רותם דרוב ממשיך לחרוש את הארץ בחיפוש אחר מבשלות בירה. והפעם: ביקור במבשלת Fass בקיבוץ גשור...

אין דבר שאני יותר מחבב ממבשלות בירה שגם פותחות את שעריהן בפני הציבור, אבל לא מסתפקות בזה ופותחות בצמוד למבשלה גם בר קטן שמוזג את הבירה טרייה-טרייה מהחבית. כזאת היא מבשלת פס (Fass) מדרום רמת-הגולן הממוקמת בקיבוץ גשור.

בסצנת מבשלות הבוטיק בארץ כולם עוזרים אחד לשני והעזרה לא איחרה לבוא גם הפעם... ( צילומים: גידי וולפסון, יח"צ)
בסצנת מבשלות הבוטיק בארץ כולם עוזרים אחד לשני והעזרה לא איחרה לבוא גם הפעם... ( צילומים: גידי וולפסון, יח"צ)
"בסצנת מבשלות הבוטיק בארץ כולם עוזרים אחד לשני והעזרה לא איחרה לבוא גם הפעם..." ( צילומים: גידי וולפסון) את מבשלת פס ייסדו אור פס (31) ואחיו הבכור חגי (34). "הכל התחיל בזכות מבשלת סלארה", מפרגן אור האח הצעיר. "חגי ואופיר דרור מסלארה היו חברים לספסל הלימודים, ויום אחד אופיר הזמין אותנו אליו למבשלה בקיבוץ גניגר כדי שנציץ בתהליך בישול הבירה". השניים 'הציצו ונפגעו'. אור וחגי נדלקו על הרעיון מהר מאוד ובעידודו של אופיר החלו לבשל בבית. "תוך זמן קצר מאוד נעשה לנו צפוף והחלטנו לחפש מקום קצת יותר גדול לבישול. רצינו לבשל 100 ליטרים של בירה בכל פעם, מתוך מטרה שהבירה לא תגמר לנו כל-כך מהר", מסביר אור. האחים פס פנו לחברי הקיבוץ ובררו אם יש מבנה פנוי שיוכל לשמש אותם להקמת מבשלה. התשובה הפתיעה אפילו אותם - באווירת ההפרטה של שנות ה-2000, חדר האוכל הקיבוצי היה פנוי לחלוטין והאחים פס שקיבלו אישור להשתמש במקום, החליטו לחשוב קצת יותר בגדול. "באפריל 2012 קיבלנו את המפתחות והתחלנו להבין שיש לנו מקום לעשות דברים יותר גדולים חוץ ממבשלה חובבנית", מסביר אור. בסצנת מבשלות הבוטיק בארץ כולם עוזרים אחד לשני והעזרה לא איחרה לבוא גם הפעם. "התייעצנו עם עמרי זילברמן הברומייסטר של בירה 'בזלת', עם החבר'ה מ'בירה מלכה', וכמובן - עם אופיר מ'סלארה', והבנו מה נדרש מאתנו כדי להפוך את המבשלה למסחרית, לקח לנו חצי שנה לבנות אותה כשהחלטנו שחדר האוכל יאכלס, חוץ מהמבשלה, גם בר שימזג את הבירה הטרייה, ובאוקטובר 2012 בישלנו לראשונה".
מבשלת פס - אווירה - צלם  גידי וולפסון
מבשלת פס - אווירה - צלם גידי וולפסון
ההתחלה היתה צנועה - מלבד הצריכה המקומית, המבשלה - שעכשיו כבר קיבלה את הכינוי הרשמי "מבשלת פס" - התחילה לבקבק כ-200 בקבוקים בכל פעם וכיום עומד הבישול על כ-1,500-1,600 ליטר בחודש, כשעיקר השלל מגיע לחנויות הבירה "ביר מרקט" ו-Beer and beyond. לאט, לאט, התרחבו האחים פס גם לירושלים ולאזור הצפון. במבשלה מבשלים שלושה סגנונות בירה: הפופולרית מכולם היא החיטה הבהירה ("נמזגת הכי הרבה בכל פסטיבל בירה שאנחנו מגיעים אליו") - בירה יחסית צלולה לז'אנר עם מתקתקות עדינה ו-5.6 אלכוהול. בתחום הלאגר מבשלים פס בירה יחסית כהה, לא מתחנפת ולא מסוננת כמו בירות לאגר אחרות, עם מרירות ששולטת וצבע חום כהה בעלת 5.6 אלכוהול, בירה שיכולה אולי לאכזב חובבי בירות לאגר פופולריות ומסחריות שלא התכוננו אליה מבעוד מועד. הבירה הבאה ברשימה היא בירה בסגנון פורטר. כיאה לסגנון הבישול היא מורכבת מחמישה סוגי לתת עם טעמי קלייה מורגשים ומובהקים ואחוז אלכוהול נמוך יחסית לאחיותיה - 4.8 אלכוהול. אם אתם רוצים לבקר במבשלה וגם לרכוש מהבירות המיוצרות בה, וגם אם אתם סתם במקרה באזור, אפשר להגיע די בספונטניות, רק תרימו טלפון לפני כדי שיהיה מי שיקבל את פניכם. הבר עצמו פתוח בימים ד', ה' מהשעה 20:30, ביום ו' מהשעה 12:00 עד שעה לפני כניסת השבת (מטעמי כשרות), ובמוצ"ש מ-20:30 או 21:00 בשיא שעון הקיץ. בבר מתקיימות גם הופעות חיות של הרכבים ואמנים שונים ותמיד יש משהו טעים לנשנש על יד הבירה. מעין תחנת חובה לתיירי דרום רמת-הגולן ועמק הירדן שאוהבים את הבירה שלהם טעימה ומעניינת.   מבשלת Fass. קיבוץ גשור. טלפון: 052-457-6109