נאמן למקור: לקראת פסטיבל הוויסקי בוחרים מומחי הוויסקי של סנהדרינק את מותג הוויסקי האהוב עליהם, והפעם: אבירם כץ עם ניקה מהחבית VS ניקה בלנדד...

כוסאמק עם היפנים האלו. בסושי? נו, זו לא באמת חכמה. מכוניות? אני לא מבין בזה מספיק, אבל גם שם נראה שהם בדרכם לכבוש את העולם. את היינות הטובים בעולם הם התחילו לשתות לנו מזמן ובגללם המחירים עלו. כלכלה? כסף? נו, הלוואי וסבתא היתה מגיעה מטוקיו במקום מלודג'. נדמה כאילו כל תחום שהם נכנסים אליו, צ׳יק צ׳ק הם כובשים אותו, ומראים לעולם איך בעזרת כסף, נחישות והתמדה הם מצליחים לטפס מהר לראש הפירמידה. ככה זה גם עם 'ניקה'.

אבל כמה טוב הם עושים את זה, היפנים. כמו כל דבר אחר שהם עושים. גם את ניקה. הוויסקי היפני הוא במובנים רבים "חיקוי והתעלות" על המקור הסקוטי. או לשם לפחות הם שואפים... (צילום: יח"צ)
אבל כמה טוב הם עושים את זה, היפנים. כמו כל דבר אחר שהם עושים. גם את ניקה. הוויסקי היפני הוא במובנים רבים "חיקוי והתעלות" על המקור הסקוטי. או לשם לפחות הם שואפים... (צילום: יח"צ)
הוויסקי היפני הוא במובנים רבים חיקוי והתעלות על המקור הסקוטי. או לשם לפחות הם שואפים...(צילום:יח"צ)

מאיפה בא להם הרעיון הזה של הוויסקי, לכל הרוחות? לא יודע. אבל טוב שבא להם. למה הם עושים את זה מצוין. לא יודע להסביר איך ולמה. הרי הוויסקי היפני המסחרי הראשון הגיע רק ב-1924, שזה, איך לומר, באיחור אופנתי קל אחרי הסקוטים. והרי אי-אפשר לטעות, הוויסקי היפני שואב את השראתו - שלא לומר גובל בחיקוי - של וויסקי סקוטי, על שלל סגנונותיו.

אבל כמה טוב הם עושים את זה, היפנים. כמו כל דבר אחר שהם עושים. בעת העתיקה נהגו לתאר את התרבות הרומית כ-Imitatio et aemulatio, "חיקוי והתעלות", כמובן ביחס לתרבות ולמיתולוגיה היוונית, עמודי הבנייה של התרבות הרומית. הוויסקי היפני הוא במובנים רבים "חיקוי והתעלות" על המקור הסקוטי. או לשם לפחות הם שואפים.

איך שגלגל מסתובב

%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a1%d7%a7%d7%99-%d7%a0%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%9d-%d7%93%d7%94-%d7%91%d7%90%d7%a8%d7%9c-%d7%91%d7%a7%d7%91%d7%95%d7%a7-534x1024
%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a1%d7%a7%d7%99-%d7%a0%d7%99%d7%a7%d7%94-%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%9d-%d7%93%d7%94-%d7%91%d7%90%d7%a8%d7%9c-%d7%91%d7%a7%d7%91%d7%95%d7%a7-534x1024
הסיפור של מזקקת Nikka מתחיל בשנת 1918, אז נסע מאסאטקה טאקצ'ורו לסקוטלנד, ללמוד את רזי זיקוק הוויסקי ממקור ראשון. לאחר שהיה מהמייסדים של מזקקת הוויסקי המסחרית הראשונה ביפן (סנצ'ורי כפי שאנחנו מכירים כיום) הקים בשנת 1934 את מזקקת ניקה. כיום מדובר במזקקה השנייה בגודלה ביפן, ובמותג נחשק למדי. מ-1989, אגב, החלה החברה היפנית גם לייצר וויסקי בסקוטלנד תחת המותג Ben nevis. איך שגלגל מסתובב לו.

על פניו, האישיות שלי אמורה להעדיף את המסורת ארוכת השנים של החבר'ה בחצאיות ולא לשתף פעולה עם הנובורישים המלוכסנים. על פניו, עד שטועמים. ואחרי שטועמים - את ניקה, כמו גם מזקקות אחרות – אי-אפשר לשקר לעצמך.

זה טוב. זה טוב מאוד. אני נמס אל מול סיפורי מסורת והיסטוריה מפוארים, אבל מה לעשות שהחך לא יודע לשקר. ובכל זאת מדובר ביפנים; כבוד למסורת יש להם, גם אם היא מסורת של מישהו אחר. וזה עושה את כל ההבדל.

אלכוהול שנושך אותך

ניקה
ניקה
Nikka Blended נמנה על סדרת הבסיס של המזקקה. וויסקי, כזה ששותים, ולא צריך לדבר עליו יותר מדי. בקבוק מינימליסטי, שם פשוט, וויסקי טעים, פירותי, קצת ונילי ומאוד מאוזן. הסגנון סקוטי, עם ליטוש אסתטי יפני שכזה. אל תשאלו אותי מה זה אומר, נשבע שככה הרגשתי.

Nikka From the Barrel הוא אותו הרעיון של הוויסקי הקודם, אבל בחוזק חבית של 51.4% אלכוהול. מדובר בבקבוק עם עיצוב מקסים שמזכיר בקבוקים של בתי-מרקחת, אבל הוא אחד המציקים ביותר כשצריך למזוג ממנו.

לדעתי, על כל מנה שמוזגים מאבדים צ'ייסר שנשפך בדרך בגלל הפייה הקטנה וצורת הבקבוק, או שאלו סתם הידיים הרועדות שלי. בכל אופן, מדובר במשקה עשיר וחזק, עם האלכוהול שנושך אותך, אבל מסביב עוטף אותך ברכות. כאן כבר יש הרבה יותר אופי מהבלנדד 'הרגיל', ומשהו קצת פחות מהודק, כאילו היפנים הרשו לעצמם לשחרר איזה כפתור בחליפה. יופי של נוזל.

* רשימת מותגי הוויסקי המשתתפים בפסטיבל עשויה להשתנות בהתאם למצאי בחנות ביום האירוע.