מירה איתן על האחים הרוסים שייסדו בית קוניאק בצרפת והפכו לספקי האלכוהול הרשמיים של הצאר אלכסנדר השני...

קוניאק נתפש בעיני רבים כמשקה חורפי, ואכן, החורף עושה סימנים שהוא מתכוון להגיע. אני יודעת, חברי פה מסנהדרינק יביטו בי בלגלוג על המשפט הזה, אבל תודו, לפחות בלילות, שהפכו למעט קרירים יותר, זה מורגש. חורף ישראלי, אתם יודעים, מה כבר רצינו? כשמגיע החורף משתנים גם הרגלי צריכת האלכוהול. הגוף דורש להתחמם. אמנם קשה להשריש מסורת שתייה חורפית בארץ חמה כשלנו, אך בכמה שבועות קרירים, כשאנחנו מחפשים לשבת מול האח הבוערת, עם כרבולית אופנתית, מתרחש מעבר טבעי למשקאות חורף.

הפנתר המזנק המוטבע על הבקבוק מסמל עוצמה, אלגנטיות ותאווה - בדיוק כפי שבית קוניאק מיוקוב היה רוצה שהמותג ייתפש... (צילום: יח"צ, אלעד גוטמן)
הפנתר המזנק המוטבע על הבקבוק מסמל עוצמה, אלגנטיות ותאווה - בדיוק כפי שבית קוניאק מיוקוב היה רוצה שהמותג ייתפש... (צילום: יח"צ, אלעד גוטמן)
הפנתר המזנק המוטבע על הבקבוקים מסמל בדיוק את מה שרצו שהמותג ישדר...(צילום: אסף לוי, אלעד גוטמן)

עם ירידת הטמפרטורות, משקאות מחממים יותר עולים על שולחננו, משקאות כבדים שקשה להכניס לגוף בימי הקיץ החמים והמהבילים שלנו. המשקה הכי חורפי בעיני הוא ברנדי. כמעט בכל סרט חורפי המכבד את עצמו אפשר למצוא סצנה של לגימת קוניאק נינוחה מול אח בוערת בבקתת עץ מושלגת. אגב, על קוניאק 'מיוקוב' כבר שמעתם? תשמעו סיפור...

בשנת 1850 נשלחו שני אחים לבית 'מיוקוב' מרוסיה לצרפת, אוגוסט-כריסטוף וגוסטבה מיוקוב. השולח היה הצאר אלכסנדר ה-2, שביקש מהאחים לדאוג לאספקת קוניאק סדירה לבית הצאר הרוסי. לאחר כמה נסיעות מוצלחות עברו שני האחים לסנט אמיליון ועם הזמן, בשנת 1862, החלו לייצר בעצמם קוניאק שכוון בלעדית לבית המלוכה. עד מהרה זכה הקוניאק להערכה ואז הוחלט להתחיל לשווק אותו גם בעולם הרחב.

גם בטעמים

קוניאק
קוניאק
לפני כתריסר שנים הגיע לארץ מבית 'מיוקוב' קוניאק וניל! קוניאק עם וניל? זה נשמע כמעט חילול הקודש באותה תקופה. אבל, יצרני הקוניאק הבינו שאם לא יצעירו את המשקה 'הזקן' שלהם ויוסיפו לו גימיקים, הוא לא יקום מרבצו לבד. זה התחיל בהמלצות על קוקטיילים על בסיס קוניאק, עבר למיצובו של המשקה כדרינק המועדף על-ידי ראפרים, ובהמשך הגיע המשקה גם לשלב של הוספת טעמים.

בבית 'מיוקוב' החליטו ללכת על טעם הווניל, כאשר החשיבה המנחה היתה לנסות להגיע לאותו ציבור שמחפש משקאות אלכוהוליים קלים ומתקתקים יותר. פרנסי החברה בחרו בטעם הווניל שיוביל את השינוי, משום שהווניל נתפש כאחד הטעמים הפופולאריים ביותר בעולם, כמעט בכל גיל. עם הזמן התווסף טעם נוסף, 'מיוקוב אספרסו'.

הפנתר המוזהב

באותה הזדמנות בה הכרתי את הקוניאק וניל וקוניאק האספרסו, פגשתי גם את הקוניאק של מיוקוב, שמגיע בבקבוק רחב יפהפה, בסגנון בקבוקי ארמניאק הקלאסיים, שעליו הבלטה מרשימה של פנתר מזנק המסמל עוצמה, אלגנטיות ותאווה - בדיוק כפי שבית הקוניאק היה רוצה שהמותג ייתפש. אגב, סמל הפנתר הוטבע לראשונה כאייקון של החברה בשנת 1993.

מוצרי בית הקוניאק 'מיוקוב' שפגשתי עד כה כללו את: מיוקוב VS - קוניאק מאוזן בטעמו, בעל ארומה של פרי יבש מתקתק משולב ברמז של מליחות ושקדים, עם סיומת ארוכה, אגוזית וחלקה; מיוקוב VSOP – קוניאק שטעמו פירותי, עם רמז לצימוקים מתקתקים והדרים, עם סיומת ארוכה וחלקה של קפה ווניל; וקוניאק XO - קוניאק בעל ניחוחות פירותיים, ניחוח שזיפים והדרים, וטעמי שוקולד, וניל, אגוזים, רמז למוסקט ותבלינים מתקתקים. והנה, בימים אלה, מתרחב מותג הקוניאק מיוקוב בישראל ושני מוצרים חדשים הצטרפו לאחיהם בארץ.

קוניאק
קוניאק
'מיוקוב אייקון'

קוניאק 'מיוקוב אייקון' נוצר לראשונה בשנת 2012 לציון 150 שנים לבית 'מיוקוב', ונמכר בתחילה רק לשוק המשקאות היוקרתיים בסין. הענבים לייצור הקוניאק הזה מגיעים מהאזורים הטובים ביותר, והוא מתיישן שנים ארוכות בחביות. מדובר בקוניאק די עוצמתי, אם כי מתקתק קלות, בעל מרקם חלק ואלגנטי, וניחוחות של פירות יבשים מסוכרים, אגוזים וקליפות הדרים. הסיומת מתובלת בשוקולד וקפה ומעט וניל ופרחוניות. לגמרי לשבת אתו ליד האח הבוערת. מחיר מומלץ : 299 ₪

קוניאק
קוניאק
'מיוקוב אקסטרה'

קוניאק 'מיוקוב אקסטרה' הוא מוצר מרשים ביותר, שמקור ענביו מהאזורים המובחרים ביותר באזור קוניאק. מדובר בקוניאק עשיר ואקספרסיבי ביותר המתיישן עד 30 שנה בחביות. הוא לא מתוק כמו אחיו הצעירים, ומתאפיין במורכבות נפלאה של טעמים. לקוניאק הזה ניחוחות של פרחי יסמין ופירות יבשים, טבק ועור, אגוזים ושקדים, וסיומת מתובלת ומסקרנת של קינמון וליקוריץ, ורמז לסיגרים מובחרים. אחד הטובים. מחיר מומלץ : 1,399 ₪

ואם בכל אופן לא קר לכם, ואתם מעדיפים את הקוניאק שלכם מעורבב, הנה קוקטייל אחד טעים במיוחד. על-פי האגדה, המתכון המקורי של הקוקטייל 'סיידקאר' הומצא אחרי מלחמת העולם הראשונה על-ידי הארי מק'אלהון מ'הארי'ס ניו יורק בר' בפריז, ונקרא כך על שמו של קצין צבא אקסצנטרי שהיה מבקר קבוע בבר. את הקצין היו מסיעים בתוך סירה של אופנוע, ומכאן שם הקוקטייל. לימים הזים הארי עצמו את המיתוס בספרו ונתן את הקרדיט לקוקטייל לברמן לונדוני מ'באק'ס קלאב' בשם מק'גארי.

קוקטיילים
קוקטיילים

מה צריך?

60 מל' קוניאק 30 מל' ליקר תפוזים 30 מל' מיץ לימון, סחוט, טרי סוכר חום קרח

מה עושים?

ממלאים את כוס קוקטייל בקרח. מנערים את כל המרכיבים בשייקר עם קרח. מוציאים את הקרח מהכוס, טובלים את שפת הכוס בסוכר חום, מסננים לתוכה את הקוקטייל ומגישים.

* קוקטייל 'סיידקאר' והצילום מתוך הספר 'שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים' מאת מירה איתן, הוצאת LunchBox. צלמת: מיכל רביבו. להשיג בחנויות הספרים ובאתר: mira-eitan.co.il