כמעט לכל מזון ומשקה פופולאריים יש יום מיוחד משלו, וכמעט בכל חודש ניתן למצוא כמה ימים מיוחדים שיעניינו את חובבי הטיפה המרה וגם את הפודי'ז. הנה מה שמחכה לכם בחודש דצמבר...

דצמבר - אומרים שכשהשמפניה צוחקת, כל העולם צוחק, אז למה לא לחגוג... (צילומים: יח"צ, Engindeniz. freeimages.com)
דצמבר - אומרים שכשהשמפניה צוחקת, כל העולם צוחק, אז למה לא לחגוג... (צילומים: יח"צ, Engindeniz. freeimages.com)
כשהשמפניה צוחקת, כל העולם צוחק, אז למה שלא נחגוג... (צילומים: יח"צ, Engindeniz. freeimages.com)

טפרברג לגאסי קברנה פרנק 2013
טפרברג לגאסי קברנה פרנק 2013
דצמבר, 4

קברנה פרנק הוא אחד מהזנים המשמשים בבלנד בורדו. לא מהזנים הכי בולטים שבהם, אך עם זאת מגיע להישגים גבוהים בבורדו, בעיקר ביינות הגדולים של שבאל בלאן. בעמק הלואר משתמשים בו גם ביינות הקלילים הנקראים שינון. כמו כן, מגדלים אותו גם באיטליה, קליפורניה, ארגנטינה, לונג איילנד, וושינגטון, ניו זילנד, ישראל ועוד.

לזן הקברנה פרנק יהיה, לרוב, גוף די מלא ועמוק כמו בקברנה סוביניון ומרלו, אך הוא מתרחק מסימני דומדמניות וגרגרי יער לכיוון ניחוחות וטעמים ירוקים שמתעצמים עם הזמן, וביין זני נמצא לעתים גוף קל עד בינוני, עם פירות מורגשים מהר מאוד לצד בשומת עשבונית.

יום הלאגר הלאומי בארצות-הברית דצמבר, 10

לאגר כוס ובקבוק
לאגר כוס ובקבוק
בארצות-הברית אוהבים מאוד את בירת הלאגר, בעיקר כשהיא בהירה, קלילה, פריכה ובלונדינית, ולראייה יש להם גם יום חג מיוחד לבירה זו. שותים אותה כל השנה, ביום-יום, באירועי ספורט, בארוחות ברביקיו, ימי הולדת, חתונות, לוויות, ובקיצור, מדובר במשקה פופולרי ביותר. לא ממש ידוע למה הוחלט לחגוג את יום הלאגר דווקא בתאריך הזה, אבל כולם מאושרים מעצם החגיגה.

מה אוהבים האמריקאים בבירת הלאגר שלהם? שהיא קלילה ולא משאירה כובד על הגוף כמו בירות האייל, שהיא מרעננת ומתאימה מאוד לימות הקיץ כמו שהיא, ומצליחה לרענן גם תבשיל כבד בימים קרים, שהיא מתאימה לרוב סוגי המאכלים, וכיף לשתות אותה אחרי ריצה או כל ספורט שהוא. האמריקאים מאמינים כי השותים בירה בבר נתפסים כידידותיים וקלילים, אותנטיים ואמיתיים, אז איך אפשר להתעלם מאמונה כזאת?

סנגרייה אל סול
סנגרייה אל סול
דצמבר, 20

הסנגרייה הפכה להיות כל-כך אהובה על האמריקאים, עד שקבעו גם לה יום חג שנתי מיוחד עבורה. הסנגרייה שמגישים שנים רבות בכל בר ספרדי לצד הטאפאס המקומיים, נולדה בעצם הרבה לפני שמישהו הכיר את המילה טאפאס ומשמעותה, כבר בסביבות תחילת הספירה הנוצרית. כשהצליחה האימפריה הרומית להשתלט על האי האיברי, מקורות המים באותה תקופה היו מזוהמים ומסוכנים לשתייה, והצבא הרומי הרווה את צימאונו בעיקר ביין, שהיה הרבה יותר בטוח לשתייה.

להוביל יין מהמולדת היה עניין לא פשוט, ולכן שתלו הרומאים כרמים בכל רחבי האי האיברי. אך היין מהכרמים החדשים והצעירים היה לא ממש טעים -מנת לשפר את טעמו תיבלו הרומאים את היינות עם צמחי ועשבי האזור, פירות יבשים ועוד. המשקה שהתקבל היה כהה וסמיך כצבע הדם והשם שניתן לו היה סנגרייה (סאנגרה, בספרדית = דם). מאוחר יותר, כשהתפוזים הפכו להיות חלק מהסל הספרדי והפורטוגזי התווסף למשקה גם מיץ תפוזים, ולא הרבה אחריו גם הברנדי המפורסם של חרז.

יש הטוענים כי העולם הכיר את הסנגרייה לראשונה כשהוצגה בשנת 1964 ביריד העולמי בניו יורק וגרמה ללא מעט אמריקנים לאבד את הראש. גרסה אחרת טוענת שהחשיפה הראשונה למשקה היתה כבר בתקופת מלחמת האזרחים בספרד. ואפשר למצוא גם אנשים שיישבעו שמי שהביא לגדולתה של הסנגרייה היה דווקא הזמר לו ריד שהוביל לשתיית סנגרייה בשירו Perfect Day. לסנגרייה אין מתכון רשמי אחד, ובכל מקום תמצאו גרסאות שונות ומשונות לפי דמיונו של המוזג. מה שברור הוא שצריך להיות שם יין, רצויים שם הדרים ועוד פירות שונים, לפי היצע עונות השנה, עם עוד סוג של אלכוהול, ברנדי או ורמוט אדום.

חג המולד דצמבר, 25

קסטיל כריסמס
קסטיל כריסמס
בסוף חודש דצמבר חוגג רוב העולם המערבי את חגיגות חג המולד, שהפכו כבר מזמן לאירוע תרבותי וקולינרי, שמצליח למשוך גם בני דתות אחרות ברחבי העולם לחגוג אותו. לא מעט ישראלים מקיימים אף הם ארוחת חג, לרוב במסעדות ובברים בערב זה, לא בדיוק מתוך האמונה בסיפור ישו, אלא יותר מתוך החיפוש אחר סיבה למסיבה ולעתים גם מתוך הרצון לחוות תרבות ומאכלים שונים.

לרוב אוכלים בארוחת חג המולד המסורתית תרנגול הודו גדול, שותים ליקר ביצים, שומנשנשים עוגיות ג'ינג'ר מתוקות ומקנחים בעוגת פירות מסורתית, אך בארצות שונות ישנם גם מנהגים שונים. לעתים מוחלף התרנגול באווז, ברווז, פסיון, חזיר ממולא או דגים, ולצדם מוגשים מיני ירקות ופירות, וקינוחים מתוקים מתחלפים. כל ארץ והמאכלים המיוחדים לה.

לצד ארוחת החג המסורתית נהוג ליהנות גם מבירות חג המולד חגיגיות. בירות חג המולד הן בירות שמבושלות במיוחד עבור תקופה זו של השנה. הבירות הללו מתאפיינות בעושר של טעמים, הן בעלות גוף כבד מאוד ולהן אחוזי אלכוהול לגמרי לא מבוטלים. אחת מהן היא ה'קסטיל כריסמס', בירה שמיוצרת על בסיס ה'קסטיל דונקר' ומיושנת בחביות עץ אלון במשך כמה חודשים עם דובדבנים טריים במיוחד עבור חג המולד.

שמפניה
שמפניה
דצמבר, 31

יום השמפניה הבינלאומי נחגג בעצם ב-22 ביוני, אך בארצות-הברית, ובעקבותיה בעוד מדינות, חוגגים את חג השמפניה בערב ראש-השנה החדשה. הכלל החל כשנהג המרוצים האמריקני גורני ניצח ב'לה מאנס' הצרפתי המפורסם. כשעלה על הפודיום נמסר לו בקבוק שמפניה יקר ולהפתעת הנוכחים הוא התיז את השמפניה על הקהל כאות לניצחונו, וקבע בכך את אחד המנהגים המזוהים ביותר עם זכייה בכל תחרות ספורט שהיא - התזת שמפניה. מאז הוחלט כי יום זה יציין את יום השמפניה הבינלאומי.

אבל, כידוע, לקראת ההכנות לאירועי חגיגות סיום השנה האזרחית, הופכת השמפניה לכוכבת הראשית ולאחד המוצרים המבוקשים ביותר במסעדות, בברים ובבתי החוגגים בעולם המערבי כולו. שמפניה נחשבת לחגיגית וליוקרתית שביינות העולם, מלכת היינות, עליה נאמר בעבר "כשהשמפניה צוחקת כל העולם צוחק". אז נחגוג פעמיים בשנה, מה רע?