כשאתה ישראלי ונמצא בחור בסקוטלנד רוב הסיכויים הם שאיש לא שמע על הקוץ בתחת המלכותי שנקרא "ארץ ישראל". רק טל חוטינר מצליח ליפול בדרך למזקקה על הסקוטית היחידה שמאמינה בדת הבהאית

לפני כ-15 שנים יצא לי להדריך טיול מזקקות ויסקי בסקוטלנד. כחלק משיטוטיי הגעתי לאחד האיים ההברידים הפנימיים - אי בשם מאל (או בשפת המקום "אייל אוף מאל"). באי הזה, שהוא האי הרביעי בגודלו בסקוטלנד, מתגוררים 2800 איש, רובם בבירת האי העיירה היפהפיה טוברמורי, או בעברית הבאר של מרי. ערב אחד הלכתי לאורך הרחוב הראשי בעיירה, מצדו האחד המפרץ השקט והים ומצדו השני שורה של חנויות ופאבים. הייתי בדרכי לארוחת ערב במזקקת הסינגל מאלט היחידה באי, הנושאת את שם העיירה, כאשר עצרתי באחת החנויות (סתם בשביל לראות מה קונים או מוכרים שם) ונשאלתי על ידי המוכרת מאיפה אני. כשאתה ישראלי ונמצא בחור בסקוטלנד רוב הסיכויים הם שאיש לא שמע על הקוץ בתחת המלכותי שנקרא "ארץ ישראל". עניתי לה די באדישות, מוכן לשאלת ההמשך "איפה?", והיא השיבה ישר: "וואו, אני מתה להגיע לחיפה". מכיוון שאפילו אני לא ממש מעוניין להגיע לחיפה שאלתי מיד למה, ואז הסתבר שמצאתי את האשה היחידה בסקוטלנד שמאמינה בדת הבהאית ומבחינתה חיפה היא מרכז העולם.

מזקקת אי בלי מאפייני אי לוויסקי
מזקקת אי בלי מאפייני אי לוויסקי
מזקקת אי בלי מאפייני אי לוויסקי   אבל לא רק בגלל שמכירים את חיפה באי הוא מוזכר במקורות. יש עוד כמה סיבות מדוע מוזכר האי בדברי ימי העולם, והן קשורות להיסטוריה הקלטית. הרי לכם רצף עובדות: האירים קיבלו את הנצרות לפני הסקוטים; הנוצרים, ובעיקר הנזירים, זיקקו בכל מקום בו ישבו והשתעממו; הנצרות הגיעה לסקוטלנד מאירלנד דרך אי קטנטן בשם איונה לחופי האי מאל, שם גם נמצא הצלב הקלטי הראשון בסקוטלנד.המשמעות? אומנות הזיקוק הגיעה לסקוטלנד יחד עם הנצרות דרך האי מאל. אז מה לאי ולוויסקי? בקצה המפרץ של העיירה טוברמורי שוכנת מזקקת סינגל מאלט בעלת אותו שם שמייצרת שני סינגל מאלטים שונים בתכלית: האחד קלאסי ועדין הנושא את השם טוברמורי; והשני, מעושן ובעל האופי הימי של האיים, המכונה לצ'ייג (גן עדן בטוח, בשפה הקלטית, על שם המפרץ המקומי). שני סוגי הויסקי שמייצרת המזקקה לא כל כך מוכרים בארץ, אבל מיובאים באופן סדיר, נמכרים בחנויות המתמחות ואפילו במחירים הוגנים. למרות אהבתי לוויסקי מעושן, מבין שני סוגי הוויסקי של המזקקה אני מעדיף את הטוברמורי הקלאסי והטוב. המזקקה נוסדה בשם Ledaig (מבטאים את זה לצ'אייג) בשנת 1795 וכמו רבות מהמזקקות הקטנות חוותה קשיים, החלפת בעלים, סגירות ופתיחות ואפילו אפיזודה בה הפכה למפעל לגבינות. לבסוף נרכשה המזקקה על ידי החברה המשפחתית בארן סטיוארט והחלה לייצר ויסקי טוב באופן רציף. הטוברמורי 10 שנים הוא ויסקי ללא מאפייני ים או איים. בגלל מגבלות המקום - במזקקה שתקועה בין קו המים לצלע ההר אין מקום ליישן את החביות – הן מועברות לאזור ההיילנדס למזקקת דינסטון ליד העיר סטרלינג ושם מיושן הוויסקי במחסני הענק באוויר ההיילנדס המתוק. התוצאה מעניינת ומפנקת. טוברמורי 10 שנים:גוון : זהבהב לימוני כמעט אף: סגנון היילנדי קלאסי, מתקתק עם עושר של ריחות כמו דבש יחד עם עשבים ואפילו קצת מנטה ואלון . חיך: מאוד קטיפתי עם מתיקות עדינה וקצת עוגת פירות מתובלת. סיומת: ספייסי, מנטה, ג'ינג'ר, שמשתנה לכיוון שוקולד מריר ואפילו עוגיית שקדים ומליחות קלילה. המאסטר דיסטילר איין מקמילן החליט לפני כמה שנים לבקבק את הוויסקי שלו ללא סינון בקור. זה חייב אותו להעלות את אחוז האלכוהול ל46.3% כדי לשמור על צלילות הנוזל. כאשר מסננים בקור מועבר הוויסקי בטמפרטורה נמוכה דרך פילטר עדין וחלק מהשמנים והנלווים נעלמים. בחוזק של מעל 46% אפשר לשמור על צלילות גם ללא פילטר ובכך גם לשמור על חלק חשוב של הטעמים ואופי הוויסקי שנעלמים בסינון הקר. מרים כוסית לחיי הבהאים באשר הם.