השפעת הווייב המוזיקלי על חווית השתייה שלכם. גלית ג'ראפי-דבירי מדווחת מפסטיבל הבירה של גולדסטאר...

"תגידי, את בטוחה שזאת מוזיקה לבירה?", נוהג לשאול אותי חבר, בחצי קריצה וצחוק גדול, בכל פעם שאנחנו נפגשים לכוס בירה, כי באחד מאירועי הבירה אליהם הלכנו המוזיקה היתה כל-כך איומה, אבל ממש, שכמעט יצא לנו כל החשק לשתות. אבל רק כמעט. שלא תבינו אותי לא נכון, זה לא שאסרב לכוס בירה צוננת רק כי ברקע מתנגנת מוזיקה מבאסת, אבל בכל זאת... אז הנה חיליק, עוד זיווג בהפרעה ששווה לך לבדוק, רק בלי הקלוריות של החטיפים, בירה – מוזיקה...

מחקר אקדמי מראה שהדרך בה אנו חווים את המוזיקה, משפיעה על הדרך בה אנו חווים את הבירה... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)
מחקר אקדמי מראה שהדרך בה אנו חווים את המוזיקה, משפיעה על הדרך בה אנו חווים את הבירה... (צילומים: גלית ג'ראפי-דבירי)
האם הדרך בה אנו חווים את המוזיקה, משפיעה על הדרך בה אנו חווים את הבירה? (צילום: גלית ג'ראפי-דבירי)

בעל פאב כלשהו אמר לי לא מזמן: "אם אני רוצה שאנשים ישתו יותר, אני משנה את המוזיקה למשהו יותר קופצני". על פניו, חיבור פשוט, אינטואיטיבי שבא מהבטן. אבל למעשה מגובה במחקרים שמראים שיש קשר בין מוזיקה וחווית שתייה. מחקר שנערך באוניברסיטה בבריסל מראה שהדרך בה אנו חווים את המוזיקה, משפיעה על הדרך בה אנו חווים את הבירה. לדוגמא: אם המוזיקה מתקתקה ודביקה (או כפי שהגדירו אותה החוקרים: "מוזיקת וולט דיסני"), הבירה תטעם מתקתקה, אבל אם נגביר את הטונים נחווה את הבירה כמרירה יותר. דמיינו שאתם נמצאים באירוע בו מתנגנת מוזיקה נוגה ושקטה, האם תהיה לכך השפעת על חווית השתייה שלכם?

פסטיבל גולדסטאר - אווירה ב - צילום גלית דבירי.jpg
פסטיבל גולדסטאר - אווירה ב - צילום גלית דבירי.jpg
בכל אופן, בפסטיבלי בירה רבים ברחבי העולם בהם ביקרתי, נוכחתי לדעת שיש מגוון וריאציות מוזיקה-בירה. בחלק מהפסטיבלים המוזיקה נמצאת בקדמת הבמה עם הופעות חיות, די ג'יי והרבה בלגאן על הבמה, כשהבירה היא רק מלווה, ובחלק אחר הבירה היא המלכה ומוזיקה רק משרתת אותה ברקע. דרך אגב, לא חסרים פסטיבלים בהם אין מוזיקה בכלל, אבל אז בדרך-כלל למיקום ולנוף יש השפעה מרכזית והדגש הוא על מבחר גדול של מותגים וסגנונות.

ברחבי העולם מאוד מקובל שחברות בירה תומכות באירועי ספורט ומוזיקה, וכשהקיץ מגיע, עונת הפסטיבלים מגיעה אתו. בארץ ישנם שני פסטיבלי בירה-מוזיקה גדולים בשנה בהם מופיעים ממיטב אומני הארץ. האחד הוא פסטיבל הבירה בירושלים והשני הוא פסטיבל גולדסטאר. אני זוכרת אותם עוד מימיהם הראשונים. עם השנים הם התפתחו, השתכללו, שינו מיקום, אבל בסך הכל הם בהחלט הם מרעננים לי את הקיץ.

פסטיבל גולדסטאר - אווירה ג - צילום גלית דבירי.jpg
פסטיבל גולדסטאר - אווירה ג - צילום גלית דבירי.jpg
בסוף השבוע האחרון התקיים פסטיבל גולדסטאר בלייב פארק בראשון לציון. מתחם הפארק עצמו רחב ידיים ובנוי בצורת אמפיתיאטרון, כך שכמעט מכל נקודה ניתן לצפות בבמה. דוכני בירה ומזון היו פזורים בכל המתחם ואפשרו גישה נוחה ונעימה, לא נרשמו תורים ודוחק בדוכנים. כל אחד מהמתחמים של מותגי החברה התהדר בפינת ישיבה ייחודית לו. האווירה היתה נינוחה ורגועה והיו אף כאלה שהביאו מחצלות וכסאות מתקפלים מהבית והקימו התנחלויות על הדשא, כדי להעביר ערב של מוזיקה ובירה טובה. בקיצור, שבו, שתו ותיהנו.

מהצד של המוזיקה מדובר ביומיים של הופעות: ביום הראשון הדג נחש ואברהם טל (לחוד), וביום השני דודו טסה ומוש בן ארי (כן, גם כאן לחוד) ובין לבין מוזיקה מקפיצה שבהחלט עשתה חשק לשתות. אני הייתי בהופעה של מוש בן ארי והיה אחלה גרוב. אנשים התמקמו מול הבמה בזולות מגניבות עם כוס בירה ביד, בזמן שלהקת החימום בהחלט חיממה את האווירה, עד שפתאום נשמעה שאגה ברמקולים: "מושש בן ארררייי...". נחיל של אנשים זרם משער הכניסה לעבר מתחם ההופעה, מוש בן ארי עלה על הבמה ואז התחילה החגיגה. מוש לא אכזב, הרביץ בהופעה ונתן את הרפרטואר המוכר והאהוב, והקהל זרם אתו לגמרי והצטרף אליו לשירה.

פסטיבל גולדסטאר - אווירה ה - צילום גלית דבירי.jpg
פסטיבל גולדסטאר - אווירה ה - צילום גלית דבירי.jpg
מהצד של הבירה נכחה כל הנבחרת של טמפו שחולקה למתחמים: מתחם גולדסטאר / גולדסטאר אנפילטרד – כוכבת הפסטיבל. אין צורך להכביר מילים על הבירה שמלווה אותנו כבר עשרות שנים ואליה נוספה בשנים האחרונות הגרסה הלא מסוננת שלה. מתחם מכבי / מכבי 7.9 – עוד נכס צאן ברזל שחווה עליות ומורדות במהלך חייו ולאחרונה זוכה לעדנה מחודשת וגם לגירסה חדשה יחסית ומחוזקת עם 7.9% אלכוהול. מתחם הייניקן – המותג שתמיד שומר על פאסון. הפעם טיפסנו על גרם מדרגות עליו נפרש שטיח אדום כדי להגיע לבירה. במיוחד לכבוד הפסטיבל הוגשה הבירה בבקבוקי PET של 400 מ"ל.

מתחם פאולנר / פאולנר סלבטור – הבירות הגרמניות ממינכן שלא קיפחו את חובבי בירות החיטה ואת חובבי הדופלבוק הגרמני החזק. מתחם הבירות המיוחדות – מרפי'ז, סטרופראמן וניוקאסל בראון אייל – בירות ייבוא לחובבי הסטאוט, הפילזנר הצ'כי והאיילים האנגליים. בנוסף היו גם מתחמים של מותגי בקארדי בריזר וסיידר התפוחים סטרונגבואו, שלא לדבר על שפע דוכני האוכל שלא חסכו מאיתנו קלוריות. את מתחם גולדסטאר FACTORY עם קולקציית האופנה דווקא לא הצלחתי למצוא. או שסתם הייתי מבוסמת מדי...

פסטיבל גולדסטאר - אווירה ו - צילום גלית דבירי.jpg
פסטיבל גולדסטאר - אווירה ו - צילום גלית דבירי.jpg
מבט קצר מסביב הבהיר שאנשים באו לכאן במטרה ליהנות ולהעביר ערב של קיץ עם כוס בירה קרה ומוזיקה טובה. אין ספק שזה מצב בו כולם יוצאים מרוצים, המעריצים זוכים בהופעה במחיר שווה לכל נפש ועל הדרך נהנים ממגוון הבירות שהוצעו, וחובבי הבירה (שקצת קופחו במחירי הבירה, בכל זאת פסטיבל...), זוכים להופעה חיה עם אחלה אנרגיות.