ולא קייטרינג שלא תמיד קולע לטעמם. "קייטנה ביתית היא רגועה יותר ושקטה ומאפשרת לתפור לילדים את הפעילויות שמתאימות בדיוק להם", היא אומרת, "לי, מצד שני, היא מאפשרת להכיר טוב יותר את החברות שאיתן הבת שלי מבלה שעות ארוכות מדי יום".