לאחרונה דיברנו כאן על סגנון פילזנר צ'כי. עכשיו, אחרי שדיברנו וחפרנו, עברנו מדיבורים למעשים וישבנו לטעום אותן ב'פראג הקטנה' - מקום שיודע לעשות כבוד לבירה…

טעימת החודש של מועצת סנהדרינק התמקדה הפעם בסגנון פילזנר צ'כי. סגנון הפילזנר יצר את הבסיס וההשראה לבירות הלאגר הבהירות התעשייתיות. בהערכה גסה, ניתן לומר כי כ-95% מהבירות הנצרכות כיום בעולם הן כאלו. רבות מהן מכנות את עצמן 'פילזנר' למרות שהן רחוקות מאוד במאפייניהן ממאפייני בירת הפילזנר הצ'כית המקורית.

פילזנר צ'כי - כנראה שהמרירות המודגשת של הפילזנר הצ'כי לא ממש מתאימה לטעם הישראלי... (צילום: יח"צ, גלינה סמיט)
פילזנר צ'כי - כנראה שהמרירות המודגשת של הפילזנר הצ'כי לא ממש מתאימה לטעם הישראלי... (צילום: יח"צ, גלינה סמיט)
כנראה שהמרירות המודגשת של הפילזנר הצ'כי לא ממש מתאימה לטעם הישראלי... (צילום: יח"צ, גלינה סמיט)

אין בארץ מותגים רבים של פילזנר צ'כי אמיתי, כזה שעונה לכל הקריטריונים של הסגנון. כנראה שהמרירות המודגשת המאפיינת כל-כך את הבירות הללו לא מתאימה לטעם הישראלי ולכן, לצורך הטעימה, הרחבנו קצת את גבולות הגיזרה של הסגנון. קצת, לא הרבה. כל הבירות שטעמנו, הוגדרו על-ידי יצרניהן כ'פילזנר צ'כי', למרות שבצ'כיה מקפידים לקרוא לבירה 'פילזנר' אך ורק אם היא יוצרה בתחומי העיר פילזן עצמה, בעוד שאר הבירות נקראות פשוט לאגר בהיר.

פראג הקטנה
פראג הקטנה
פראג הקטנה בתל-אביב

את הטעימה בחרנו לערוך, איך לא, בפאב 'פראג הקטנה' בתל-אביב. אין מקום אותנטי יותר מזה לערוך טעימות של בירות בסגנון צ'כי. רסטו פכר, הבעלים של 'פראג הקטנה', הגיע לארץ כתייר מצ'כיה, כאן פגש צעירה ישראלית, נישא לה ונשאר בארץ.

בתחילת שנת 2002 פתח רסטו בתקציב זעום פאב בשם 'פראג הקטנה' ברחוב הכובשים בתל-אביב, מהר מאוד הפך המקום בית לעובדים הזרים הרבים מצ'כיה שהיו אז בארץ, וסיפק להם מקום בישראל עם "ריח של בית". כעבור שנה, נוצר הצורך לגדול והמקום שינה את מיקומו עד שהגיע למשכנו הנוכחי ברחוב אלנבי בתל-אביב. נוסף לאוכל והבירה הצ'כיים, הושם במקום החדש שנבחר דגש על העיצוב - הרבה עץ כבד כמו בבתי הבירה של צ'כיה.

פראג הקטנה
פראג הקטנה
בירות ותפריט מסורתי

עם הזמן התרחב העסק ונוסף לו סניף בטיילת בבת-ים שגם הוא שומר על הרוח הצ'כית. האווירה ב'פראג הקטנה' נעימה, נינוחה ורגועה והתפריט המוצע כאן מתהדר במגוון מכובד של בירות ובמספר מנות מסורתיות מהמטבח הצ'כי.

בין המנות שתוכלו למצוא כאן: 'לנגוש' שהוא סוג של לחם מטוגן עם שום וגבינה צהובה מגוררת, 'סמז'ני סיר' - "שניצל" של גבינה צהובה, 'קניידליקי' שהן כופתאות מאודות המוגשות כתוספת למנה העיקרית, וכמובן - נקניקיות עבות ושומניות. הטעימה לוותה באוכל-בירה, צ'כי מסורתי שכלל בין היתר נקניקים, דג מלוח, גבינה מטוגנת וכבושים תוצרת בית שהיו המלווה האולטימטיבי לסגנון בירה זה.

זטסקי גוס - בקבוק
זטסקי גוס - בקבוק

סגנון: פילזנר צ'כי מבשלה / יבואן: בלטיקה / יורוסטנדרט ארץ ייצור: רוסיה אלכוהול: 4.6% עוד קצת: בירה יפה וצלולה עם קצף יציב, בעלת גוף קל למדי וסיומת קצרה מאוד, אך נעימה מאוד לשתייה.

קרושוביצה
קרושוביצה

סגנון: פילזנר צ'כי מבשלה / יבואן: קרושוביצה / רדקס ארץ ייצור: צ'כיה אלכוהול: 5% עוד קצת: בירה צלולה ויפה, מעט יותר כהה מהקודמות. ריח כשות נקי, איזון מושלם. מרירות רכה ולא אגרסיבית. סיומת מתקתקה וארוכה. בירה חלקה ונעימה לשתייה.

סגנון: פילזנר צ'כי מבשלה / יבואן: ברנרד / הכרם ארץ ייצור: צ'כיה אלכוהול: 4.9% עוד קצת: צבע זהוב וקצף לבן ויציב. בירה מרירה עם אופי ולא מתחנפת כלל. סיומת ארוכה שמשאירה בפה טעמי לתת ומרירות כשותית נקיים. אי-אפשר לטעות בכך שמדובר בבירה צ'כית. הבירה מסוננת אך אינה מפוסטרת.

בודוויזר בודוואר
בודוויזר בודוואר

סגנון: פילזנר צ'כי מבשלה / יבואן: בודוויזר / בנימינה ארץ ייצור: צ'כיה אלכוהול: 5% עוד קצת: שימו לב! לא מדובר בבאדוויזר האמריקאית אלא בבירה צ'כית. בירה בהירה מאוד, מתקתקה ומעט שטוחה. ארומה עשבונית המגיעה מהכשות. קלה מאוד ונעימה לשתייה, אך חסרה קצת את האופי הצ'כי. בהחלט תמורה טובה מאוד עבור העלות.

בירה-מכבי
בירה-מכבי

סגנון: פילזנר צ'כי מבשלה / יבואן: טמפו ארץ ייצור: ישראל אלכוהול: 5% עוד קצת: לוותיקים שבינינו זכורה 'מכבי' אחרת. לפני מספר שנים יצאו בטמפו במהלך לשינוי המתכון של הבירה, כל התוספות הוצאו ממנה ונשארו רק חומרי הגלם העיקריים של הבירה: מים לתת, כשות ושמרים. הבירה קיבלה חיזוק קל מכיוון המרירות וכיום מדובר בבירה בסגנון פילזנר צ'כי טיפוסי, קלה לשתייה עם סיומת מרירה מרעננת.

סטארופרמן
סטארופרמן

סגנון: פילזנר צ'כי מבשלה / יבואן: סטארופראמן / טמפו ארץ ייצור: צ'כיה אלכוהול: 5% עוד קצת: בירה צ'כית טיפוסית, קלה לשתייה עם מרירות עדינה, כמעט מתוקה. יש טוענים שאחרי שתייה הגונה מהבירה יש הנגאובר. סיומת מאלטית טובה.

פילזנר אורקוול
פילזנר אורקוול

סגנון: פילזנר צ'כי מבשלה / יבואן: פלז'נסקי פרז'דרוי / י.ד עסקים ארץ ייצור: צ'כיה אלכוהול: 4.4% עוד קצת: הפילזנר המקורית, זו שקבעה את מאפייני הסגנון. בירה זהובה וצלולה, בעלת מרירות כשותית נקייה ומודגשת וסיומת מתקתקה. לבירה ארומה נקייה של כשות צ'כי אציל.