במעמד השקת "מרלו כרם אורגני אודם 2014", נשאה ענת לוי, מנכ"לית יקב רמת-הגולן היוצאת, מילות פרדה חמות והעבירה את שרביט הניהול לידיו של יאיר שפירא, המנכ"ל הנכנס. יאיר גת שנכח באירוע, מסכם עשור ומפרגן...

ענת לוי, המנכ"ל היוצאת של יקב רמת-הגולן לא היתה חברה. בשונה מקודמה בתפקיד, שלום בלייר, שהתקשורת מולו התנהלה בחספוס קיבוצניקי, בווליום גבוה ובלי יותר מדי חשבון, לוי הקפידה לשמור על ריחוק. גם כשהיו לה הזדמנויות להתבטא, והיו לה לא מעט כאלה, היא העדיפה להיצמד לדף מסרים, וירטואלי או מודפס, ולא לסטות ממנו ימינה או שמאלה.

ענת לוי - מה אתם יודעים? מתברר שבמאה העשרים ואחת, אישה יכולה לנהל את כל זה... (צילום: איל מרילוס, חגית גורן)
ענת לוי - מה אתם יודעים? מתברר שבמאה העשרים ואחת, אישה יכולה לנהל את כל זה... (צילום: איל מרילוס, חגית גורן)
מה אתם יודעים? מתברר שבמאה העשרים ואחת, אישה יכולה לנהל את כל זה... (צילום: איל מרילוס, חגית גורן)

לזרם המרכזי של תקשורת היין הישראלית, לא היה קל עם הגישה הזו של ענת לוי. היא לא סיפקה את הצורך ברכילות, באחווה גברית וברסיסי מידע פנימי. אני לא מבין כלום בניהול יקבים, אבל נראה לי שלמרות שהיא לא היתה חברה, ולמרות חוסר הפופולאריות של חלק מההחלטות שלה (הורדת המחירים של סדרת 'הר חרמון' בפסח 2017, למשל), היא בסך הכל עשתה עבודה טובה.

זאת שיוצאת

דוגמאות? בבקשה: ענת לוי נכנסה לתפקיד בשנת 2008 בזמן משבר הסאבפריים שלא סיפק תנאים מוצלחים מאוד למכירות של יין בכלל, ושל יין ישראלי בפרט. אני לא בקיא בפרטים ומבין במשברים עולמיים בערך כמו בניהול יקבים, אבל עובדה היא שהיקב שרד. כמה שנים מאוחר יותר בבציר 2013, במשמרת שלה התרחש "אסון הבוצרת" - תקלה שגרמה להשבתה של היקב בעונה הכי קריטית, השמדה של ענבים ותירוש ונזק שהוערך בכ-15 מיליון שקלים. לרשימה הזו אפשר להוסיף את מגיפת הווירוסים בכרמים ועוד כמה וכמה משברים פחות דרמטיים.

כלפי חוץ לפחות, נראה שהיקב בניהולה של ענת לוי, יצא מהם מחוזק. עם חוות ריבוי סטרילית שמספקת שתילי גפנים נקיים מווירוסים גם ליקבים אחרים, חברת מכירות והפצה שהוקמה בשותפות עם חברת "שקד", הרחבה משמעותית של סדרת "גמלא" שעמדה להימחק והתקדמות בכל מה שקשור לעבודה בכרמים וביקב. מה אתם יודעים? מתברר שבמאה העשרים ואחת, אישה יכולה לנהל את כל זה.

זה שנכנס

רמת-הגולן ירדן מרלו כרם אורגני אודם 2014
רמת-הגולן ירדן מרלו כרם אורגני אודם 2014
לא במפתיע, גם דברי הפרידה של ענת לוי, שנאמרו במסגרת מפגש רב משתתפים בקומה השנייה של מסעדת "קלארו" בתל-אביב, לא התאפיינו ברגשנות יתר. הם כללו בעיקר תודות לשותפים שלה לדרך, ופירוט חלקי של המשברים, ההזדמנויות וההישגים שנרשמו בדברי הימים של יקב רמת-הגולן, בתשע שנות כהונתה כמנכ"ל, כולל זכייה בגביע היין העולמי של תערוכת היין הבינלאומית Vinitaly. המחליף שלה בתפקיד, יאיר שפירא, שבתפקידו הקודם שימש כמנכ"ל חברת "קפה לנדוור בע"מ", השלים את החסך הרגשי וחלק אתנו את ההתלהבות שלו מהעולם החדש אליו נקלע. התלהבות שמאפיינת אנשי ניהול מקצועיים שעברו מחברות כרטיסי אשראי, קפה ומוצרי צריכה אחרים לתחום המשונה הזה שנקרא יין.

נכון, היה שם גם יין. "ירדן מרלו כרם אורגני אודם" מבציר 2014. בציר שלדברי ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב רמת-הגולן, שהצליח להתפנות לכמה שעות ולהגיע להשקה, התחיל קר מאוד, המשיך חמים ויבש והתייצב בין מאי לאוקטובר. הכרם, שמטופל בשיטות אורגניות משנת 1998 הוא הכרם הגבוה ביותר של היקב ולדברי ויקטור, מאז המעבר לחקלאות אורגנית הוא הולך ומשתפר בכל מה שקשור לטעמים ולצבעים של הפרי.

ליין המוצק והעשיר, יש ריחות מורכבים של פירות בשלים, אדמה, עשן, תבלינים מתוקים, עלים יבשים ועשבי תיבול. המבנה שלו עשיר, החמיצות טובה מאוד ובסיומת עולים טעמי קפה ושוקולד. יין, שימשיך להתפתח בבקבוק גם אחרי שהמנכ"ל החדש יחגוג עשור בתפקיד, אולי אפילו יותר, ולא נותר לי אלא לאחל לשניהם וגם לענת לוי המון בהצלחה.

 

יקב רמת-הגולן, ירדן, מרלו כרם אורגני אודם 2014. מחיר: 190 ₪