אז אפרול או שפריץ?! מירה איתן על הוורסיה האיטלקית של הדרינק הגלותי שירענן גם לכם את הקיץ...

אם תשאל ישראלי, ובעיקר את הדורות הוותיקים בארץ, מהו 'שפריץ', התשובה תהיה: הגרסה המקומית של עולי מזרח-אירופה ליין הנתזים המוכר להם מהבית בגולה. מעין אלתור שיצר את המשקה הלאומי של קהילת עולי רומניה. ב'קוקטייל' הזה מככבים בערבוביה יין לבן או אדום וסודה.

כשהמשקה הזה מעורבב עם פרוסקו וסודה, או רק עם סודה הוא יוצר את הקוקטייל האולטימטיבי לקיץ החם שלנו (צילומים: יח"צ)
כשהמשקה הזה מעורבב עם פרוסקו וסודה, או רק עם סודה הוא יוצר את הקוקטייל האולטימטיבי לקיץ החם שלנו (צילומים: יח"צ)
כשהמשקה הזה מעורבב עם פרוסקו וסודה הוא יוצר את הקוקטייל האולטימטיבי לקיץ החם שלנו... (צילומים: יח"צ) אבל, האמת היא ששפריץ (Spritz) הוא בעצם קוקטייל מאוד פופולרי בצפון-איטליה, ששורשיו נמצאים במחוז ונטו, והשימוש שלו הוא כאפריטיף, שבגרסתו הנפוצה ביותר מורכב מאפרול, פרוסקו וסודה. אפרול נחשב בארץ למשקה של בנות משום שהוא דומה מאוד לקמפארי, רק מתקתק יותר ופחות אלכוהולי, ובעל צבע כתום זוהר ומבריק. מה שמשמח הוא שהמשקה 'הנשי' הזה, כשהוא מעורבב עם פרוסקו וסודה, או אפילו רק עם סודה, יוצר כמעט את הקוקטייל האולטימטיבי לקיץ החם שלנו, לגברים ולנשים גם יחד, קוקטייל שמתאים כמעט ל-365 יום בשנה. משקה האפריטיף הזה, האפרול, יוצר לראשונה בשנת 1919 בעיר פדובה שבצפון-איטליה, על-ידי האחים ברביירי (Barbieri). האחים רקחו אפריטיף אלכוהולי על בסיס עשבים והשיקו אותו לכבוד תערוכה בינלאומית שהתקיימה בעיר באותה שנה. בתחילת דרכו הוכר האפרול רק בארץ הולדתו. המשקה הכתום, המתקתק-מריר, בעל אחוזי האלכוהול הנמוכים יחסית (11%), הפך עד מהרה למצרך מבוקש ביותר בברים ובבתי-הקפה השוקקים ברחבי איטליה. בתום מלחמת העולם השנייה החלו לאמץ אותו גם שווקים אחרים כמו גרמניה ואוסטריה ומשם הוא כבר הגיע לשאר העולם. החל מסוף המאה העשרים אפרול שייך לחברת קמפארי. המקור לצבעו הכתום-בהיר ולטעמו הייחודי הוא במתכון סודי שלא השתנה מאז רקיחתו לראשונה בשנת 1919. את טעמו המיוחד מאפיינים נגיעות תפוזים מתוקים וקליפות מרירות, עשבי תיבול רבים ושורשים שונים שמעניקים לו את הטעם המרענן והמאוזן להפליא של מרירות נעימה לצד מתיקות פירותית. בעקבות פרסומת טלוויזיה משנות הששים, שכיכב בה שחקן איטלקי מפורסם בזמנו, טינו בואזלי, אפשר עדיין לראות עד היום בחודשי הקיץ בשעה חמש אחרי הצהרים ברחבי אירופה ובעיקר בצפון איטליה, ברים ומסעדות נצבעים בכתום, כצבע המשקה, כשגברים ונשים כאחד, אוחזים בידם את הקוקטייל וצועקים "אההה אפרול". את אפרול מומלץ להגיש בצורת הקוקטייל הייחודי Aperol Spritz שנולד בשנת 1950. מקורו של מנהג שתיית Aperol Spritz הוא בוונציה, והוא למעשה שילוב מדויק ופשוט, קל להכנה ונעים בכל מפגש קליל, בין אפרול, פרוסקו (יין מבעבע), מעט סודה ופלח תפוז. המשקה הפך במהרה למשקה המועדף על יושבי בתי-הקפה בוונציה ונחשב כאחד הטרנדים האלכוהוליים בעולם.  
פאשן שפריץ
פאשן שפריץ
  קוקטייל Aperol Spritzמה צריכים 40 מ"ל אפרול 60 מ"ל פרוסקו (או כל יין מבעבע יבש אחר) סודה קרח פלח תפוז איך מכינים ממלאים כוס נמוכה בקרח ומוסיפים פלח תפוז. מוזגים את שאר המרכיבים, מערבבים ומגישים.   אפרול נגרוני גרסה מתקתקה וקלילה יותר של הנגרוני הקלאסי. בקוקטייל זה מחליפים את הקמפארי באפרול ואת הוורמוט האדום מחליפים בוורמוט יבש. מה צריכים 25 מ"ל אפרול 25 מ"ל ורמוט לבן יבש 25 מ"ל ג'ין קרח קליפת תפוז לקישוט איך מכינים מוזגים את כל המרכיבים לשייקר עם קרח ומנערים. מוזגים לכוס נמוכה מלאה בקרח ומקשטים בקליפת תפוז.