בירה 'מכבי' הוותיקה זוכה בשנים האחרונות לפריחה מחודשת והופכת לאחד המותגים הטרנדים בקרב קהל צעיר – מה הפלא שיש להם חשק לשיר...

הסיפור של 'בירה מכבי' צריך להילמד בבתי-ספר לשיווק שבהם מלמדים על אורך-חייו של מותג – ובעיקר על הצורך לדעת מתי להעלים אותו, אחרי שמיצה את עצמו בשוק. 'מכבי', כך נדמה, ניפצה את כל התיאוריות האלה: אם החזרה שלה, לפני שנים אחדות, לעמדה של שחקנית-מפתח בשוק הבירה המקומי נתפסה כקאמבק שהוא קוריוז, הומאז', רטרו – יבחר כל אחד את המינוח המועדף עליו, הרי שעתה ברור שהיא כאן כדי להישאר.

מכבי - ספק גדול אם גם הם האמינו שיבוא יום והמותג הישן ואהוב עליהם יהפוך לטרנדי כל-כך (צילום: תמר איזנברג)
מכבי - ספק גדול אם גם הם האמינו שיבוא יום והמותג הישן ואהוב עליהם יהפוך לטרנדי כל-כך (צילום: תמר איזנברג)
ספק גדול אם גם הם האמינו שיבוא יום והמותג הישן ואהוב עליהם יהפוך לטרנדי כל-כך (צילום: תמר איזנברג)

נתחיל מהתחלה: שנות השמונים של המאה הקודמת היו השנים היפות של המותג הזה, סמל לישראל של אז. 'מכבי' היא בירת לאגר בהירה וקלה לשתייה שאחרי שקטפה כמה פרסים, שווקה לישראל שהחלה להיפתח אז לעולם תחת הסלוגן: "מכבי בירה בינלאומית". בהמשך היא התכנסה מעט אל תוך גבולות המדינה והפכה לבירה של החבר'ה לאמור: "יש מכבי - יש חברים" ואז היה נדמה כי דעכה ולכאורה נעלמה מן השוק.

רק לכאורה: אמנם בשוק התדמית (ברים, מסעדות, מועדונים) לא נראה המותג הוותיק, אבל בשוק החם (סופרמרקטים, חנויות משקאות וכיו"ב) נשארו לו לא מעט נאמנים. ספק גדול אם גם הם האמינו שיבוא יום והמותג הישן ואהוב עליהם יהפוך לטרנדי כל-כך. כחלק מגל הרטרו שאימץ הזרם התודעתי-חברתי שזכה כאן להגדרה כוללת כ"היפסטרים", נוכסה 'מכבי' והיתה לחלק מעולמו של הצעיר האורבני מגודל הזקן. המהלך הזה חוזק מאוד על-ידי חיבור של המותג לאמנות אלטרנטיבית: כרזות, מיצגי וידאו ועוד. לשיא הגיע החיבור הזה עם השקת 'מכבי 7.9', בירה חזקה יותר שנועדה לתת מענה גם לצעירים שמתייחסים אליה כ"דרינק" של ממש.

בירה-מכבי
בירה-מכבי

דרך הפריזמה של החיבור לתרבות האלטרנטיבית אפשר לראות גם את הפרויקט המקסים הבא. למה מקסים? כי בתוך כל הלהט שבו מתאפיין השיח הציבורי בישראל, תענוג לראות שיש עוד מי ומה שמסוגלים להושיב עשרות אלפי צעירים נלהבים מכל רחבי הארץ כדי לכתוב שירים. אז נכון, יש גם פרס כספי (2,000 ₪ לכל אחד מחמשת השירים הנבחרים), אבל נדמה שמה שמניע את המגיבים הוא ההנאה שבפרויקט.

המבצע הוא בשיתוף כתב-העת 'מעיין' בעריכת רועי (צ'יקי) ארד, ובנוסף על הפרס הכספי ייערכו גם ערבי שירה בהשתתפות חמשת המשוררים הזוכים שיזכו גם לפרסום שיריהם על-גבי אריזות של שישה בקבוקים ועל תחתיות בפאבים ברחבי הארץ. מי שעדיין חושב לנסות את כוחו, מוטב שיזדרז: ביום חמישי ייתם המבצע וייבחרו הזוכים. פרטים באתר: shirveshlish-maccabee.co.il.

כמחווה לפרויקט, החלטנו ב'סנהדרינק' שגם לנו מגיע – וביקשנו מהכותבים שלנו לכתוב שירים שבמהלך השבוע הקרוב יעלו מדי יום בעמוד הפייסבוק שלנו. הבעיה (או שלא...) היא שכל השירים שלהם נכתבו על בירה (וככל הנראה גם אחרי כמה בירות...). אנחנו ממש לא יודעים אם זה מספיק בכדי לזכות בתחרות "שיר ושליש", אבל כנראה שבמקרה שלנו נזדקק לפחות לשיר וחצי...