קבלו את המשקאות ששרדו כאן מ-48' עד עכשיו. או כמעט מ-48'. או כמעט עד עכשיו. אחרי הכל, שנה חדשה בפתח – אז לכו תדעו...

מ"תנו לגבר גולדסטאר", דרך "שטוק 84 יפה לכל שעה", ועד "עשה לך חוק – לארוחה כרמל הוק"... (צילומים: יח"צ)
מ"תנו לגבר גולדסטאר", דרך "שטוק 84 יפה לכל שעה", ועד "עשה לך חוק – לארוחה כרמל הוק"... (צילומים: יח"צ)
מ"תנו לגבר גולדסטאר", "שטוק 84 יפה לכל שעה", ועד "עשה לך חוק–לארוחה כרמל הוק"... (צילומים: יח"צ)

כרמל ברנדי אקסטרה פיין - בקבוק
כרמל ברנדי אקסטרה פיין - בקבוק
ברנדי אקסטרה פיין

ברנדי אקסטרה פיין – נחשב, תעשו כבוד דרעקעס, למותג הוותיק ביותר בעולם האלכוהול הישראלי. הוא יוצר ושווק לראשונה בשנת 1898 כאן, אצלנו, בפלשתינה. זה קרה ביקבי כרמל, אחרי שהחברים נתקעו עם עודף של ענבים לבנים מהבציר. כמעט 110 שנים שרד הפלא הזה, ברנדי קל ופירותי שיושן שנתיים בחביות, ורק לפני פחות מעשור הפסיקו לייצר אותו. תודו שזה עצוב.

שטוק 84 - בקבוק
שטוק 84 - בקבוק
שטוק 84

שטוק 84 נחשב לנמכר שבברנדים העבריים. מדובר בגלגולו של 'קוניאק מדיצינל' המיתולוגי, שזוקק כבר בסוף המאה ה-19 באיטליה בידי יהודי בשם ליונל שטוק. המקור - שלא רק נקרא מדיצינל, אלא גם שווק כמשקה בעל סגולות רפואיות - היה שוס גדול בבוהמה התל-אביבית של תחילת ימי המדינה. בשנת 1938 החל קרוב משפחתו של אותו שטוק לייצר ולמכור בארץ משקאות שונים, בהם ברנדי שטוק 84, ברוח המדיצינל זצ"ל. המותג החליף ידיים ומקומות ייצור במשך השנים, והוא עדיין איתנו, מתוצרת יקבי ברקן.

כרמל ברנדי 777 - בקבוק
כרמל ברנדי 777 - בקבוק
ברנדי 777

ברנדי 777 הוא עוד ברנדי קלאסי של כרמל, שהסתובב כאן איזה 60 שנה, עד לא כל-כך מזמן. חבל, היה אחלה אפריטיף לפני הארוחה. השם הרפטטיבי שלו נבחר בגלל חשיבותו של המספר 7 ביהדות. ובקריירה של רונאלדו וערן זהבי, כמובן. יש מצב שאת ה-777, ואולי אפילו את האקסטרה פיין, אפשר עוד למצוא באיזה חמארת קשישים עלומת שם, בעיקר בירושלים.

בירה-נשר-לבנה-בקבוק-335x1024
בירה-נשר-לבנה-בקבוק-335x1024
בירה נשר

בירה נשר המיתולוגית כבר מ-1934 היא כאן. זוהי הבירה הראשונה שיוצרה בישראל - לאגר בהירה וקלה עם 3.8 אחוז אלכוהול כולה. היא נולדה במתחם היקב בראשון-לציון והיתה חביבה על חיילי המנדט הבריטי. נו מה. ואם כבר נשר, אי-אפשר בלי לקוד לנשר מאלט, הבירה השחורה, נטולת האלכוהול, ששורדת בארץ משנת 1935. אם אתם קשישים מספיק, גדלתם עליה, וגם על הסלוגן הנצחי שלה, שכבר לא הוגים כמוהו: "מה הקשר? בירה נשר!".

בירה-גולדסטאר-בקבוק-304x1024
בירה-גולדסטאר-בקבוק-304x1024
גולדסטאר

גולדסטאר, או כמו שקראו לה בהתחלה 'בירה נשר גולד סטאר', היא הברקה של הברומייסטר המיתולוגי מנחם ברלינר. בשנת 1950 התעופפה גולדסטאר לשחקים מבית נשר והפכה לבירה הישראלית הכי נמכרת והכי מפורסמת. במקור היא יועדה בעיקר לחיילים ונמכרה בקנטינות השק"ם שבבסיסים – תחלמו, תחלמו, טירונים. אחר-כך היתה הישראלית הראשונה שנמזגה מחביות. ממש עוול שבירות לא מדליקות משואות.

כרמל-הוק-בקבוק-ב-293x1024
כרמל-הוק-בקבוק-ב-293x1024
כרמל הוק

היום כולם כבר מרחרחי יינות גדולים עם כל הטקס בישבן, אבל בשנות ה-30, וגם עשרות שנים אחרי, מי שאהב יין שתה 'כרמל הוק'. יין יבש ורב-חמיצות, במקור, שהשתלב נהדר עם סודה ויצר את המשקה הפרוע והמרענן שנקרא 'שפריץ'. מתישהו יקבי כרמל מזרחי ניסו להפסיק את ייצורו, אבל לקוחות נאמנים התחרפנו וההוק, בגרסה חצי יבשה, ממשיך להימכר ולתת בשפריץ.