אם כבר הספקתם להתרגל לרעיון של וויסקי יפני, חכו, זה עוד לא נגמר. קבלו עכשיו את הוויסקי הודי והטייוואני...

תעשיית הוויסקי הסקוטי, תעשה הכל על-מנת לשרוד. בשנות השמונים, כשהמכירות שלה החלו לצנוח לטובת משקאות אחרים, הופנו הזרקורים אל הסינגל מאלטים, שעד לאותם ימים נחשבו כחומרי גלם גסים שמעטים יסכימו לשתות מחוץ לסקוטלנד. אמנם המכירות התעוררו יחד עם העניין הציבורי, אבל עשרים וכמה שנים מאוחר יותר, ההצלחה הזו נתנה למזקקות ביס במקום בו השמש לא זורחת, והסינגלים המיושנים אזלו...

בעוד הסקוטים ממשיכים לשחרר לאוויר העולם סינגל מאלטים מתוקים ללא ציון גיל, במזרח הרחוק לא מסתכלים אחורה... (צילומים: יח"צ)
בעוד הסקוטים ממשיכים לשחרר לאוויר העולם סינגל מאלטים מתוקים ללא ציון גיל, במזרח הרחוק לא מסתכלים אחורה... (צילומים: יח"צ)
הסקוטים ממשיכים לשחרר סינגל מאלטים ללא ציון גיל, אבל במזרח הרחוק לא מסתכלים אחורה (צילום: יח"צ)

מה עשו היצרנים? התחילו לספר לנו שהיישון לא באמת משנה. אמנם עד לא מזמן הן התייחסו אליו כאל העניין המרכזי, אבל בואו לא נהיה קטנוניים. אנשים צריכים להתפרנס. במקביל החלו להופיע על המדפים סינגל מאלטים ללא ציון גיל. או בתרגום לעברית: סינגל מאלטים צעירים מאוד שבילו בחביות את מינימום הזמן הנדרש לתזקיק כדי להיקרא וויסקי. איך גורמים לסינגל מאלט צעיר שכזה להתנהג באופן בוגר מכפי גילו? משתמשים בחביות דומיננטיות שעוטפות אותו בריחות וניל, קוקוס, קינמון ועוד כל מיני תבלינים מתוקים שתוכלו למצוא בקונדיטוריה הקרובה למקום מגוריכם. לא יודע מה אתכם, אבל אני מתגעגע לסינגלים קצת יותר יבשים, כמו של פעם.

בעוד הסקוטים ממשיכים לשחרר לאוויר העולם סינגל מאלטים מתוקים ללא ציון גיל, עם דגש על עבודת החביות, דברים מעניינים יותר מתרחשים במקומות אחרים בעולם, שלא נחשבים למעצמות וויסקי מסורתיות, טייוואן למשל. הוויסקי של Kavalan שנחת לאחרונה בישראל הוא אחד היותר בולטים בעולם החדש והאמיץ הזה. המזקקה הוקמה על-ידי תאגיד המשקאות קינג קאר בשנת 2005 וטיפת התזקיק הראשונה זלגה מהדודים שלה שנה לאחר מכן, תחת השגחת המאסטר בלנדר יאן צ'אנג והיועץ הבינלאומי ד"ר ג'ים סוואן, שבין שאר העיסוקים שלו, עובד על הוויסקי של מזקקת Milk & Honey היפואית. שנתיים מאוחר יותר יצא לשוק הוויסקי הראשון של המזקקה הצעירה ומאז היא הספיקה לזכות ביותר ממאה מדליות בתחרויות בינלאומיות ולמקם את טייוואן על מפת יצרניות הוויסקי הלגיטימיות. בקרוב אצלנו? הלוואי.

וויסקי טייוואני קבאלאן - בקבוק
וויסקי טייוואני קבאלאן - בקבוק
דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון מייבאת לישראל חמישה סוגי וויסקי של Kavalan: Conertmaster שמתחיל את ההתבגרות בחביות אמריקאיות ומסיים אותה בחביות פורט, King Car שנקרא על שם חברת האם של המזקקה, שתי תוויות מסדרת Solist – סדרה של וויסקי מחביות יחידות, ו-Kavalan Calssic – היחידי שיצא לי עד כה לטעום.

לוויסקי שהתיישן בחביות אירופאיות ואמריקאית יש ריחות נקיים ומתונים של פרחים ופירות טרופיים עם נגיעות של וניל, קוקוס וקפה. המגע שלו עם החך חלקלק ונעים, המבנה קליל יחסית והסיומת יבשה ומציגה מעט טעמי הדרים ותבלינים. זהו וויסקי עשוי היטב, נעים לשתייה, גם עם קרח, ובהשוואה לדור החדש של הוויסקי הסקוטי, לא מאוד מתוק.

Kavalan Calssic. מחיר: 75 $

וויסקי הודי אמרוט - בקבוק
וויסקי הודי אמרוט - בקבוק
בנוסף ל-Kavalan הטייוואני, דאגו אנשי הדיוטי פרי להביא לנו גם כמה מוצרים מאת מזקקת Amrut ההודית, שהוקמה בעיר בנגלור בשנת 1948, שנה שבה שהודו ועוד שתיים / שלוש מדינות שאנחנו מכירים זכו לעצמאות. המגוון המגיע לישראל כולל את Raj igala, או בעברית 'מלך הנשרים', שמתבגר בחביות ברבן בגובה 3000 מטרים מעל פני הים. Fusion שנעשה מתערובת של שעורה הודית ושעורה סקוטית מעושנת, Peated המעושן ואת הוויסקי הקלאסי, זה שטעמתי.

הוויסקי הזה התיישן בחביות אמריקאיות יש לו ריחות אופייניים של פירות יבשים, דבש ותבלינים מתוקים. המרקם שלו מוצק, הטעמים עשירים מעט והסיומת ארוכה וחלקה. למרות מקורו האקזוטי, הוא נצמד לזרם המרכזי כאילו שהחיים שלו תלויים בזה, ועושה את זה יפה מאוד, אם כי התוצאה קצת פחות מרגשת. מצד שני, אם סינגל מאלט הודי זה בדיוק מה שחסר לכם באוסף, לכו על זה.

Amrut. מחיר: 55 $