מבשלת הבירה האוסטרית הוותיקה 'אגנברג שלוס', יצרנית הבירה סמיקלאוס, נותנת חסות ל"על העץ" - תחרות בישול בירה ראשונה מסוגה בארץ שתיערך בחודש פברואר בקרוב. מי אמר שלא סופרים אותנו...

כשהמילה בירה נזרקת לאוויר, מיד עולה מול העיניים משקה זהוב, מריר, מוגז ומוקצף, אבל אם רק תזיזו את המסך הזה קצת הצידה מיד תגלו תמונה הרבה יותר רחבה, תמונה מרהיבה שהיא בעצם עולם ומלואו. כאן באתר סנהדרינק מתפרסמת לאחרונה סדרת כתבות החושפת את העושר והמגוון של עולם סגנונות הבירה, אחד מהם הוא הדופלבוק. מדובר בבירת לאגר חזקה מאוד באלכוהול, בירה כבדה בעלת גוף מלא וסמיך שמקורה במנזרים בגרמניה. אחת מהבירות היותר מוכרות בסגנון זה היא ה'סמיקלאוס'.

סמיקלאוס - ל'סמיקלאוס' שמור מרתף אחסון עתיק ומיוחד שמשמש כהיכל התהילה של הבירה... (צילומים: גדי דבירי, יח
סמיקלאוס - ל'סמיקלאוס' שמור מרתף אחסון עתיק ומיוחד שמשמש כהיכל התהילה של הבירה... (צילומים: גדי דבירי, יח
ל'סמיקלאוס' שמור מרתף אחסון עתיק ומיוחד שמשמש כהיכל התהילה של הבירה... (צילומים: גדי דבירי, יח"צ)

סגנון הבירה דופלבוק מכונה גם בשם "הלחם הנוזלי" משום שבתקופת הצום הארוכה אמנם נאסר על הנזירים לאכול, אבל היה להם מותר לשתות, אז הנזירים העשירו את הבירה שלהם בלתת וכתוצאה מכך התקבל משקה מזין ביותר אך גם עשיר באלכוהול מה שסייע להם (באופן לגמרי לא מפתיע...) לעבור בקלות יחסית את תקופת הצום הקשה. בירת הדופלבוק הראשונה בושלה במנזר פאולנר שבגרמניה וזו בדיוק הבירה שמוכרת לנו כיום כ'פאולנר סלבטור' (המושיע).

דופלבוק על סטרואידים

מבשלת אגנברג שלוס
מבשלת אגנברג שלוס
הייצור של בירת הדופלבוק הנו מיוחד והוא מתאפיין בכך שבתהליך הייצור נעשה שימוש רק בלתת ללא תוספת סוכרים להעלאת אחוז האלכוהול, כפי שעושים בחלק מסגנונות הבירה האחרים עם אחוזי אלכוהול גבוהים. דבר זה הופך אותה לבירה כבדה ומלאה, עם אחוז אלכוהול שנע בין 7.5% ל-8.5%. למרות שבארץ אנחנו מכירים את הגרסאות הכהות יותר של הסגנון הזה, ברחבי העולם קיימות גם גרסאות בהירות. אחת מהבירות המוכרות יותר בארץ בסגנון הזה היא ה'סמיקלאוס' ממבשלת 'אגנברג שלוס' האוסטרית. מדובר בבירה מאוד מסקרנת אותה אני נוהגת לכנות "דופלבוק על סטרואידים", זאת משום שאנשי 'אגנברג שלוס', לקחו את הסגנון הזה ומתחו לו את הגבולות לכל הכיוונים, מבחינת הכבדות, עושר הטעמים ואחוזי האלכוהול המגיעים לרמה של 14% (!).

בתור חובבת מושבעת של הז'אנר, קצת קשה היה לי להישאר אדישה והסקרנות לפגוש את מי שאחראי לבירה הזו גרמה לי להוציא לגדי בעלי צו 8 ולטוס היישר למבשלה כדי לבחון את העניינים מקרוב. מבשלת אגנברג נמצאת בכפר קטן בעל שם שובר שיניים אי-שם במערב אוסטריה. מבנה המבשלה משמש ניצב על מכונו עוד מהמאה ה-14, והחל משנת 1803 מחזיקה במבשלת 'אגנברג שלוס' אותה משפחה כאשר ניהולה והפעלתה עוברים בירושה מאב לילדיו. כיום אחראים על המבשלה קארל ואחיו הוברט, דור שמיני למשפחה המייסדת. אביהם של השניים פרש לא מכבר מהעבודה במבשלה אך כדי להישאר בתמונה קבע את מגוריו בשטחה.

היכל התהילה של הבירה

מבשלת אגנברג שלוס
מבשלת אגנברג שלוס
כבר ביקרתי בלא מעט מבשלות ברחבי העולם וללא ספק מדובר במבשלה הממוקמת באחד האזורים היפים ביותר, מול נוף טבול בירק ופרחים וצופה אל הרי האלפים האוסטרים. קארל, איש חייכן וחביב, פגש אותנו בכניסה למבשלה כשהוא מלווה בכלב הציד שלו שגנב, כצפוי, את ההצגה. בלי הרבה הקדמות צייד אותנו קארל בבירה, מהקלות יותר של המבשלה, שחלילה לא נחוש צמא בזמן הסיור, ומיד הוביל אותנו לסיור מאלף בין סירי הבישול למכלי התסיסה ומרתפי היישון העתיקים של המבשלה.

מבשלת אגנברג שלוס
מבשלת אגנברג שלוס
על אף גילה המופלג המבשלה לא נשארה מאחור, והציוד בו הם משתמשים בה ליצור הבירה שלהם הוא מודרני וחדיש, ביניהם מכלי תסיסה המכילים אלפי ליטרים ומכלי בישול ענקיים. למבשלה מגוון רחב של בירות הכולל גם בירות ללא אלכוהול, אך ללא ספק ה-בירה בהא הידיעה היא ה'סמיקלאוס' על גווניה השונים. בעוד שאר הבירות של המבשלה מאוחסנות במחסנים ובחדרי אחסון רגילים, ל'סמיקלאוס' שמור מרתף אחסון עתיק ומיוחד שמשמש כהיכל התהילה של הבירה ומעיד על חשיבותה של ה'סמיקלאוס' למבשלה.

עץ, עישון ויישון

מבשלת אגנברג שלוס
מבשלת אגנברג שלוס
ולמה היא זוכה לכבוד הזה? ה'סמיקלאוס' היא בירה שמבושלת רק פעם בשנה, בתאריך ה-6 בדצמבר. מדובר בבירה מורכבת להכנה בשל כמויות הלתת הגדולות הנדרשות כדי להגיע לחוזק האלכוהולי שלה. תהליך ההכנה שלה הוא ארוך מאוד וההבשלה שלה נמשכת כ- 10 חודשים. ה'סמיקלאוס' הקלאסית אותה ניתן למצוא בארץ היא בעלת 14% אלכוהול, בעלת צבע חום אדמדם, ארומת פירות יבשים מודגשת מאוד, עם טעמי מאלט ושוקולד מתקתקים, בעלת גוף כבד מאוד ותחושת פה סמיכה ושומנית עם סיומת מרירה וארוכה.

בשום פנים ואופן לא מדובר בבירה המיועדת לשתייה בשלוק אחד. ה'סמיקלאוס' היא בירה שמצריכה ישיבה רגועה, קרירה וחורפית. בנוסף, מייצרת המבשלה עוד מספר וריאציות של ה'סמיקלאוס': בהירה, כהה ואחת שמיושנת בחביות עץ אלון שונות ומוגדרת על-ידי אנשי המבשלה כיין שעורה (Barley Wine).

מבשלת אגנברג שלוס
מבשלת אגנברג שלוס
ואחרי כל הסיפור הזה רק טבעי ש'סמיקלאוס' תיתן חסות לתחרות בישול בירה ראשונה מסוגה ומיוחדת במינה שתתקיים בארץ בחודש פברואר ולא במקרה, כיוון שמדובר בבירות חורפיות כבדות החזקות באלכוהול.

"על העץ" הוא שמה תחרות בישול בירה הזאת שכבר יצאה לדרך, בה נדרשים המבשלים להפגין מיומנות ומקצועיות בתחום הבישול כאשר המוטיב המרכזי הוא בירה שמיושנת לפרק זמן ממושך בחביות עץ או בירה שהושרו בה שבבי עץ על-מנת להעניק לה טעמים מיוחדים של עץ, עישון ויישון.

לוגו על העץ
לוגו על העץ

במסגרת התחרות נדרש כל מתמודד להגיש בירה שבישל, על-פי הקריטריונים המנחים של הסגנון. הבירות עצמן תישפטנה על-ידי צוות שופטים מקצועי באווירה ובמזג-אוויר שהולמים את הסגנון. כיוון שבירה היא מוצר רגיש לחמצון וקלקולים, תהליך היישון טומן בחובו לא מעט סכנות העלולות לפגום באיכות הבירה, מדובר בתהליך מורכב וכלל לא פשוט, שמצריך מהמבשלים הרבה סבלנות, שמירה על כללי עבודה מקצועיים, דיוק, הקפדה ושימוש בחומרי גלם מתאימים.

התחרות נושאת הפרסים נערכת על-ידי מרכז הבירה הוותיק "בירדי" בחסות חברת מיכה לרר יבואני חביות עץ וחברת הכרם, יבואנית בירה סמיקלאוס, וכאמור ההרשמה לתחרות כבר בעיצומה. התחרות מהווה אתגר אמיתי וללא ספק הולך להיות מעניין. אז אם אתם בעניין ניתן להירשם ולקבל פרטים נוספים על התחרות באתר "בירדי" www.beer-d.co.il.