סיירת סנהדרינק ממשיכה לחרוש את הארץ בחיפוש אחר מבשלות בירה. והפעם: סמדר בן אבי במבשלת 'מוסקו'...

מבשלת 'מוסקו' של ירון מוסקוביץ' ואמיר לב היא מבשלה הנחבאת אל הכלים וגם אמיר מסכים שהגדרה זו מיטיבה לתאר אותם. המבשלה ממוקמת בהאנגר באחד המשקים במושב זנוח שליד בית שמש. כבר בכניסה למבשלה מקבלים את הווייב השונה, מיד איך שקולטים שאחד מהעובדים יושב ומנגן בגיטרה להנאתו. אמיר, חקלאי לשעבר, ומוסקו (ירון), מוסיקאי שניגן בהרכבים שונים, הם חברי ילדות מראשון-לציון, שהולכים ביחד עוד מכיתה ז'. השניים גרו באותו הרחוב, למדו באותו בית-ספר, שירתו שנת שירות בנח"ל ורקמו חלום ילדות משותף: לייצר ויסקי ועראק - חלום שלדבריהם עוד עשוי להתגשם.

"הרומנטיקה שהיתה בהתחלה קצת נגוזה ועכשיו זו בעיקר עבודה קשה, אבל אנחנו פה כי אנחנו מאמינים בעסק..." (צילומים: סמדר בן אבי)
"הרומנטיקה שהיתה בהתחלה קצת נגוזה ועכשיו זו בעיקר עבודה קשה, אבל אנחנו פה כי אנחנו מאמינים בעסק..." (צילומים: סמדר בן אבי)
הרומנטיקה קצת נגוזה ועכשיו זו בעיקר עבודה קשה. אנחנו פה כי אנחנו מאמינים בעסק... (צלם: סמדר בן אבי)

"לאחר נתק של שבע שנים ביני לבין מוסקו, יום אחד אני מקבל ממנו טלפון", מספר אמיר בצחוק ומעיד שלא היה צריך לענות. אבל הוא ענה, ומעבר לקו הזמין אותו מוסקו לבוא ולטעום מהבירות שבישל בבית שלו. כעבור יומיים, פקד אמיר את ביתו של מוסקו ומאז הכל היסטוריה. השניים נשאבו אל תוך תהליך למידה של בישול בירה ובעיקר, בישול של המון-המון בירות. "היו זמנים", מעיד מוסקו, "שהבית שלי היה חוות תסיסה. בכל מקום היו מפוזרות חביות של 25 ליטר עם מתכונים שונים. החדר היה מלא בריחות בישול. טירוף". כבר בשלב זה החברים של השניים הצביעו ברגליים בעד הבירות וביקשו לקנות אותן לעצמם. מוסקו וירון החליטו להעלות את המיזם שלב וחברו לשני אנשי עסקים שהחליטו לייבא מבשלה וכך היה. בסוף 2012 הוקמה המבשלה והפכה לעסק מסחרי לכל דבר. פס הייצור מבשל כ-6,500 ליטר בחודש, כאשר מחצית מהתוצרת יוצא אל השוק תחת המותג "מוסקו" והחצי השני תחת מותגים פרטיים שחלקם צברו מוניטין ('ללה', 'וילדע חייע' ו'ברזל').

כשמסתכלים עליהם, אי-אפשר שלא לתהות מה קרה שם בשבע השנים בהן לא היו בקשר, להיכן לקחו החיים את כל אחד מהם? ואיך זה שלמרות מרחק השנים והפערים - מוסקו הוא רוחניק חילוני, פרי ספיריט שכזה, בעוד שאמיר הוא דתי חרדי - הם מצליחים לשמור על חברות ואף להחזיק עסק יחד? על כך משיב אמיר: "כל אחד מאתנו מקבל את השיגעונות של השני ואנחנו סובלים אחד את השני בשקט. היו תקופות קשות עם המון עבודה ולא תמיד היה כסף, ואם לא היינו מסתדרים זה לא היה מצליח. הרומנטיקה שהיתה בהתחלה קצת נגוזה ועכשיו זו בעיקר עבודה קשה, אבל אנחנו פה כי אנחנו מאמינים בעסק".

מבשלת מוסקו - אווירה ו - צילום סמדר בן אבי
מבשלת מוסקו - אווירה ו - צילום סמדר בן אבי
תוך כדי שיחה מרתקת עם השניים, מתחילות הבירות לזרום אל השולחן. באופן כללי, כל הבירות של "מוסקו" הן בירות חיות, טריות, לא מפוסטרות כלל ולא מסוננות שעוברות תסיסה שניה בבקבוק. מאחר והבירות לא מפוסטרות, נותרים בנוזל המבוקבק שמרים, ועל-מנת להעלות את רמת הגיזוז לרמה הרצויה, מוסיפים לבקבוקים סוכר ענבים, אשר בסוף התסיסה השנייה לא נותר ממנו דבר. כמו כן, הבירות אינן מתובלות והן מיוצרות על טהרת 4 מרכיבים: לתת, כשות, מים ושמרים, והנה המגוון:

מוסקו בהירה: אייל בגוון צהוב בהיר עם 6.5% אלכוהול. בירה קלילה יחסית עם אף של אשכוליות ומרירות קלה שמגיע מהכשות. תערובת לתת המבוססת בעיקר משעורה עם טיפל'ה חיטה.

מוסקו חיטה: אף יותר שמרי וטעם קצת מעושן. 5.9% אלכוהול, יותר פירותית ופחות מרירה. המרכיב העיקרי מהלתת הוא חיטה כמובן, ומעט מאוד שעורה.

מוסקו אדומה: בירה בגוון אדום כהה, כמעט חום, שכנראה תשתנה בזמן הקרוב (סקופ!) יבשה עם גיזוז גבוה יותר. טעמה קלוי ומכאן גם הצבע הכהה שלה. בפה טעמים של קצת שוקולד וקפה. יש מתיקות קלה שמתאזנת נהדר עם המרירות. 6.5% אלכוהול. מתאימה מאוד לאוכל ומספיק כבדה ללוות מנות עשירות בטעמים (ויש לנו מתכון בחסות מוסקו).

מוסקו סטאוט: צבע כהה ועכור מאוד המזכיר את הצבע של גינס. בפה טעמי שוקולד מריר וקפה מודגשים מאוד. בירה זו עשויה מלתתים קלויים מתקדמים. אחוז אלכוהול 4.8% אלכוהול, גיזוז עדין מאוד.

בתשובה לשאלה המתבקשת מהי משמעותה של הספינה המרחפת בלוגו של המבשלה, אני נענית שהספינה עם החבית היא סוג של צפלין המסמל את המכנה המשותף של אנשים שנפגשים בעצם שמרחף ומשייט באוויר. היא לא שטה בים, היא עפה, ומאפשרת מקום מפגש של אנשים. ואז שאלתי את אמיר מה הקטע של סטאוט, תן לי את כל התורה במשפט אחד? ואמיר ענה, כמה מפתיע: "ואהבת לרעך כמוך". ואם תשאלו אותי, זה לא הקטע של הסטאוט, זה הקטע של מבשלת "מוסקו". החברות והאהבה של השניים, היא המתכון הסודי להצלחת הבירה הזו.

חברת השיווק וההפצה של בירה מוסקו נקראת 'גראפאס', וחביות מוסקו משווקות ומופצות בשלב זה על-ידי המבשלה. במבשלה מתקיימים אירועי חברים בבר החמוד והאינטימי שנמצא שם. מוסיקה - יש, בירות - יש, חברים - יש! לדעתי לא צריך יותר מזה כלום!