ניר קיפניס חוגג את זכייתה של באיירן בליגת האלופות עם חצי פאולנר

עולם החסויות שבין יצרני הבירה למועדונים ולמפעלי כדורגל הוא עולם יצרי ומרתק: איינהוזר-בוש (באדווייזר) הם הספונסרים הרשמיים של פיפ"א והמונדיאל, קרלסברג מספקת חסות לטורניר היורו של אופ"א ומהחודש הבא תהיה גם הספונסרית הרשמית של הפרימיירליג האנגלית, הייניקן מזוהה עם ליגת-האלופות, למרות שבעבר מיתגה אותה תחת אמסטל דווקא (שני המותגים שייכים לאותה המבשלה), הבונדסליגה ונבחרת גרמניה מאומצים בידי ביטבורגר, והרשימה היא ארוכה: אוהדי ליברפול זוכרים בוודאי את הימים שבהם השם קרלסברג התנוסס על חולצות השחקנים (הבירה נשארה במערך הספונסרשיפ של הקבוצה, אם כי לא כספונסרית ראשית), שחקני היריב העירונית, אברטון, משחקים עם צ'אנג התאילנדית על החולצות. ונדמה כי כמעט לכל מועדון גדול בעולם, יש היום ספונסר מתחום הבירה, גם אם אינו מופיע על חולצות המשחק (כך למשל מנצ'סטר יונייטד מאומצת בידי סינגה התאילדנית).

mood_muenchenerhell
mood_muenchenerhell

אלא שהשבוע, לכבוד הניצחון של באיירן מינכן בגמר ליגת-האלופות, נצדיע כאן לפאולנר, המאמצת הרשמית של המועדון הבווארי.

אין פלא שמותג הבירה הרשמי של שחקני באיירן מינכן הוא פאולנר, שכן אם יש קבוצה שראוי שתאומץ בידי מבשלה שמייצרת בעיקר בירת חיטה (למרות שלקראת האוקטוברפסט הם עושים יופי של לאגר) היא באיירן. מעשה בחבורת נזירים שקבעה את משכנה בפאתי מינכן (היום האזור הוא כבר בלב מינכן) ובתקופת צום חג הפסחא (40 ימים) החליט אב המנזר שמוטב שיבשלו בירה עשירה ככל האפשר כדי לשרוד את הצום. בעקבות ההצלחה הוחלט לחדש את ייצור הבירה אחרי הפסחא – והשאר כמעט היסטוריה.

האזכור הראשון של המבשלה בכתובים הוא מהמאה ה–17, עת קבלו יצרני הבירה החילוניים על כך שהנזירים, שאמורים לעסוק בקודש, מתחרים בהם, וחמור מכך: לוגמים בירה כהוגן בעת צום הפסחא. האפיפיור שהסתקרן מהתלונה, ציווה לשלוח אליו בירה לטעימה. למזלם של אנשי פאולנר הבירה התקלקלה בדרך הארוכה לרומא, והאפיפיור טעם, ירק, והחליט שמי ששותה משקה כה נוראי בזמן הפסחא, לא רק שמקיים את מצוות הצום, אלא ראוי לתואר קדוש.

מאז, בחסדי האל כמובן, מייצרים בפאולנר יופי של בירה. שני המוצרים העיקריים של החברה שנמכרים בישראל הם בירת החיטה הפשוטה והטובה שלהם, וכן הסוג המכונה דונקל, כלומר – כהה וקלוי יותר. בנוסף ניתן למצוא בישראל גם את הסלבטור, מחווה של המבשלה המודרנית לבירת-הפסחא החזקה ההיא. טעימה ממנה מזכירה אכילה של צנים שנקלה היטב.

בשנים האחרונות ידועה פאולנר בעיקר כספונסרים הרשמית של באיירן מינכן, מועדון הפאר הבווארי שהיה לאלוף-אירופה רק לפני כמה ימים. עדיין, הקשר בין הבירה לכדורגל, במקרה של באיירן, עלול להיות בעייתי: מן המפורסמות היא שהקבוצה החזקה נוטה להפסיד דווקא במשחקים שנערכים בתקופת ה"אוקטוברפסט", פסטיבל הבירה הענק של מינכן והסביבה. בתופעת-הלוואי המעניינת הזאת (אם כי המובנת בהחלט), יצא לי לחזות במו-עיני (ביחד עם עמיתי וחברי טל חוטינר, עוד אחד מזקני הסנהדרינק): בעת שביקרנו באוקטוברפסט לפני כמה שנים, סרנו לרגע לאליאנץ ארנה, רק כדי לראות את באיירן מינכן מושפלת 5-2 בידי ורדר ברמן...