הבירה זולה יותר, הפאב ריק יותר והבוקר שאחרי נטול כאב ראש וייסורי מצפון. ניר קיפניס מנסח את מניפסט התנועה למען שתייה באור יום

מי לא מכיר את ההרגשה: יצאתי בערב הקודם, שתיתי קצת, המשכתי לשתות, עברתי לעוד מקום, הברמן הוציא כמה צ'ייסרים ו... למרות שהקפדתי לשתות קצת מים בין צ'ייסר לבירה, התעוררתי עם פה יבש, כאב ראש ותפקוד מוגבל שמתחיל לפוג רק בשעות אחר-הצהריים של יום המחרת. עם השנים העסק נהיה עוד פחות פשוט: היכולת שלי להתאושש מלילה של שתייה הלכה וקטנה ביחס הפוך למטלות שעלי לבצע במשך היום (ילדים, עבודה ועוד). אלא שאז גיליתי שחייתי לא מעט שנים בטעות, ושהפרידה מחיי הלילה לא חייבת להיות מכאיבה כל-כך אם לוקחים את התענוג לשעות אחר-הצהריים. ההכרה הזאת הכתה בי לפני כמה שנים, באחת הנסיעות האחרונות לאירופה או ארצות-הברית, כשראיתי איך כשהמשרדים מתרוקנים הפאבים מתמלאים: אנשים עומדים בחבורות, שותים בירה או שתיים או שלוש (בדרך כלל בתעריף הפי האואר מוזל) ואחר-כך ממשיכים הביתה, אל החלק השני של היום - אל בני/בנות הזוג, אל הילדים ואל כל הדברים הטובים שהרעיפו עלינו בנדיבותם החיים.

ההארה הגיעה באחת הנסיעות לחו"ל (צילום: שאטרסטוק)
ההארה הגיעה באחת הנסיעות לחו"ל (צילום: שאטרסטוק)
ההארה הגיעה באחת הנסיעות לחו"ל (צילום: שאטרסטוק) מה שהתחיל כאילוץ מסוים הפך מהר מאוד להנאה צרופה: מעבר לתחושה הנעימה שבהפסקה מוקדמת של יום העבודה (תחושת החטא הנפלאה המזכירה תיכוניסט שהבריז מבית-ספר לטובת הים) יש לא מעט צ'ופרים אחרים: ברוב המקומות הבירה זולה יותר, בדרך כלל במבצע של 1+1, מה שמשאיר את השתייה של אחר-הצהריים כאופציה שפויה כלכלית בעידן שבו המיסוי על הבירה בישראל שבר כל שיא אפשרי. גם הקהל מסביב מבוגר יותר, הפאב פנוי יחסית והמוזיקה לא מחרישת אוזניים. כן, כן, גם לעצמי אני נשמע קצת כמו בן מאתיים, אבל מה לעשות שכבר מזמן אין לי כוח להיאבק על הכסא היחיד שפנוי על הבר עם אנשים שצעירים ממני לפחות בעשור, שלא לדבר על לקום למחרת בבוקר צרוד מהניסיון לנהל שיחה חרף עוצמת המוזיקה. גם השירות לעולם יהיה קשוב וטוב יותר בשעות האלה: למלצרית יש עוד כוח לצחוק ולברמן (זה לא עניין מגדרי, מצדי אפשר גם מלצר וברמנית, פשוט ככה יצא במקום האחרון שהייתי בו) יש מספיק זמן כדי לקשקש וללגום איתך איזה צ'ייסר קטן בין בירה לבירה. אבל הרווח הגדול ביותר מגיע כשאתה יוצא החוצה ורואה אור יום, מגיע הביתה בשעה סבירה ובמצב-רוח מרומם - וגם אם קצת הפרזת בשתייה, הרי שבתשע בערב, אחרי חדשות, מקלחת וארוחת-ערב (לא בהכרח בסדר הזה), אפשר כבר להתנמנם מול הטלוויזיה או לקרוס אל המיטה. מחר יגיע בוקר נטול כאב ראש, עם יכולת לפצות בעבודה על השעתיים ש"גנבתי" אתמול ועם קצת עודף בכיס. בקיצור, משתלם מכל בחינה אפשרית.