סיירת סנהדרינק ממשיכה לחרוש את הארץ בחיפוש אחר מבשלות בירה. והפעם: גלית ג'ראפי-דבירי במבשלת הערבה…

אי-שם בערבה, במקום קשוח ולוהט החולש על מרחבים אינסופיים של נוף מדברי, מחוספס ומסמא עיניים החליטו הדס ואוהד כץ לעשות מעשה והקימו מבשלה. מבשלת הערבה נמצאת בישוב צוקים שבערבה, סמוך לכביש 90 בדרך לאילת. לא ניסע? ברור שכן. אז קדימה לאוטו ויאללה לדרך, מתל-אביב המיוזעת לערבה הלוהטת. האמת - היה שווה כל רגע...

אז מה עושה מגדל פלפלים שמרגיש שנגמרה לו העונה? פותח מבשלה... (צילום: גלית ג'ראפי-דבירי)
אז מה עושה מגדל פלפלים שמרגיש שנגמרה לו העונה? פותח מבשלה... (צילום: גלית ג'ראפי-דבירי)
אז מה עושה מגדל פלפלים שמרגיש שנגמרה לו העונה? פותח מבשלה... (צילומים: יח"צ, גלית ג'ראפי-דבירי)

כשסיימו הדס - מהנדסת מזון, ואוהד - אגרונום, את לימודיהם בפקולטה לחקלאות ברחובות, הם החליטו לחפש עבודה בערבה ולהתיישב אי-שם בדרום. אוהד צוחק ומספר שהמחשבה בעצם היתה שהוא כאגרונום ימצא מהר מאוד עבודה כחקלאי בערבה והדס כבר תסתדר איכשהו. רק שלמציאות חוקים משלה ובפועל הדס היתה זו שמצאה עבודה ואוהד היה זה שהיה צריך להסתדר, כשבינתיים ועד שתגיע הצעת העבודה המיוחלת עסק בתחומים שונים בחקלאות, בין היתר בגידול פלפלים. במהלך השנים התגוררו בני הזוג וילדיהם בישובים שונים בערבה, עד שבמקרה שמעו על הקמת היישוב 'צוקים' ובביקור מקרי שערכו במקום התאהבו קשות והחליטו להשתקע שם.

באחד מטיוליו ברחבי הארץ ביקר אוהד במבשלות בוטיק, נדלק על הרעיון והחליט לבנות בעצמו מבשלה. בתחילת הדרך בישל אוהד בירה בנפח של 80 ליטר במרפסת הבית, משם עלה בהדרגה וכיום הוא מבשל בנפח של 200 ליטר. זה כשנתיים שהמבשלה בצוקים פעילה במתכונתה הנוכחית. את המבשלה מתפעל אוהד, עמל על הבישול, התסיסה, הביקבוק והאריזה. "הדס", אומר אוהד, "היא נדבך מאוד מרכזי במבשלה, בידע, במקצועיות שלה, בראיית העולם ובמגוון הטעמים שלה. הלוואי והיא היתה יכולה להיות נוכחת יותר במבשלה", הוא מציין בקול חולמני. "הילדים, מצדם, מאוד גאים ויש אנרגיה חיובית מסביב", מוסיף.

בשנים האחרונות הפכה הערבה לאזור תיירות שמשלב אירועים מגוונים, פסטיבלים ומיזמי תיירות שונים. "הערבה היא מקום קטן עם תנועה אדירה ופעילות תיירותי מאוד יפה. רציתי ליצור מוצר ייחודי ומקומי", מסביר אוהד, "וללא ספק, 'קצרה' היתה בחירת השם הטבעית ביותר למותג הבירה של המבשלה שלנו". מקור השם 'קצרה', הנו מיצד באחד הנחלים בערבה בדרך הבשמים הנבטית ובחירה זו רק העמיקה את השייכות של המותג לאזור. "אנשים תמיד אומרים לי שאני חי את החלום. המקום באמת מאוד מיוחד והמבשלה היא פרויקט מאתגר. עברתי דרך מאוד ארוכה בשנתיים האחרונות, ממבשלה קטנה, לא מפוקסת למוצר יותר מלוטש. אני מאמין בהתמדה, התפתחות איטית ושמירה על האיכות, תוך כדי גידול העסק".

מבשלת הערבה - אווירה
מבשלת הערבה - אווירה
כשמשוחחים עם אוהד, החיבור שלו למקום והרצון העז שלו לייצר מוצר ייחודי ומקומי שישקף את אופי האזור בולט מאוד. הוא מספר על הניסיונות הרבים שעשו עם טעמים ותבלינים שונים ומשונים כדי לקבל מוצר שישקף את המדבר ואופי האזור: "הרבה בירה נשפכה כמו מים לכיור והרבה ממנה נאלצנו לשתות... לא היתה ברירה". הדס ואוהד מאמינים כי הבירה הטעימה ביותר היא זו הנצרכת סמוך ככל האפשר למבשלה ולמועד הייצור שלה, לכן, הבירה שלהם משווקת בעיקר באזור אילת והערבה. הנקודה הצפונית ביותר, כיום, היא תל-אביב "למרות", מחייך אוהד, "שאני לא עומד בפני הבקשות של אנשים בצפון ובמרכז ומביא למי שמבקש".

לשאלתי איזה בירות הוא אוהב משיב אוהד: :בירות טריות וכהות, בעיקר הקיצוניות אותן אני לא מבשל, כמו: שפירא חורף, ההודית המכוערת של מבשלת רונן, סייזון של מבשלת הגליל ובירה מתובלת של מבשלת דנסינג קאמל". במבשלת הערבה מייצרים שלושה סוגי בירות אייל: 'קצרה בלונד', 'קצרה ענבר' ו'קצרה כהה', ובימים אלו עובדים על פיתוח שני סגנונות נוספים.

קצרה ענבר: הפופולארית ביותר מבין הבירות של המבשלה. בעלת צבע ענברי ומרקם ייחודי. בירה פירותית עם מרירות בינונית. 4.6% אלכוהול.

קצרה בלונד: בירה בהירה וקלילה, בעלת מרירות מעודנת. חביבה על אוהבי הלאגרים. 5.5% אלכוהול.

קצרה כהה: בירה בסגנון פורטר כהה, מאופיינת בטעמי קפה ושוקולד מריר. 5% אלכוהול.

את הבירה בגרסת החבית ניתן לטעום במבשלה. המבשלה פתוחה בקיץ בימי חמישי בערב ובחורף בימי שישי בצהרים. וכמובן, שניתן לרכוש בקבוקים וליהנות מהבירה בהמשך הבילוי שלכם. ניתן לערוך ביקורים במבשלה בתיאום טלפוני מראש: 052-7202301.

פרטים נוספים באתר המבשלה: www.beerarava.co.il