לרגל יום האישה הבינלאומי יצאנו לבדוק את יחסי המינים בתחום בישול הבירה, ומסתבר שבקרב הנשים מסתמנת מגמת עלייה. רק אל תשכחו שהן היו שם קודם...

לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול ב-8 במארס, החלטתי לבדוק מה מצבן של הנשים בתעשיית הבירה בארץ - האם זה נכון שמדובר בתעשייה שמכוונת את עצמה בעיקר לקהל הצרכנים הגברי, והאם הרוב המכריע של העוסקים בתחום הם אכן גברים. כבר משחר ההיסטוריה בישול הבירה היה נחלתן של נשים. האישה היתה זו שבישלה את הבירה בבית וכלי הבישול היו שלה. בואו לא נשכח שבתקופה הקדומה היה לבירה משקל כבד: השתמשו בה למסחר, כאמצעי תשלום ולצורכי פולחן דתי, כך שתפקיד ההכנה היה חשוב ומכריע והאישה שלטה במלאכה ביד רמה. במידה והתגלעו קשיים בזוגיות ובני הזוג, איך נאמר, התגרשו רחמנא ליצלן, לקחה האישה המגורשת עמה את כלי בישול הבירה, כיוון שהיו רכושה, אבל לא לפני שאמרה לבעלה: "לך לחפש מי שתבשל לך בירה". והוא אכן נאלץ לחפש...

אז רק שתדעו, גברים יקרים, שמי שמבשל לכם את הבירות שאתם כל-כך אוהבים הן נשים... (צילומים: גדי דבירי, יח"צ)
אז רק שתדעו, גברים יקרים, שמי שמבשל לכם את הבירות שאתם כל-כך אוהבים הן נשים... (צילומים: גדי דבירי, יח"צ)
אז רק שתדעו, גברים יקרים, שמי שמבשל לכם את הבירות שאתם כל-כך אוהבים הן נשים... (צלם: גדי דבירי) הגברים, מצדם, התקשו לפרגן. בכל פעם שבישול הבירה הצליח והבירה היתה טובה הם הודו לאלוהים על כך. אולם, כאשר התהליך התפקשש והבירה התקלקלה, מיד הלכו לחפש את מכשפת הבירה הקרובה שהרסה להם את הדרינק והעלו אותה על המוקד - מנהג פסיכי שנמשך עד המאה ה-12. עם השנים התרחב מעט בישול הבירה ומבישול לצריכה עצמית בלבד הוא הפך לבישול עבור קהל. למרות זאת, עדיין נשמר, בשלב זה, תפקידן של הנשים כמבשלות הבירה ובעלות בתי-המרזח, בעיקר באנגליה. כאשר הפך העולם לתעשייתי, התרחש תהליך מעניין: בישול הבירה יצא מתחום משק הבית ועבר לבישול במבשלות תעשייתיות. מרגע זה הודרה האישה מהתחום וזאת מהסיבה הפשוטה, כנראה, שהיא נאלצה להישאר ולטפל במשק הבית. אז האם יש אמת בטענה שנשמעת מדי פעם, שעולם הבירה הוא עולם גברי?
בירה ליום האישה הבינלאומי - אווירה ב - צלם גדי דבירי
בירה ליום האישה הבינלאומי - אווירה ב - צלם גדי דבירי
אני יכולה להעיד על עצמי, כמי שמעל לעשור חיה ונושמת בירה ונמצאת בקשר יומיומי עם מבשלי בירה, עוזרת להם בהרכבת מתכונים, מדריכה ומכוונת, עדיין יש מי שמרים גבה, חושב שאני אולי המזכירה, או שמא רק בטעות עברתי במקום. לצערי, נוכחתי גם לראות כי מקומן של הנשים נפקד מקורסים לבישול בירה. יתרה מזה, גם בצד השתייה נראה כי הנשים במיעוט ואני מתקשה לראות בסיבובי פאבים בארץ שולחנות על טהרת המין הנשי שמבלות על כוס בירה - צורת בילוי שמעוררת בי קינאה עזה ואני רואה אותה נפוצה מאוד באירופה וארצות-הברית. וכמובן שלא נחסכות ממני הערות כמו: "מה? את אוהבת בירה?", ו"את בטח שותה בירה של בנות" שמזמן הפכו לחלק בלתי נפרד מהרפרטואר חסר החן בעליל. יש הטוענים שלנשים יכולות גבוהות מאשר לגברים, באבחנה של מורכבות ועושר טעמים. ואם בבירה עסקינן הרי שמדובר ביתרון גדול והגיע הזמן שנראה יותר נשים מקושרות למשקה הזה ומשתחררות מהאמונות הטפלות על כרס הבירה, האף האדום והגזים. אז יצאתי לפגוש מספר נשים שעוסקות בתחום הבירה ונכונה לי הפתעה. כשכבר מוצאים אותן, מסתבר שהן מאיישות תפקידי מפתח בחברות הגדולות. אז רק שתדעו, גברים יקרים, שמי שמבשל לכם את הטובורג, הקרלסברג והסטלה היא אישה ושמה ענת. ואת הגולדסטאר המותג הכה גברי, מי שמבשלת היא מרינה. וגם מנהלת השיווק היא אישה. רגע, חכו, זה לא הסוף, מכבי, סמואל אדאמס, פאולנר, קרלסברג, טובורג - כל המותגים האלה מנוהלים על-ידי נשים. רינת, קרן, דנה וסמדר. בשיחותיי אתן העליתי מספר שאלות שענינו אותי מאוד, כמו למשל:   כיצד מגיבים גברים אשר מתוודעים לראשונה שאת הבירה הוותיקה והמוכרת שהם אוהבים לשתות בישלה... אישה?ענת מאיר, ברומאסטרית במבשלות בירה ישראל מספרת: "אנשים מאוד מופתעים לראות אישה בתחום, מתפעלים מהתפקיד ותמיד שואלים אותי 'מה את אוהבת בירה? איך הגעת לזה?', אבל תמיד מכבדים ומפרגנים". קרן בוגדן, מנהלת מותגי בירות בינלאומיות ומיוחדות בחברת טמפו, מספרת: "כשאנשים שומעים על התפקיד שלי, תמיד אומרים לי שזה התפקיד הכי מגניב. הרבה מופתעים שנשים אוהבות בירה, שאני שותה בירה, אבל אחרי שיחה קצרה מבינים שיש לי חיבור חזק למוצר והמחסומים יורדים".   האם אתן חושבות שחל שינוי בהשתלבותן של נשים בתעשיית הבירה בשנים האחרונות?ענת: "עברנו כברת דרך. אני עובדת כבר עשרים שנה במפעל ונראה שיש מהפך. הבירה הפכה למוצר יותר מגוון ומורכב ויותר נשים משתלבות בתחום, משתתפות בתחרויות בירה, מבשלות בירה, ומשמשות בתפקיד מנהלות מותגים". קרן: "היום יש פתיחות. הקבלה לתפקיד היא על בסיס מקצועיות, ללא קשר אם מדובר בגבר או אישה".   איזה תגובות אתן מקבלות מנשים על בירה?קרן: "זה מר, לא טעים, זה משקה גברי". ענת: "אני תמיד אומרת לנשים שאומרות לי שהן לא אוהבות בירה שפשוט הן עדיין לא מצאו את הבירה שלהן".   אם כך, אפשר בהחלט לומר שנשים מאיישות תפקידי מפתח בתעשייה?ענת: "נשים נמצאות יותר בתפקידי שיווק וניהול ופחות בתפקידים צמודי ייצור". קרן: "בסופו של דבר האישה תמיד קובעת עבור הגבר מה טוב בחיים", (צוחקת).  
בירה ליום האישה הבינלאומי - אווירה ג - צלם גדי דבירי
בירה ליום האישה הבינלאומי - אווירה ג - צלם גדי דבירי
ומה קורה ברמה הבינלאומית? לאחרונה מתרחש תהליך של חזרת הנשים לתעשיית הבירה, שבאה לידי ביטוי גם בעמותת נשים בינלאומית שמרכזה בארצות-הברית בשם Pink Boots Society, הכוללת נשים מכל העולם, ששמה לה למטרה 'להעלות את המודעות לנשים בתעשיית הבירה ולהעלות את המודעות לבירה בקרב נשים'. כחלק מפעולות העמותה נערך לקראת יום האישה הבינלאומי, סוף שבוע של בישול בירה עולמי. בסוף השבוע הזה התאחדו נשים, מבשלות בירה ממדינות שונות ובישלו, כל אחת במדינתה, בירה מיוחדת למען נשים, כאשר כל ההכנסות ממכירת הבירה ייתרמו לנשים הזקוקות לסיוע ותמיכה. זו השנה השנייה שאני גאה להיות חלק מפרויקט מיוחד זה, יחד עם קבוצת נשים מהארץ ונשים משוודיה, ברזיל, ארצות-הברית, קנדה, אנגליה, ניו זילנד, אוסטרליה ויפן. הפנינג הבישול בארץ התקיים ב'בירדי' בתל-אביב בסיוע ותמיכה של מותג הבירה טובורג. הבישול של כל אחת מהמשתתפות היווה חלק מבישול כללי והוסף למיכל תסיסה משותף. הבירה שבושלה היא בירה עוצמתית ועשירה בטעם - בישול מחווה חגיגי לנשים לרגל יום האישה הבינלאומי 2016. את הבירה תוכלו לטעום וגם לרכוש בבקבוקים ביום שישי, 25/3, כחלק מפסטיבל בירה חגיגי שייערך ב'בירדי'. ניתן אף להזמין מראש בקבוקי בירה ברכישה טלפונית: 03-6822978. כאמור, כל הכספים שיגויסו ממכירת הבירה ייתרמו לנשים הזקוקות לסיוע ותמיכה.