תענוג לראות איך מדי שנה הולכת ומתרחבת התחרות השנתית לבישול בירה ביתית - 'סמואל אדמס לונגשוט ישראל'. גם השנה היינו שם עם כל הבירות והשופטים והנה הזוכים...

נראה שזה היה רק אתמול, אבל למען האמת עברו כבר 13 שנים מאז הפעם הראשונה בה התכנסו לראשונה "המשוגעים לדבר" - מבשלי הבירה הביתיים, והעמידו את הבירה שלהם למבחן. לא אחת כתבנו כאן בהרחבה על תחרות בישול הבירה הביתית השנתית – 'סמואל אדמס לונגשוט ישראל', אבל לטובת המצטרפים החדשים, להלן תקציר הפרקים הקודמים...

לונגשוט ישראל 2017 - חתיכת כברת דרך עשתה תעשיית הבירה בכלל, ותחביב בישול הבירה הביתי בפרט... (צילום: יח"צ, גדי דבירי)
לונגשוט ישראל 2017 - חתיכת כברת דרך עשתה תעשיית הבירה בכלל, ותחביב בישול הבירה הביתי בפרט... (צילום: יח"צ, גדי דבירי)
כברת דרך עשתה תעשיית הבירה בכלל, ותחביב בישול הבירה הביתי בפרט (צילום: יח"צ, גלית ג'ראפי- דבירי)

בשנת 2005 חברו יחדיו מועדון הבירה הישראלי ומרכז הבירה 'בירדי' וארגנו את תחרות הבירה הראשונה בישראל. מדובר היה בצעד חדשני, נכון לאותה תקופה, בה התחביב הזה עשה את צעדיו הראשונים. עשרות בודדות של בירות הוגשו אז לתחרות והמנצחות באירוע זכו בפרסים מטעם חברת טמפו, יבואנית סמואל אדמס בישראל. סיפור הפרסים, הצנועים, בתחרות הראשונה והשנייה: צידנית של גולדסטאר ומראה של הייניקן, הפך עם השנים לסיפור "מורשת קרב" אותו מספרים כל שנה ורק ממחיש איזה כברת דרך עשתה במהלך השנים תעשיית הבירה בכלל, ותחביב בישול הבירה הביתי בפרט.

רק בישראל ובארצות-הברית

לונגשוט ישראל
לונגשוט ישראל
כאשר פשטה השמועה על תחביב בישול הבירה הביתי, החלה התחרות לגדול ונוצר חיבור עם מותג הבירה סמואל אדמס הבינלאומי שאחת ממטרותיו היא קידום תחום מבשלי בירה ביתיים באמצעות תחרויות אותן הוא עורך בארצות-הברית. החל משנת 2007 מתקיימת גם בארץ תחרות מבשלי בירה ביתיים תחת חסותה של חברת טמפו, יבואנית מותג סמואל אדמס בישראל, לה ניתנה גם הרשות להשתמש באותו שם של התחרות. ישראל, אגב, היא המדינה היחידה בעולם, פרט לארצות-הברית, בה מתקיימת התחרות תחת השם Samuel Adams Longshot.

תחרות 'סמואל אדמס לונגשוט ישראל', כאמור, מיועדת למבשלי בירה ביתיים בלבד. כל מתמודד מגיש את הבירה שלו לתחרות בבקבוק "עירום" וחף מכל סימן זיהוי, שמקבל קידוד. השיפוט נעשה בצורה עיוורת, בצמוד לקריטריונים של סגנונות הבירה ובהתאם לנתונים שנמסרו על-ידי המבשלים עצמם. הבירות, שהוגשו השנה לתחרות והתמודדו בחמש קטגוריות שיפוט שונות, נבדקו על-ידי פאנל שופטים שכלל את מיטב מומחי הבירה בארץ, ביניהם אנשי המבשלות הגדולות, מבשלות הבוטיק, עיתונאים וחובבי בירה.

חמש קטגוריות שיפוט

לונגשוט ישראל
לונגשוט ישראל
אייל בהיר - בקטגוריה הזאת נכללים סגנונות כמו: פייל אייל, IPA, איילים אנגליים, בירות בלגיות, וכל בירה מסוג אייל שהצבע שלה נע בין זהוב חיוור לענבר עמוק. בקטגוריה זו הוגשו לא מעט בירות.

אייל כהה - קטגוריה זו כוללת בירות בסגנון פורטר, סטאוט, בירות בלגיות כהות, בראון אייל, וכל מה שנע בין צבע חום עמוק לשחור. השנה היתה זו הקטגוריה הפופולארית ביותר, בה הוגשו מספר הבירות הגדול ביותר.

חיטה - קטגוריה הכוללת בירות בסגנונות שונים כשהמשותף לכולן הוא שעיקר הלתת בבירה הוא מחיטה. הקטגוריה כוללת בירות בסגנון חיטה בווארית, חיטה בלגית, חיטה אמריקאית, וויצנבוק ועוד.

לאגר - קטגוריה זו, כשמה כן היא, בירות בתסיסה קרה עם שמרי לאגר. יש לציין שמדובר בקטגוריה מאתגרת עבור הבשלנים הביתיים בשל תנאי התסיסה.

סגנון חופשי - קטגוריה המאפשרת למבשלים להביא לידי ביטוי את היצירתיות שלהם, החשקים והטעמים האהובים עליהם. לכאן נכנסו בירות לא לפי עקרונות סגנון, אלא בירות מקוריות שיש בהן הברקה, או כאלה שמשלבות כמה סגנונות יחד. בקיצור, "הכל הולך". בירה עם במבה, בירה עם סלק, בירה עם חמאת בוטנים ועוד.

לונגשוט ישראל - לוגו 2017
לונגשוט ישראל - לוגו 2017

הזוכים במקום הראשון בכל אחת מחמש הקטגוריות זכו כל אחד בבקבוק בירה 'סמואל אדמס אוטופיה' - הבירה המיוחדת של המבשלה בעלת 25% אלכוהול ותג מחיר של כמה מאות דולרים. מבין כל הבירות שזכו במקומות הראשונים בכל קטגוריה, נבחרה על-ידי צוות שופטים בירה אחת שהיתה לדעת השופטים הטובה מכולן. בירה זו מזכה את מי שבישל אותה בטיסה לגרמניה וביום בישול בירה מודרך מתנת מותג הבירה סמואל אדמס.

פקק
פקק
קטגורית אייל בהיר

מקום ראשון: יאיר ליבנה עם בירת APA מקום שני: OPI'S עם בירת Sweet Blond מקום שלישי: EzRa עם אושן סייד

פקק
פקק
קטגורית אייל כהה

מקום ראשון: לייקח עם Coffee oatmeal Stout מקום שני: מבשלת אורנים עם הבירה אדום-אדום מקום שלישי: EzRa עם EzRa Dab-Lin

פקק
פקק
קטגוריית חיטה

מקום ראשון: בירה לנר עם חיטה גרמנית מקום שני: Hechter עם Wise Weisse Dunkel מקום שלישי: Ansky Brewery עם Getrude

פקק
פקק
קטגורית לאגר

מקום ראשון: בירה לנר עם פילזנר צ'כי מקום שני: WIESENFELDER BEER עם BLACK BAVARIA style מקום שלישי: בירה נחום עם לאגר מעושנת

פקק
פקק
קטגוריה חופשית

מקום ראשון: בירה נחום עם בירת סלק מקום שני: נמרוד רותם עם בירת אד הוק מקום שלישי: מוטי צוקרמן עם הבירה my first Berliner weisse

וה-Best In Show בתחרות השנתית לבישול בירה ביתית - 'סמואל אדמס לונגשוט ישראל' לשנת 2017 שמזכה את מבשליה בפרס הגדול – טיסה ויום בישול בירה מודרך במבשלה בגרמניה היא 'לייקח סטאוט שיבולת שועל וקפה' של סרגיי לייקח. ריספקט!