משלוח חדש של מאלט וויסקי מהאי אראן שבמערב סקוטלנד נחת לא מזמן ברשת חנויות 'דרך היין'. טל חוטינר הלך לרחרח וחזר כדי לספר...

היבוא הקטן של הוויסקי ממזקקת 'אראן', שמיועד רובו ככולו לחנויות רשת 'דרך היין', שונה מיבוא משקאות אלכוהוליים אחרים, מאחר והם מכוונים לשוק כמה שיותר רחב. במקרה הזה מדובר במזקקה קטנה ופרטית שמוצריה מיובאים באופן בלעדי עבור רשת חנויות פרטית, כך שללא ספק הדבר מייצר עניין לא קטן...

גם המיקרו-אקלים המיוחד המאפיין את האי אראן עוזר ליישון מהיר יותר של הוויסקי בחביות... (צילום: יח"צ)
גם המיקרו-אקלים המיוחד המאפיין את האי אראן עוזר ליישון מהיר יותר של הוויסקי בחביות... (צילום: יח"צ)
גם המיקרו-אקלים המיוחד המאפיין את האי אראן עוזר ליישון מהיר יותר של הוויסקי בחביות... (צילום: יח"צ)

האי אראן שוכן לו בדרום-מערב סקוטלנד בין המיינלנד לחצי האי קמפלטאון. האי נחשב למיניאטורה של סקוטלנד מבחינת מזג-אוויר והנוף, והמזקקה, החדשה יחסית, שהוקמה רק בשנת 1995 היא המזקקה היחידה על האי ושוכנת בכפר לוכראנזה. בעבר היו על האי הזה עד כ-50 מזקקות, רובן לא חוקיות, אבל עם השנים הן נסגרו ונעלמו. מזקקת אראן עובדת בשיטות מסורתיות כאשר ה'וושבאקס') מכל התסיסה של הנוזל נקרא 'ווש' שהוא בעצם ה"בערה" ממנה מזוקק הוויסקי) שלה עשויים מאורן כמו פעם, ולא נירוסטה כמו ברוב המזקקות כיום.

מזקקת אראן
מזקקת אראן

מקור המים המשובחים של המזקקה שוכן לא רחוק ממנה, שמו לוך נאדיווי והוא נחשב לאחד האיכותיים בסקוטלנד. גם המיקרו-אקלים של האי שנחשב חם יותר בזכות זרם הגולף החם שעובר לחופיו, עוזר ליישון מהיר יותר של הוויסקי בחביות. במזקקה משתמשים רק בשעורה סקוטית כאשר 70% ממנה עוברים ייבוש באוויר חם ללא כבול בכלל, 20% עישון קליל של כ-20 PPM, ועוד 10% של שעורה מעושנת לדרגת 50 PPM.

מבחינת תהליך הייצור והעבודה מתנהגת המזקקה כמזקקת בוטיק קטנה וידנית, דבר המאפשר לה את היכולת לשנות ולייצר גרסאות שונות, חדשות או ייחודיות. כל הוויסקי של המזקקה לא עובר סינון קור ולא תוספת צבע. מדובר בוויסקי בלי כיסויים ובלי יותר מדי התערבות, חוץ מהחביות, כמובן. אז מה יש לשתות?

וויסקי רוברט ברנס
וויסקי רוברט ברנס

הוויסקי הראשון שטעמתי היה דווקא בלנד (40% אלכוהול) שנקרא על שם המשורר הלאומי של סקוטלנד רוברט ברנס. בלנד עדין וחמוד, כמעט ללא עשן בכלל, עם וניליות עדינה וטעמים מתקתקים של דגנים ובעיקר משהו נקי ולא עמוס.

מחיר: 130 ₪

אייל אף אראן לוכראנזה רזרב
אייל אף אראן לוכראנזה רזרב

אייל אוף אראן לוכראנזה רזרב הוא סינגל מאלט וויסקי ששהה בחביות כ-8-7 שנים אשר 90 אחוז מתוכן הן חביות ברבן והשאר חביות שרי. המון דגנים באף יחד עם וניל עדין ומשהו עשבוני, ניחוח קצת פאנקי וקרמל שעולה פתאום. פיניש קל וקצר בוויסקי נעים ורענן. ללא סינון קור וללא תוספת צבע, מבוקבק בחוזק של 43%.

מחיר: 219 ₪

גם כאן אין סינון קור ותוספת צבע, והוויסקי הזה מבוקבק בחוזק שמאפשר את זה - 46%. ניחוח של פירות יבשים ועשירים יחד עם משהו טרופי באף, ושוב - הווניל הקלאסי והעדין. לוויסקי פיניש מלא ועגול עם מרקם שמנוני ומצפה פה.

מחיר: 250 ₪

אייל אוף אראן סוטרן פיניש
אייל אוף אראן סוטרן פיניש

הוויסקי זה עובר יישון שני בחביות בהן יושן יין סוטרן - היין המתוק, המפורסם והיוקרתי של אזור בורדו, המגיעות מיצרן קטן מאוד ובוטיקי. החביות מגיעות ליישון של מספר חודשים באראן ומעניקות לוויסקי טעמים מרתקים. 50% אלכוהול, מתיקות ועץ שונה מהמוכר, צוף פרחים, אפילו משהו הדרי, וסיומת עשבונית ומרתקת.

מחיר: 299 ₪

מאכרי מור
מאכרי מור

מאכרי מור (Machrie moor) המעושן שבוויסקי של אראן, בעל מדיד עישון של 20 PPM, כלומר - מדיום בעישון. עדיין שומר על הסגנון של אראן, אך עם תוספת של עישון לא חזק מדי. עישון קליל יחד עם מתיקות ווניל, שילוב של עץ עם משהו מהאדמה. כשמוסיפים מעט מים העשן והתרופתיות יוצאים החוצה עד לסיומת שהיא עדיין מתקתקה יחד עם אוויר ים. 46% אלכוהול.

מחיר: 279 ₪