משבר ההגירה, גרסת ריו 2016: "מטרת המשחקים האולימפיים היא להפוך את הספורט להתפתחות הרמונית של האדם, במטרה לקדם חברה שלווה, עניינו בשמירה על כבוד האדם", נכתב באחד מעקרונות היסוד של האולימפיאדה, מסמך הידוע גם בשם "הפילוסופיה של המשחקים האולימפיים". המשחקים שימשו מאז ומתמיד את מי שניסה להגביר את הרוח הזו ואפשרו למתעמלים לייצג מדינות, אפילו אם הן לא הוכרו באופן רשמי ע"י שכניהם או ע"י ארגון האומות המאוחדות. 

הקיץ הזה, השתתפותה של קבוצה אחת עוררה תשומת לב מיוחדת, משלחת של עשרה ספורטאים פליטים מסוריה, אתיופיה, קונגו ודרום סודן. הספורטאים, שמייצגים את 60 מיליון בני האדם שברחו ממולדתם למדינות אחרות לרוב ברחבי אירופה, הניפו הלילה (שבת) בטקס הפתיחה בריו, ברזיל, את הדגל האולימפי והתקבלו בתשואות ובהתלהבות גדולה. 
זו לא הפעם הראשונה שהעשרה משתתפים בתחרויות, אך זו הפעם הראשונה בה הם מתמודדים תחת אותו צוות, שמורכב משני שחיינים סורים, אצן מאתיופיה, שני ג'ודוקאים מקונגו וחמישה רצים למרחקים ארוכים- בינוניים מדרום סודן.

התקבלו בתשואות, משלחת הפליטים, הלילה. צילום: רויטרס

"נציע לכם בית בכפר האולימפי"


נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך בירך אותם ואמר במהלך הנאום שנשא במהלך טקס הפתיחה: "אין להם בית, דגל או המנון, אך אנחנו נציע להם בית בכפר האולימפי יחד עם כל ספורטאי העולם". עוד הוסיף: "אתם הסמל לתקווה, וכאן תוכלו להביע את היכולות שלכם". 
גם הנשיא האמריקאי ברק אובמה בירך את המשלחת ובמהלך שידור הטקס, צייץ דרך חשבון הטוויטר שלו והביע את תמיכתו בהם. "הלילה, לראשונה, משלחת הפליטים תעמוד מול העולם ותוכיח כי ניתן להצליח - לא משנה מאיפה אתה מגיע", כתב אובמה.