היא הייתה קרירה, מרירה ושונה מכל האחרות. לכבוד תערוכת הבירה הקרבה, ניר קיפניס נזכר בראשונה שלו, שאחריה כלום לא נראה אותו הדבר

"טובורג" הייתה הבירה הראשונה ששתיתי בחיי: השנה הייתה 1982, מעט לפני גביע העולם בספרד, ואבא שלי הביא הביתה ארגז עם פחיות בצבע זהוב. היבואן היה אז אחר, והבירה הייתה זמינה רק בפחיות, אבל היא הייתה הראשונה שלי: קרירה, מרירה, שונה כל-כך מכל משקה אחר שלגמתי עד לאותו הרגע.

איחוד מרגש
איחוד מרגש
סגירת מעגל. קיפניס במפעל "טובורג" השנים חלפו, את מותגי הבירה שדגמתי מאז הפסקתי כבר לספור (האמת היא שהפסקתי לספור אותם כבר בגיל 21, אחרי שנה של מגורים באוסטרליה שבה בכל "בוטל שופ" יש מגוון בירות כמו בכל שאר העולם...), אבל לפני כשנה וחצי הגעתי למבשלה בקופנהגן. אמנם הביקור היה כדי להכיר את מבשלת הבוטיק "יעקבסן" שפתחה "קרלסברג" בתוך המבשלה הישנה, אבל בכל רגע נתון שבו לא היינו מחויבים למארחינו ולמותג המוביל שלהם, פירקנו חביות של טובורג (על התפריט הקולינארי תוכלו ללמוד עוד מסיפור הבירה של טל חוטינר). בין לבין למדתי על ההיסטוריה של המותג, במיוחד על הפרק הכי אצילי שלה, זה שלא קשור לטעם: את מבצע ההברחה של יהודי דנמרק לשבדיה הניטראלית, מכירים כמעט כולם, אבל מסתבר שבעת הכיבוש הגרמני של דנמרק במלחמת העולם השנייה, הוחבאו קרוב למאה יהודים במרתפי הבירה של "טובורג". כשמביאים בחשבון את העונש שהיה צפוי למי שנתפס מסייע ליהודים בעת ההיא, מבינים עד כמה המעשה ההוא היה אצילי. את המעגל שלי עם "טובורג" סגרתי לפני כשלושה חודשים: היצרן הישראלי, מב"י, קיבל רשות מהדנים לייצר גרסה מקומית של "טובורג רד" משעורה שעונה לשם האקזוטי "קארה אמבר". ביחד עם גדי דבירי (אני משוכנע שאין אחד ממשתתפי תערוכת BEERS, כמציג או כמבקר שאינו מכיר את "האבא" של בשלני הבירה הקטנים בישראל) וטל חוטינר, ביקרנו בעיר הבווארית באמברג שבאזור התעשייה שלה שוכנת המלתתה הוותיקה של משפחת ויינרמן. שם, בעיירה הציורית שיש בה בתי בירה שנפתחו ממש לאחרונה, בערך לפני 600-500 שנה, למדנו להכיר את הקארה אמבר מהרגע שבו היא מחוברת לגבעולי השעורה בשדה, ועד לרגע שבו היא נארזת בשקים, אחרי שנקלתה - ונשלחת לדרך הארוכה לאשקלון, כדי להפוך לגרסה המקומית של "טובורג רד". הנה כי כן, אחרי יותר מ-32 שנים, זכיתי לסגור מעגל עם מי שהייתה הראשונה שלי... או במילים אחרות: לכל מי שחשב להזמין אותי אי פעם ל"פגישת מחזור", אני את שלי כבר עשיתי, חפשו אותי בפאב, ליד הברז של טובורג. BEERS 2014 – תערוכת הבירה של ישראל – הינה האירוע השנתי המרכזי של ענף הבירה שמרכז אליו את מבשלות הבוטיק הישראליות, יבואני הבירה ומותגי פרימיום מכל העולם. התערוכה תתקיים במתחם התחנה, 11-9 בספטמבר, בין השעות 23:00-18:00.