אנשי יקב מרגלית מצאו במקרה כמה ארגזים נשכחים מלב של קברנה סוביניון מבציר 1997, אחד הבצירים המוצלחים של שנות התשעים. אבירם כץ טועם יין ישראלי בן 17 שנה

"מצאנו כמה ארגזים של משהו מעניין". כשעודד שהם מוציא משפט כזה מהפה אני רק שואל איפה ומתי להתייצב. "במקור זה היה יין ששמנו בצד עבור מסעדת 'קרן', וכשהיא נסגרה הבאנו את הארגזים אלינו הביתה" מספר יאיר מרגלית. השנים חלפו, החבר'ה שכחו, והנה לפתע בשנת 2014 גילו שנשארו- מעבר לארכיון הפרטי - כמה בקבוקים של קברנה סוביניון מרגלית בציר 1997, שנחשב לאחד הבצירים המוצלחים של שנות ה-90. עכשיו כמה בקבוקים כאלו מתגלגלים לשוק. (אתם יכולים לנחש לבד באילו מסעדות אפשר יהיה למצוא את היין). יקב מרגלית, אם יש צורך להציג, הוא חלוץ יקבי הבוטיק בארץ, עם בציר "מסחרי" (עד כמה שאפשר לקרוא ל- 950 בקבוקים במחיר של 33 ₪ "מסחרי") ראשון ב-1989. "תראה, אז היו הבדלים גדולים בין השנים. הניסיון שלנו לא היה רב, והכרמים עוד לא היו שלנו, שזה מה שעשה את ההבדל הגדול באיכות של היקב" מסביר יאיר מרגלית, "וב-97 הייתה שנה קרה, מה שמאוד עזר לאיכות היין".

מרגלית רוחב
מרגלית רוחב
הנטיעה הראשונה של הכרמים הייתה ב-98 (קדיתא) ו-99 (בנימינה). עד אז מרגלית קנו ענבים. לא רבים יחלקו על כך שמאז 2001, הבציר הראשון שהסתמך על ענבי "מרגלית", האיכות האבסולוטית של היקב רק השתפרה וההבדל בין שנים הפך מינורי יותר. "בהתחלה היה לנו הרבה פחות ניסיון וגם אין מה לעשות- כשאתה קונה ענבים השליטה שלך על היין מוגבלת. אז היו פערי איכות בולטים בין הבצירים", אומר מרגלית. היום כבר אין שנים "מיתולוגיות" מול שנים "רעות". זה, אגב, דבר שאני מאוד אוהב אצל המרגליתים: דיבור פשוט וכן, על דברים שיצאו מוצלחים יותר או פחות, ותאמינו לי- אין הרבה ייננים שמדברים דוגרי על היין שלהם. ב-97 הענבים נקנו מכרמל, בהתאם לבקשתו של הדוקטור, וכל הכבוד לכרמל ששיתפו פעולה כי "אני כבר כמעט התייאשתי ורציתי לסגור את היקב, לא ידעתי מאיפה להביא ענבים", מספר יאיר על אותן שנים ועל החיפוש אחר ענבים. אז איך היין? הצבע מראה על יין מאוד בוגר, אבל האף מאוד חי. בוגר, 'פורטי' שכזה, אבל לא מרגיש עייף. הפרי מרגיש בשל ומוחצן, לא הסגנון המועדף עלי באופן אישי, ויש משהו קצת מלוכלך ביין, שדווקא מוסיף חן שאני אוהב. אבל עזבו את כל פטפטת היין הזו: זה באמת מרשים ומרגש לפגוש יין ישראלי שנותן כזה מופע בגיל 17.