רגע לפני שהתחיל כאן סוג של סתיו, הוזמנה מירה איתן לטעימת 'טומאטין חוזק חבית' - הוויסקי חדש מבית טומאטין. "טוב, הנה מתחילה העונה", היא חייכה לעצמה בסיפוק. ברור שהיא הלכה, אלא מה...

לקראת סוף אוקטובר, רגע לפני שאמורה להתחיל פה, באופן רשמי לפחות, עונת הסתיו, או איך שלא תקראו לדבר הזה שבעצמו לא סגור על עצמו, הוזמנתי לטעימת וויסקי. אז הלכתי, אלא מה, כמו גדולה הלכתי. את פנינו קיבל סקוט פרייזר, סקוטי גדל גוף וחייכן, המשמש כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מזקקת הוויסקי הגדולה טומאטין. מזקקת טומאטין ידועה כמי שמייצרת סוגי וויסקי ידידותיים, נעימים ומתקתקים, מצוינים עבור אלה שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם הוויסקי ומהנים כקינוח בסיום ארוחה עבור כל חובב וויסקי אחר, בשל האופי המתקתק-ונילי, האגוזיות והעדינות.

ב'טומאטין' פועלים 12 דודי נחושת, והיא אחת המזקקות היחידות שמייצרות גם את החביות...  (צילומים: יח"צ)

מזקקת טומאטין ממוקמת בלב אזור ה-Highlands של סקוטלנד, כ-315 מטרים מעל פני הים, דרום-מזרחית לעיר 'אינְבֶרְנֶס', לא ממש רחוק מהמפלצת של לוך נס. המזקקה קרויה על שם הכפר בו היא שוכנת ופועלת שם משנת 1897. טומאטין בגאלית פירושו "הגבעה של שיחי הערער" (ג'וניפר). באותה התקופה היתה מזקקת טומאטין המזקקה הגדולה בסקוטלנד, אך גם כיום היא עדיין גדולה למדי. המזקקה מייצרת שנים רבות בעיקר וויסקי לבלנדים, כ-2.5 מיליון ליטרים בשנה, אך בד בבד היא מייצרת גם כמה סוגי מאלט וויסקי חביבים ביותר (כחצי מיליון בקבוקים יחדיו).

מזקקת טומאטין
מזקקת טומאטין

מזקקת טומאטין עשתה היסטוריה באזור כשהיתה למזקקת הוויסקי הראשונה שנרכשה בידי תאגיד משקאות יפני בשנות ה-80 של המאה הקודמת - דלת שנפתחה מאז לרכישות יפניות נוספות של מזקקות. המותג הפופולארי הזה מופץ כיום בכ-50 מדינות ברחבי העולם. כמה סוגי וויסקי של מזקקת טומאטין אפילו עשו עליה לארץ בחמש השנים האחרונות, פרט לאחד חדש שמגיע ממש בימים אלה, אבל לזה נגיע עוד מעט, אחרי כמה פרטים טכניים.

המים, אחד המרכיבים החשובים ביותר בתהליך ייצור וויסקי, מגיעים למזקקה ממעין אל-טנה פירת', הנובע בהרי מונאד-ליאת' שבקרבת הכפר. הלתת במזקקה תמיד היה משעורה מקומית, לא מועשרת בכבול ולא מעושנת. התהליך הייצור המסורתי כולל את כל ארבעת שלבי הייצור החשובים: הלתתה, מאשינג (הכנת חומר הגלם לתסיסה), תסיסה, וזיקוק. כיום פועלים במזקקת טומאטין 12 דודי נחושת, והיא אחת המזקקות היחידות שמייצרות עבור עצמן גם את החביות. 14 איש עובדים במזקקה ומכינים חביות למרתף שיכול להכיל כ-200 אלף חביות. עובדים המזקקה אף מתגוררים בשטח המזקקה המתפרש על פני למעלה מ-500 דונם. ומה כבר יש לנו בארץ עד כה מתוצרת המזקקה:

טומאטין לגאסי
טומאטין לגאסי

טומאטין לגאסי הוא סינגל מאלט מעודן כיאה למסורת המזקקה, 43% אלכוהול, המיושן בשילוב של חביות ברבן וחביות חדשות. לוויסקי ארומה של וניל, אננס והדרים מבושלים. עדין גם בפה, מעט סוכרייתי ותפוחי, הסיומת נעימה ומאוזנת.

מחיר: 120 ₪

טומאטין 12
טומאטין 12

טומאטין 12 שנים הוא סינגל מאלט מסורתי, 43% אלכוהול, המיושן בחביות ברבן, שרי וריפיל (שעברו מעל 2 מחזורי יישון). לוויסקי ארומה מורכבת עם רמזים של וניל, שרי, קלייה מתקתקה ופירותיות עשירה. וויסקי עשיר ומלא עם אגוזיות מתקתקה, וסיומת מרוכזת, אלגנטית וארוכה.

מחיר: 150 ₪

טומאטין קובוקאן
טומאטין קובוקאן

טומאטין קו בוכאן (כלב רפאים, בתרגום) הוא סינגל מאלט בעישון קל, 43% אלכוהול. השמועה אומרת שהמקור לוויסקי הזה הוא בטעות שבעקבותיה השתמשו בלתת שעבר ייבוש מעל כבול, טולם הטעות הפכה להצלחה ומאז, אחת לשנה, מייצרת טומאטין גרסה כבולית של הוויסקי שלה תחת שם זה. שלא תטעו, הוא לא מעושן כמו אלה שאתם מכירים מאיילה. העישון פה הוא עדין מאוד ועולה לאחר דקה או שתיים, והוויסקי עדיין מעודן ואלגנטי. ארומות של שוקולד, קוקוס ושמנת, דבש, קינמון ואניס. ניחוחות של ליים, שקדים ותבלינים חמים והסיומת קלה ומתקתקה.

מחיר: 190 ₪

טומאטין 18
טומאטין 18

טומאטין 18 שנים הוא סינגל מאלט יוקרתי, 46% אלכוהול, עם פיניש של חביות שרי אולורוסו בשנתיים האחרונות של היישון, בעל ארומות עשירות ומבושמות עם מעט לתת קלוי. וויסקי מתובל, עם אגסים, תאנים ותפוחים בשלים, מעט הדרים, שוקולד מריר ואגוזים קלויים. המרקם קטיפתי והסיומת ארוכה ומתקתקה.

מחיר: 330 ₪

טומאטין קאסק
טומאטין קאסק

בימים אלה, כאמור מגיע אלינו מוצר חדש מהמזקקה - Tomatin Cask Strength (טומאטין חוזק חבית). מדובר בסינגל מאלט עם חוזק חבית של 57.5% אלכוהול שהתיישן בחביות ברבן משומשות ועבר גימור בחביות שרי אולורוסו. התוצאה היא וויסקי מתקתק ופירותי בהתאם לסגנון המזקקה עם ארומות של גלידת וניל, שוקולד וקרמל, ג'ינג'ר ואפילו מעט צ'ילי. הסיומת אלגנטית, שקדית משהו וקצת מתובלת. רצוי להוסיף מעט מים לפני השתייה.

מחיר: 230 ₪