אחרי ים של פניות למועצת סנהדרינק בשאלה "מהי הדרך המומלצת להקמת בר ביתי?", ביקשנו מהמיקסולוג טל גנץ להכין לכם תוכנית עבודה...

אז כן, אנחנו בסנהדרינק מקבלים הרבה פניות ושאלות דרך האתר ודרך עמוד הפייסבוק שלנו בנושא 'איך ניגשים להרכבת בר?', אז במקום לענות לכל אחד בנפרד, החלטנו להשיב לכולם ביחד. מסתבר שלא מעט אנשים מתלבטים אילו מוצרים ואביזרים עליהם לרכוש על-מנת שיוכלו "להקים" את הבר הביתי הראשון שלהם, ביניהם לא מעט כאלה שהבית הוא גם המשרד שלהם...

תתחילו לצבור משקאות, תרכשו ציוד מתאים, תקפידו להתאמן ותתחילו לשקשק... (צילומים: יח"צ, אנטולי מיכאלו, משה ג'רסי)
תתחילו לצבור משקאות, תרכשו ציוד מתאים, תקפידו להתאמן ותתחילו לשקשק... (צילומים: יח"צ, אנטולי מיכאלו, משה ג'רסי)
תתחילו לצבור משקאות, תרכשו ציוד מתאים, תקפידו להתאמן ותתחילו לשקשק... (צילומים: יח"צ, משה ג'רסי)  

 עוד רגע זה מגיע, אבל עוד לפני כן, קבלו את עשרת הדברות להקמת הבר הראשון:

א. לעולם אל תחזיקו (בגלוי ובסתר) משקאות מאיכות ירודה ומשקאות בעלי גיל מופלג. ב. יינות מקומם במקרר המתאים ולא על הבר. ג. משקאות יקרים נמזגים רק למביני עניין. עבור היתר כדאי לדאוג לפתרונות עממיים יותר. ד. הכירו כל בקבוק שנמצא אצלכם בבר בשם ובטעם. ה. התאימו את ציוד הבר לצרכים שלכם, ולגמרי לא יזיק לכם גם להתאמן קלות. ו. כמארחים, הבר הוא הבמה שלכם – תשקיעו בו ותנו לו את הכבוד הראוי לו. ז. הציגו את האלכוהול ואת אביזרי העזר באופן אסתטי וגלוי לעין. ח. הקפידו להתאים את הבר לאירועים / אורחים צפויים. ט. אל תשקו אנשים בכח. כשאנשים מסרבים לשתות אלכוהול נקי, נסו להציע להם קוקטייל, או הרפו. י. הקפידו להחזיק בבר אמצעים ש"יצילו" כל קוקטייל (דבש, מיץ אננס, מיצי הדרים טבעיים, ג'ינג'ר ביר).

לאחר שהפנמתם את עשרת הדברות, קבלו צ'ק ליסט חיוני שימקד את המסע הרוחני והמהנה אליו אתם יוצאים:

הדרכה

ראשית, מומלץ ביותר להצטייד במדריך להכנת קוקטיילים שיספק מעט פרטים היסטוריים על תולדותיהם של המשקאות, לצד מתכוני קוקטיילים קלאסיים אותם תוכלו להכין, כמו למשל "המדריך השלם לברמן הביתי" של סלבטורה קליברזה, או "שעות שמחות" של מירה איתן.

תכנון

תמיד קיימת האופציה להתחיל בקטן על-ידי שריון מדף בארון, או ניצול של ארון כלשהו, למרות שבהחלט שווה להשקיע במדפים חזקים ויציבים כדי ליצור בר מרשים ועמיד. לא אחת יצא לי לראות איך בר עמוס באלכוהול יקר קורס - המחיר ש"נשפך" היה גבוה. אם תרצו אפשר כמובן לרכוש ארונות בר מוכנים בשלל דגמים ועיצובים בטווח מחירים רחב, או להסתייע בשירותיהן של חברות מתמחות בתחום, כמו חברת 'כפיים', הבונה החל מברים קטנים ועד למרתפי יין שלמים (כולל מתחמי קירור למשקאות השונים ומתחמים עם בקרת לחות לסיגרים) ומתמחה בניצול המרחב ליצירת בר החלומות שלכם.

בר ביתי - אווירה - צילום יחצ
בר ביתי - אווירה - צילום יחצ
אלכוהול

ישנם מספר סוגי אלכוהול שחובה להחזיק בכל בר:

לבנים: וודקה, ג'ין, רום, טקילה. ורמוט ואניס: ורמוט לבן, קמפארי, עראק (אפשרי אוזו או ראקי במקום עראק, או הכל ביחד). וויסקי: כדאי להחזיק ויסקי לא יקר לטובת קוקטיילים ועוד אחד או שניים מושקעים להנאה נקייה. ליקרים: שנאפס בטעמים, ליקר אמרטו, ליקר קפה, ליקר קוקוס, ליקר תפוזים, קרם דה קסיס וכדומה. סירופים / תוספים: שווה להחזיק טעמים שאתם או חבריכם אוהבים. גרנדין וסירופ ליים הם הקלאסיים, אבל יש קשת עצומה של טעמים בחנויות המשקאות. ברנדי / קוניאק: לפי טעמכם האישי. משקאות קלים: קולה, סודה , ספרייט, טוניק, ביטר למון, ג'ינג'ר אייל, מיץ חמוציות וכו'.

אביזרים

גם כאן, תמיד אשר לגוון ולהוסיף אלמנטים למשחק מקדים עם האלכוהול. ישנו, כמובן, הציוד הסטנדרטי, אבל מניסיון, מהרגע שהחלתם לאסוף אביזרים, כוסות וגדג'טים זהו תחילתו של עידן מרתק ואינסופי. אז מה בכל זאת דרוש בכדי להתחיל:

שייקר: אני ממליץ על שייקר 3 חלקים במידה של חצי ליטר שיעשה את העבודה. השייקר המכונה גם "קובלר" אינו דורש כוס נוספת או מסננת. ג'יגר: כוס מדידה המחולקת למידות כדי שיהיה נח למזוג כמויות מדויקות הנדרשות להכנת הקוקטיילים. כפית ערבוב: כפית ארוכה שתשמש לסגנון קוקטיילים שאינם דורשים שקשוק. מכתש עילי: מוט לכתישת פירות לקוקטיילים (כמו מוחיטו). ציוד לקרח: מלקחיים וכלי שמתאים לאחסון קרח ביחס למספר האורחים שלכם. כוסות: כדאי להשקיע במספר סוגי כוסות - כוס למיקסר המכונה 'הייבול' (מיקסר כמו וודקה אשכוליות ודומיו), כוס לוויסקי המכונה 'לואו בול', כוס ל'שאט' (אפשרי גם צ'ייסר), כוס לקוקטייל, ואם אתם אוהבים יין שווה להצטייד גם כאן.

טיפ חשוב! אל תגזימו. תתחילו לצבור משקאות וציוד לאט ובקצב האישי שלכם, והכי חשוב - תיהנו מכך. סבא שלי לימד אותי שאין טעם לאסוף אלכוהול: "הבקבוקים האלה מיועדים להיות ריקים".

בלאדי מרי

בענף האלכוהול קיימים לא מעט חילוקי דעות באשר למקורו של הקוקטייל 'בלאדי מרי'. על-פי אחת הגרסאות הוא נוצר לראשונה סמוך לשנת 1939. ככל הנראה טור רכילות בעיתון האמריקאי "ניו יורק הראלד טריביון" היה זה שאזכר לראשונה בכתובים את המשקה, לצד המתכון המקורי. מקור השם "בלאדי מרי" נקשר בשמן של מספר דמויות מפורסמות בהיסטוריה ביניהן מרי הראשונה - מלכת אנגליה, לצד דמויות נוספות, אם כי הטענה הרווחת היא שהשחקנית האמריקנית מרי פיקפורד היא זו שימשה השראה למשקה. עת נוצר הבלאדי מרי, היה כבר קוקטייל אחר שנקרא על שמה של מרי פיקפורד אשר מורכב מרום, סירופ רימונים, וליקר מרשינו (Maraschino).

בשנת 1934 כונה הקוקטייל בשם "אוקונוס אדום" כשהחלו לראשונה להוסיף רוטב טבסקו למשקה ובאופן הדרגתי החל השם "בלאדי מרי" להיות שגור יותר בפי העם, כפי הנראה עקב דמיונו של המשקה לצבעו של הדם. בשנות ה-60 החלו להגיש את המשקה עם גבעול סלרי, לאחר בקשה מיוחדת של אורח במלון אמבסדור בשיקגו. בספרים שתקראו ה"בלאדי מרי" מורכב מוודקה, אבל בבית אין חוקי ברזל, כך שאתם יכולים לנסות לשנות אותם וליצור חותם אישי משלכם. בינתיים קבלו מתכון לקוקטייל מפנק לבוקר, או כל שעה שצריך להעיר אתכם:

קוקטייל בלאדי מרי - צלם טל גנץ
קוקטייל בלאדי מרי - צלם טל גנץ
מה צריך?

טקילה-אלחימדור-בלאנקו-בקבוק
טקילה-אלחימדור-בלאנקו-בקבוק
3 עגבניות שרי 5 עלי בזיליקום טריים 50 מל' טקילה אלחימדור 20 מל' מיץ לימון טרי 3 טיפות טבסקו (או מעט חזרת) דש רוטב ווסטרשר מיץ עגבניות מלח ופלפל קרח לקישוט: ענף סלרי

מה עושים? כותשים את העגבניות עם על הבזיליקום, מוסיפים את שאר המרכיבים ומערבבים היטב, יוצקים לכוס גבוהה, מקשטים בענף סלרי ומגישים.

קוסמופוליטן

משקה נוסף ששווה לדעת להכין הוא הקוקטייל "קוסמופוליטן". המשקה שזכה לפרסום מטורף בסדרה "סקס בעיר הגדולה", היה מכונה עד לפני כמה שנים בשם "Stealth Martini" (מרטיני בהתגנבות). האמת היא שבהחלט שווה להשקיע בקוסמופוליטן ראוי - ובזה הרבה ברמנים יודו. מסתבר שאת הקוסמופוליטן ניערו לראשונה בברים האופנתיים של קהילת הגייז בסן פרנסיסקו. משם הקוקטייל חצה גבולות והגיע במהירות לניו אינגלנד ורק אז לניו יורק, שם כבר שויך לדמויות כמו מק'גייוור, מדונה, הלן האנט ואחרים. אפשר לקחת את הקוסמופוליטן להרבה כיוונים, הנה דוגמא קיצית מרעננת לקוקטייל הנפלא הזה:

קוקטייל קוסמופוליטן - צלם טל גנץ
קוקטייל קוסמופוליטן - צלם טל גנץ
מה צריך?

וודקה-גריי-גוס-לימון-בקבוק-251x1024
וודקה-גריי-גוס-לימון-בקבוק-251x1024
50 מל' וודקה גרייגוס לימון 25 מל' ליקר תפוזים 20 מל' סירופ תות-שדה (אפשר להחליף במי סוכר) 20 מל' מיץ לימון טרי קרח לקישוט: תות-שדה

מה עושים? מכניסים את כל המרכיבים לשייקר, משקשקים היטב, מסננים לכוס קוקטייל, מקשטים בתות-שדה ומגישים.