מירה איתן ממש שמחה לשמוע שמותג הוורמוט Noilly prat עשה עלייה ארצה. נו, עכשיו יש לה תירוץ לפרגן לעצמה עוד קוקטייל מרטיני. או כמה...

אחד ממותגי הוורמוט החביבים ביותר הוא Noilly Prat, והנה התבשרתי שמגיעים לארץ שלושה מוצרים של המותג המוצלח הזה. אז מה זה ואיך בעצם זה התחיל. בשנת 1813 יצר Joseph Noilly לראשונה בצרפת ורמוט, הוורמוט היבש הראשון מסוגו. בשנת 1855 בנו לואי וחתנו קלאודיוס יסדו את החברה שנקראה בשם Noilly Prat. העסק עבר למרסיי ונמצא שם שנים רבות, עד היום.

ט. ס. אליוט, המשורר והמחזאי הידוע, קרא לחתול שלו על שם המשקה האהוב Noilly Prat... (צילום: יח"צ)
ט. ס. אליוט, המשורר והמחזאי הידוע, קרא לחתול שלו על שם המשקה האהוב Noilly Prat... (צילום: יח"צ)
ט. ס. אליוט, המשורר והמחזאי הידוע, קרא לחתול שלו 'Noilly Prat' על שם המשקה האהוב... (צילום: יח"צ)

בשנת 1971 נרכשה החברה על-ידי המתחרים האיטלקיים שלה 'מרטיני' ו'רוסי', ובשנת 1992 התמזגה עם המותג 'בקארדי מרטיני'. אבל, שלא כמו המרטיני המוכר, המותג הייחודי הזה אינו זמין ברוב מדינות העולם בשל היקפי יצור קטנים ומוקפדים. תהליך הייצור של הוורמוט לא השתנה מאז המאה ה-19. הענבים הלבנים מהם הוא מיוצר גדלים באזור מרסי קרוב לים-התיכון. הזנים העיקריים הנם: Picpoul - אחד הזנים העתיקים ביותר בדרום-צרפת שידוע בחומציותו הגבוהה, Muscato - האחראי העיקרי למתיקות ו-Clairette - יין פירותי בעל חומציות נמוכה משל ה-Picppoul.

לאחר יצירת הבלנד הרצוי ליצירת וורמוט, מחוזקים היינות באלכוהול ניטרלי המותסס מסוכר סלק, ונשלחים לשמונה חודשים של התבגרות ראשונה בחביות, כדי להעשיר את הוורמוט בארומות מהעץ. החביות המשמשות לתהליך היישון הן חביות קנדיות מסיביות בנות 30 שנה לפחות וחלקן אף בנות למעלה מ-100 שנה. לאחר מכן מועברים היינות לחביות קטנות יותר לשנה נוספת, כשהם חשופים הפעם לשמש, לרוח ולאקלים החורפי. בתהליך זה היינות משתנים לאיטם, וגם מאבדים כ-6-8 אחוז בהתאדות, מה שנקרא בז'רגון המקצועי "חלקם של המלאכים".

השלב הבא בתהליך הוא שלב השריית התבלינים והמרכיבים האחראים על טעמו המיוחד של כל אחד ממותגי הוורמוט של Noilly prat. כעשרים סוגי צמחים ותבלינים עיקריים נשמרים בנוסחה סודית במפעל, ומתווספים ידנית כל יום ליינות. ביניהם אפשר למצוא: קמומיל, קליפות תפוזים מרירות, אגוז מוסקט, לענה, זרעי כוסברה וציפורן. שלושה מותגים מגיעים לארץ:

   

ורמוט נואי פראט דריי - בקבוק
ורמוט נואי פראט דריי - בקבוק
Noilly Prat Vermouth Original Dry

הוורמוט היבש מורכב מענבי Clairette ומענבי Picpoul מיושן כשנה ומעורבב עם תירוש ענבי מוסקט ותזקיק שהושרו בו קליפות לימון ופטל. אל ערבוב זה מתווספים התבלינים והוורמוט נשלח ליישון נוסף של 3 שבועות. כ-20 תבלינים שונים משולבים בוורמוט, שהבולטים בהם הם פרחי קמומיל, אגוז מוסקט, קליפת תפוז מריר מטוניס, ג'נטיאן ולענה. שבועות. 18% אלכוהול.

 

ורמוט נואי פראט רוז' - בקבוק
ורמוט נואי פראט רוז' - בקבוק
Noilly Prat Rouge

בוורמוט המתוק הקלאסי, שנרקח לראשונה בשנת 1956, משתמשים בתמצית הבסיס, כמו באחיו היבש, ובאותם 20 תבלינים. היחס בין התבלינים שונה, כדי לתת לוורמוט האדום רמת יובש נמוכה יותר, ותוספת של 30 תבלינים אחרים מעשירים אותו, ביניהם: ציפורן, פולי קקאו מוונצואלה, זעפרן וכינין.

 

ורמוט נואי פראט אמברה - בקבוק
ורמוט נואי פראט אמברה - בקבוק
Noilly Prat Ambre

הוא גירסה מיוחדת של המותג שאינה זמינה ברוב מדינות העולם, ונוצרה לראשונה בשנת 1986. מהדורה זו דומה לשתי הגרסאות הראשונות, אך פרופיל הטעם שלה שונה במקצת הודות לתוספת של 24 תבלינים אחרים, ביניהם: לף, לוונדר, קינמון, עלי וורדים, ווניל ועוד. האמבר גם קצת מתוק וסמיך יותר בעיני, וצבעו, כשמו כן הוא.

 

אין ספק שהוורמוטים של Noilly Prat טעימים. שלושתם. עם תוספת של קרח - אפילו עוד יותר. אך שימוש נוסף ונפוץ ביותר יש לוורמוט והוא כתוספת לקוקטיילים. הידוע ביותר מביניהם הוא קוקטייל מרטיני, שהוורמוט היבש של Noilli prat עושה אתו עבודה נהדרת. מחיר: 70 ₪.