כמדי שנה, לאחר שבחודשי הקיץ יולי־אוגוסט ההורים הוציאו סכומים לא קטנים עבור פעילויות לילדיהם, כעת הם נדרשים להוצאות נוספות עבור ההכנה לגנים ולבתי הספר. מדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת, ולהורים רבים קשה לעמוד בה.



שרי מנתניה, אם לארבעה ילדים - שתי תאומות שעולות לכיתה ב’, ילד בן 4 ותינוקת, מורגלת בהוצאות הכבדות, ולכן עשתה "עבודת הכנה" כדי לנסות לצמצמן: “אם אתה לא הולך לחנויות מותגים ועושה קנייה מרוכזת בחנויות הסטוקים, זה יכול מאוד להוזיל את העלויות”, היא מסבירה ומוסיפה כי היא עשתה סקר שוק בימי החופש שהיו לה: “הצלחתי להוריד את המחיר של הילקוטים לבנות ב־100 שקל לפחות, כי עברתי בין החנויות, אבל זה מצריך ממש לעבוד בזה. זה גם עניין של חינוך של הילדים, שידעו שלא צריך כל דבר לקנות חדש ושאפשר להמשיך עם אותו הציוד”.



שרי מדגישה כי עוד לפני ההוצאות על הציוד יש הוצאות רבות נוספות: “בשנה שעברה שילמתי 500 שקל על קניית ספרים, והשנה נכנס פרויקט השאלה שעולה 300 שקל. יש תלבושות אחידות - קנייה שיכולה לעלות עוד 100 שקל, וזה בלי לחשב כמה יעלה לי לשים את הילדות בבית הספר, שלכאורה הוא חינם אבל יש תשלום לצהרונים ותשלום לסל בית הספר. בשנה שעברה שילמתי 1,050 שקל לשנה עבור פרויקטים מעבר למה שמשרד החינוך נותן כבסיס. יוצא שאתה מתחיל את ספטמבר עם הוצאה גבוהה של אלפי שקלים”.



אילנית כהן, אם לשניים מירושלים, מספרת כי גם השנה תלך לעמותה שתתרום לה את הציוד עבור תחילת שנת הלימודים: “אני אלך לגמ”ח מיוחד שיעזרו לי, אם זה באוכל, בגדים לבית הספר, תיקים, הכל. אני עוברת את זה כבר שלוש שנים. קשה בגלל שצריך לשלם שכירות, חובות שמצטברים שצריך לשלם, זה לא פשוט”. כהן מציינת כי אם בעבר חשבה להביא לעולם עוד ילדים, כעת ברור לה שלא תוכל לעמוד בזה כלכלית: “למה להביא עוד ילד? גם ככה הדברים קשים. במצב של היום אי אפשר”.