חורף אין לנו, אבל בירות חורף דווקא כן מתחילות לזרום אלינו. ליאור הרגיל יצא לטעימה מקיפה וחזר מזיע...

בירת חורף אינה סגנון אלא STATE OF MIND כפי שנהוג לומר באי הבריטי. מדובר בבירות עונתיות שמכוונות בעיקר לעונת הכריסטמס ומצטיינות בדרך-כלל באחוז אלכוהול גבוה, מתקתקות ותיבלון. כל זה לא כאמירה אבסולוטית, אלא כהשוואה לסגנונות המקבילים השוטפים של המבשלה.

בירה, הילולות חשק ונרקוטיקה (צילומים: יח"צ)
בירה, הילולות חשק ונרקוטיקה (צילומים: יח"צ)
בירה, הילולות חשק ונרקוטיקה (צילומים: יח"צ) לרוב נוטים לייחס את התפתחות המנהג למסורות פגניות של ייצור בירות חזקות לחגי החורף, אך למרות הרומנטיקה, הרי שכמעט אין לנו תיעוד כתוב למתכוני בירה של אירופה הפגאנית שלוו בהילולות חשק ודווקא כן תועדו על-ידי הרומאים, שהכילו, מן הסתם, גם לא מעט נרקוטיקה... בעולם של טרום המהפכה התעשייתית כל בירה היתה עונתית, ומכיוון שהשתדלו לייצרן בין החודשים אוקטובר לאפריל רובן היו חורפיות. הסברה שלי היא שככל שהחשיכו השעות, הנשים המבשלות יצאו פחות ופחות לעבודת השדה ומצאו יותר זמן וסבלנות למשחקי בישול בירה (בכלל, בניגוד לדעה הרווחת, לאנושות היה אז הרבה יותר פנאי מאשר לנו). החורף החשוך והמדכא הוליד, באופן טבעי, רצון להתמסטל יותר וסוכר תמיד איזן אלכוהול גבוה, כאשר התבלינים והעשבים הם כאמור תולדה של "זמן משחק", לדעתי. בכל מקרה, עם השנים התפתחה המסורת של מבשלות המוציאות בירות חורף או בירות חמימות (WARM) כהתייחסות לאופיין. המסורת נשמרה במאתיים השנים האחרונות בעיקר במעוזי שמרנות הבירה בדגש על בלגיה וגרמניה, אך בעשורים האחרונים, עם פריחת תרבות הנגד לייצור המוני של בירה, צמחו הרבה מבשלות קטנות שמנצלות את יכולתן להגמיש את פס הייצור שלהן בכדי לייצר בירות עונתיות בדגש על בירות חורף. לצערנו, חורף אמיתי לעולם לא יהיה לנו, ולא - גשם לא נחשב, ולמען האמת אני כותב שורות אלה כששרב מסביב, אבל לאחרונה ישנו מבחר לא רע של בירות בארצנו ששווה להתעכב עליו. אז הנה סקירה תמציתית לבירות המעניינות האלה, כאשר חשוב לציין שרובן לא שתיות במובן הקלאסי של המילה, אלא יותר בכיוון של להתענג על כוס או ממש כקינוח ארוחה.
החורף החשוך והמדכא הוליד רצון להתמסטל יותר (צילומים: יח"צ)
החורף החשוך והמדכא הוליד רצון להתמסטל יותר (צילומים: יח"צ)
החורף החשוך והמדכא הוליד רצון להתמסטל יותר (צילומים: יח"צ) הסדר הוא לא לפי מקום ייצור, סגנון או יבואן, אלא מן הקל אל הכבד על-פי טעמי האישי:

פולרס אולד ווינטר

4.8% אלכוהול. שלושה סוגי כשות עם טעמי לתת קרמלי מודגשים. מורכבת מאוד אך מפתיעה בחוסר כבדותה. אנגליה, נורמן פרמיום.  

אוהרס ווינטר סטאר 2013

4.3% אלכוהול. ספייסי אמבר אייל עם גרידת תפוז ותבלינים. תפוזית קוקוסית מרירה עם סיומת קינמונית. אירלנד. י.ד עסקים.  

ברוקלין בלאק שוקולד סטאוט

10% אלכוהול. אכן טעמי שוקולד וקלייה חזקים. סמיכה מאוד אך זורמת. אוהבי הסגנון יעריכו מאוד. ארה"ב, נורמן פרמיום.  

סמואל אדמס ווינטר לאגר

5.6% אלכוהול. בוק מתובלת בג'ינג'ר וקינמון. גוף מלא משולב בחדות מאזנת. השוס שלה היא הסיומת החרפרפת בטעם ג'ינג'ר. ארה"ב, טמפו.  

דאבל בוק בזלת

8% אלכוהול. לאגר כהה וחזקה. טעמי מאלט ושוקולד בולטים, מרירות נמוכה ומתקתקות קלה. ישראל, י.ד עסקים.  

נייס שוף

10% אלכוהול. פירותית מאוד ומתקתקה במידה. הכשות הטעים שלה והתבלון, המאופק יחסית, גורם לה להיות שתיה למרות חוזקה. בלגיה, ש.ב.ש.  

סן ברנרדוס כריסטמס אייל

10% אלכוהול. עוד אחת שמפתיעה בשתיותה. סמיכה וקטיפתית אך עם איזונים נכונים בין הסוכר, המרירות והתבלון. בלגיה, נורמן פרמיום.  

נגב חריטון

7.8% אלכוהול. ניסיון מקומי ליצור בלגית נזירית מקומית כך שהתבלינים הם יותר "משלנו". עמוקה ועשירה ואנחנו כבר בטריטוריות הכבדות באמת. ישראל, נורמן פרמיום.  

עוג אלון לאגר דאבל בוק

8.5% אלכוהול. דמיינו את הבזלת מיושנת בחביות עץ אלון עם טעמי וניל מודגשים, אך עם מגע כשות בריא לאיזון. ישראל, י.ד עסקים.  

ליפמנס קווה ברוט

6% אלכוהול. עירוב של כמה בירות משנות ייצור שונות עם דובדבנים. לזכותה יאמר שיש לה חמצמצות גבוהה כנגד המתוק-מתוק הזה. בלגיה, נורמן פרמיום.  

לה טראפ איזידור

7.5% אלכוהול. אמבר אייל טראפיסטית של חיטה ושעורה מתקתקה וקרמלית. טעמי צימוקים ואפילו מרירות כשותית טובה. יוצרה לראשונה בשנת 2009 לחגיגות ה-125 של המנזר וקרויה על שמו של הבשלן הראשון - האח איזידורוס. הולנד, י.ד עסקים.  

סן ברנרדוס אבט 12 2013

10% אלכוהול. בירת הדגל שלהם. עשירה, סמיכה, שוקולדית ומורכבת להפליא. ראוי לציין שהיא מגיעה רק במידת 1.5 ליטר, כך שרצוי להתאגד לאירוע. בלגיה, נורמן פרמיום.  

שימאיי גרנד ריזרב

9% אלכוהול. טראפיסטית פירותית, מתובלנת, מרירה, מתוקה ומה לא - איטס כריסטמס טיים. בלגיה, נורמן פרמיום.  

סמיקלאס

14% אלכוהול. הלאגר החזקה בעולם. מיוצרת רק יום אחד בשנה (6 דצמבר). סמיכה להפליא, מיושנת 10 חודשים בחביות עץ, תועפות סוכר ופירות. מדובר בבירה שפוגשת וינטג' פורט. נסו אותה עם פלטת גבינות חריפות ותקבלו שילוב מפתיע למדי. אוסטריה, נורמן פרמיום.