אלכס גלעדי היה ב-22 משחקים אולימפיים של קיץ וחורף. מאז 1994 הוא חבר הוועד האולימפי הבינ״ל בזכות מינוי אישי של הנשיא המנוח, חואן אנטוניו סמארנש. ב-16 השנים האחרונות הוא נמנה על קבוצת הפיקוח של הוועד הבינ"ל. מאז זכייתה של ברזיל במכרז לאירוח המשחקים, בקונגרס שהיה בקופנהאגן בקיץ 2009, ביקר אלכס בברזיל יותר מ־20 פעמים. בחודש האחרון הוא כבר שוהה בריו, ויישאר בה עד לסיום המשחקים. בנוסף להיותו אחד מהמפקחים על הוועדה המארגנת, הוא גם יו״ר וועדת השידורים של הוועד הבינ״ל, וכמובן אחד מסגני הנשיא של NBC ספורט מאז המשחקים בסיאול 88'.



בפעם ה-22, הוא חרד יותר מתמיד. לא רק האיום הביטחוני שמרחף על המשחקים, גם הניהול המחפיר של הוועדה המארגנת לריו 2016 מדאיג אותו מאוד. "כולם כאן מלאים ברצון טוב, אבל שגיאות איומות שביצעו כאן בשבע השנים האחרונות והאקלים הפוליטי השביר כאן, מדאיגים מאוד".



הניסוי אחרון שערך מרכז השידורים (IBC) אפשר לאנשים לחייך. יותר מ-4,000 שעות יעברו באמצעות מרכז השידור ל-207 מדינות. גם החשש הצפוי מהפסקות חשמל התבדה בגלל הפעולה המהירה של הגנרטורים החלופיים. "השידורים יהיו מדהימים, אין לי ספק בכלל. אנשים כאן יודעים לצלם, לביים ולהפיק. לא תראו בבית תמונות של זיהום והזנחה. תראו את ריו במיטבה", אומר גלעדי. אבל גם כשהוא שופע ביטחון עצמי, הוא יודע שלא הכול תלוי במצלמה.



מרכז ההיסעים עוד לא ביצע את הניסוי האחרון. קשה לבצע אותו עד שהכפר האולימפי יאוכלס וספורטאים ייצאו לאימונים. התקלה האחרונה, שגרמה לספורטאי לאחר לתחרות, נרשמה באטלנטה 96'. בעיר התשיעית בגודלה בארה״ב החליטה חבורת אנשי עסקים, בראשות בילי פיין להראות לעולם שהם יודעים לעשות הכול יותר טוב. זה היה מביך, בנס נמנעו שערוריות.



כדי להמחיש עד כמה מסובך מערך התחבורה, חובה לדמות אלף נסיעות בעת ובעונה אחת: אוטובוסים עם ספורטאים ותקשורת (50 אלף איש); הסעות של אח״מים, אנשי חברות הענק שהן שותפות עסקיות ואסטרטגיות של הוועד האולימפי הבינ״ל; ראשי מדינות ועוד עסקני ספורט ופוליטיקה. מדובר בעיר צפופה, עלולות להיות תקלות. "אני לא רוצה לחשוב על מקרה שבו ספורטאי לא יגיע לתחרות. זה יהיה אסון", אומר גלעדי.



האסון האקולוגי במפרץ גוונאברה, שיארח את תחרויות השיט, מדאיג את העולם, אבל לא את גלעדי. "נסעתי לראות מה קורה שם. נכון, לא מדהים, אבל הרבה פחות היסטרי מהתיאורים של התקשורת העולמית. יש כאן כבר 5,000 עיתונאים. אין עוד תחרויות, אז הם מחפשים סיפורים. המפרץ יהיה סיפור טוב ב-50 השנים הבאות. שוחחתי עם הגולשת מעיין דוידוביץ׳, שמתאמנת כאן כבר כמה שבועות. היא לא מודאגת מאיכות המים. דווקא מהפסולת. אם שקית פלסטיק בתוך המים נדבקת לסכין של הגלשן או הסירה, זה אסון. אז כולנו מתפללים שזה לא יקרה. אבל ברור שאי אפשר להתחייב".



כל עיר שארגנה משחקים אולימפיים בעשורים האחרונים ציפתה לשמוע בטקס הסיום את נשיא הוועד הבינ״ל מכריז: ״"The best games ever. כל הספורט העולמי יודע שתומאס באך, נשיא הוועד האולימפי הבינ״ל, לא יוציא את המשפט הזה מפיו ב-21 באוגוסט. האולימפיאדה הזו תלויה באוויר, והוועד האולימפי רק רוצה שהמשחקים יסתיימו כדי להתאושש מהטראומה שהחלה בקופנהאגן, בימיו של ׳לולה׳ כנשיאה האהוב ביותר של ברזיל. הסוציאליסט שהתנייע בפולקסוואגן ישנה פרש לטובת דילמה רוסף. דילמה הודחה מהנשיאות, לולה חשוד בעבירות שחיתות בקונצרן הענק פטרובראס, דילמה אכלה את התיק בשבילו.



לשאלה איך הוא מגדיר את מצב המוכנות של ריו לקראת יום שישי הקרוב, אלכס עונה בלי מחשבה: ״שבע״. גם הוא יודע שזו הערכה מחמיאה, שעלולה בתוך שניות להיות ״שלוש״, וזה עוד לפני טקס הפתיחה. כן, כך הם פני הדברים, כשמדינה מתפתחת מתחפשת למדינה מפותחת.