בנות נבחרת ההתעמלות האמנותית שמו אתמול את כל המחלוקות והצרות שליוו אותן בחודשיים האחרונים בצד, ורקדו כל הדרך אל הגמר שייערך היום (החל מ־16:55) בתקווה לנעול את האולימפיאדה עם סוף מתוק במיוחד: מדליה היסטורית.



הנבחרת, שבה נמצאות אלונה קושבצקי, יובל פילו, אידה מיירין, קרינה ליחבר וקטי לבינה (המחליפה נטלי מנדלסון טסה, אך לא שותפה), עלו ראשונות אל המזרן ופתחו את התחרות הקבוצתית בתרגיל החישוקים. המתעמלות עברו את התרגיל בהצלחה, בלי הפלות וטעויות, כשקהל מעודד אותן. הן זכו לציון סביר של 17.250 נקודות, כנראה משום שהיו הראשונות, בציון 8.55 עבור דרגת הקושי ו־8.7 עבור הביצוע. בתום הסיבוב הן דורגו במקום השביעי, כשרק שמונה הראשונות מעפילות לגמר.



כעבור שעה וחצי הן חזרו אל המזרן, הפעם בתרגיל שבו הוכתרו כאלופות אירופה ביוני האחרון בחולון, עם הלהיט "רק רוצה לרקוד", משולב עם "אם אשכחך ירושלים". הן הלהיבו את הקהל שלא הפסיק לעודד, וסיימו ביצוע נקי מטעויות שהעניק ציון נהדר של 17.633 נקודות (8.8 עבור דרגת הקושי, 8.333 לביצוע).



הנבחרת לא המתינה זמן רב עד שהבטיחה את מקומה בגמר משום שלא מעט מהקבוצות שעלו אחריהן שמטו את המכשירים וקיבלו ציונים נמוכים יותר. בתום שני הסיבובים הנבחרת דורגה במקום השישי הכללי עם 34.883 נקודות וגולת הכותרת - הכרטיס היוקרתי לגמר. אגב, ההפתעה של הערב הגיעה מכיוונה של רוסיה, הפייבוריטית הברורה לזהב, שסיימה רק במקום השני, בעוד ספרד השתלטה על המקום הראשון עם הופעה מרשימה מאוד.



"אנחנו מכירים את היכולות של הנבחרת שלנו ויודעים מה היא שווה", אמר מנהל היחידה לספורט הישגי, דני אורן, "היו כמה נבחרות אירופיות שהתעלו על עצמן כמו הספרדיות והאיטלקיות. הבנות שלנו יודעות להופיע, להשאיר את הכל מאחור ולהתחרות. ראינו שאחרי התרגיל הראשון הן לא קיבלו ציון גבוה, אבל בתרגיל השני הן נתנו תרגיל מדהים שהביא להן ציון טוב מאוד. אני סומך על הבנות ועל הצוות המקצועי שעוטף אותן. כבר עכשיו הבנות באימון לקראת מחר. הן הולכות לישון מוקדם כמו חיילות כי יש גמר מחר".



על הציפייה למדליה: "הנבחרת הישראלית היא בן חמש הנבחרות הטובות בעולם. הכל פתוח. רוסיה, אם לא תעשה שגיאות, תזכה בזהב, כי היא ברמה אחרת. לגבי השאר, הכל תלוי בזריקות, בתפיסות ובשגיאות. זה לא יהיה פשוט".


הסרט של ריבקין

נטע ריבקין, המתעלמת האמנותית הבכירה של ישראל, לא ציפתה לסרט כזה. מאז השיגה את הכרטיס לאולימפיאדה השלישית שלה, צפו לה התחזיות גמר אולימפי שני בקרב־רב, אחרי שבלונדון רשמה על שמה את הישג השיא של מתעמלת ישראלית בכל הזמנים כשסיימה במקום השביעי. שלשום, בשלב המוקדמות בריו, היא שמטה ברגע האמת שניים מתוך ארבעה מכשירים - את החישוק ואת הסרט - ומצאה את עצמה במקום ה־13 ומחוץ לעשר הטובות שמעפילות לגמר.

ריבקין פתחה נהדר את החלק הראשון עם תרגיל הכדור וזכתה ב־17.866 נקודות: 8.8 נקודות על דרגת קושי גבוהה מאוד ו־9.066 נקודות על הביצוע המעולה. כשעלתה לתרגיל החישוק, העניינים התחילו להסתבך. כמה טעויות בתרגיל פגעו לה בציון (17.041 נקודות), כשדרגת הקושי ירדה ל☺־8.275 נקודות והביצוע עצמו זכה לציון לא טוב בסטנדרטים של המתעמלת הוותיקה - 8.766. ריבקין ידעה שעל פי הדירוג הכללי, עליה להתאמץ במיוחד כדי לשחזר את הישגה מלונדון, אבל בפועל, רק התרחקה יותר מהעשירייה.

ריבקין היא בין המתעמלות הבודדות בעולם שעל שמן יש אלמנט ("אלמנט ריבקין", בתרגיל הסרט, שבו היא מנופפת במכשיר מאחורי גבה), וכל שימוש באלמנט כזה יכול לזכות אותה בעשירית נקודה יותר משאר המתעמלות. אך דווקא באלמנט הזה קרתה התקלה שמנעה ממנה את ההעפלה לגמר, כשריבקין זרקה את הסרט אל על, אך הוא נפל לרצפה לפני שהצליחה לתפוס אותו. היא קיבלה ציון נמוך במיוחד, 16.783 נקודות.

נטע ריבקין. לא הצליחה להעפיל לגמר. צילום: רויטרס
לתרגיל האלות האחרון עלתה ריבקין בידיעה שרק נס, או תרגיל יוצא מן הכלל, יעניק לה את הכרטיס לגמר. הביצוע הפעם היה חף מטעויות וזיכה אותה בציון 17.533, אך היא סיימה במקום ה־13 הכללי.
"רציתי לסיים אחרת", אמרה ריבקין בסיום, "אני יכולה להגיד שנתתי את כל כולי, עשיתי את הכל כדי להצליח פה. לא הכל הסתדר. היו אי דיוקים, היו נפילות שהיו שוות הרבה נקודות שעלו לי בכניסה
לגמר. אלה החיים. חזרתי מהפציעה והייתה לי הכנה מאוד טובה לאולימפיאדה. נכון שהיו לי פחות תחרויות השנה, אבל באתי ב־100% מוכנות." 
"מאוד נהניתי להתחרות פה מבחינת הקהל, האווירה והתמיכה. האולם היה ענק, ולמרות הטעויות שעשיתי הייתה הרגשה טובה להתחרות כאן. הייתה לי חוויה עצומה מריו", הוסיפה נושאת הדגל הישראלי בטקס הפתיחה, "אני עכשיו לוקחת חופשה, ויותר מזה לא אומרת כלום על העתיד שלי. אין לי החלטה עדיין. אני צריכה לנקות את הראש אחרי תקופה לא פשוטה ולראות מה הלאה"