סנהדרינק, בשיתוף מומחי הקפה של 'נספרסו', גאים להגיש לכם את מילון הקפה השלם: כל מה שרציתם לדעת על המשקה הנלגם ביותר מסביב לעולם, והפעם: משקאות קפה…

המילה "קפה" היא המילה רווחת ביותר ברחבי העולם, למי שרוצה ליהנות ממשקה מעורר זה בצורתו הטהורה (ללא תוספת חלב או מרכיבים אחרים). את תחילת השימוש במילה זו נהוג לייחס לאיטלקים, שהתכוונו בכך לאזור קאפה שבאתיופיה - ארץ מולדת הקפה. במדינות כמו ארצות-הברית, הולנד ומדינות נוספות משתמשים במילה "קופי" לתיאור המשקה, ואילו במדינות כמו סין וטייוואן כבר משתמשים בהטיות שונות של מילה זו. אז לפני שאתם אורזים מזוודות וכדי למנוע בלבולים, כדאי שקודם תבדקו איך הוגים נכון "קפה" במדינה אליה אתם טסים.

קפה - הקרמה תורמת לפיזור ארומות הקפה על-ידי בועיות רבות המכילות מולקולות ריח... (צילום: יח"צ, איתן וכסמן)
קפה - הקרמה תורמת לפיזור ארומות הקפה על-ידי בועיות רבות המכילות מולקולות ריח... (צילום: יח"צ, איתן וכסמן)
הקרמה תורמת לפיזור ארומות הקפה על-ידי בועיות רבות המכילות מולקולות ריח... (צילום: יח"צ, איתן וכסמן)

אבל לא מספיק רק לדעת כיצד להגות את המילה בצורה הנכונה כדי לקבל את המשקה שאתם רוצים. בהחלט כדאי גם שתכירו את סוגי המשקאות השונים המבוססים על אספרסו. אתם יודעים, כדי שלא תצטרכו ברגע מביך להחזיר את המשקה שהזמנתם. הפעם נסקור רק חלק קטן ממשקאות הקפה מבוססי האספרסו. את שאר שיטות המיצוי נשמור לפעמים הבאות.

קפה
קפה

אספרסו - קפה חזק (לרוב) ועוצמתי שמקורו באיטליה, אי-שם בשנת 1903. למילה "אספרסו" באיטלקית ישנם שני פירושים: הראשון הוא "קפה אספרסו" – הכוונה היא "למיצוי קפה" (PRESSED OUT COFFEE), ואילו השני הוא "מהר". אגב, זו גם הסיבה שלמכונת הקפה הראשונה שהפיקה את המשקה קראו "מכונת קפה מהירה".

משקה אספרסו, המופק מכ-7 גרם קפה (תלוי את מי שואלים), מעוטר תמיד ב"קרמה" - אותה שכבה יפהפייה המכסה את משקה הקפה עצמו, ותורמת רבות לזיהוי איכות הקפה. קרמה טובה, יציבה ובעלת מראה חום זהבהב מעידה על קפה איכותי שמוצה בצורה מיטבית.

בנוסף, תורמת הקרמה לפיזור ארומות הקפה על-ידי בועיות רבות המכילות מולקולות ריח המתפוצצות בעת השתייה. אם שתיתם קפה והקרמה לא היתה חלקה ולא עלינו - מלאת חורים - מישהו עשה פה עבודה לא טובה.

אגב, לאספרסו יש אח קטן בשם "ריסטרטו". מדובר במשקה המכיל את אותה כמות קפה טחון, כמו אצל אחיו הגדול ה"אספרסו", רק שבהכנת הריסטרו משתמשים בפחות מים מאשר באספרסו. התוצאה הסופית? 15-25 מ"ל (תלוי בתרבות). והטעם? עשיר במיוחד ואפילו טיפה מתקתק.

קפה
קפה

"לונגו", מה שבישראל נוהגים לכנות "אספרסו ארוך", הוא כמו אספרסו קצר, רק ארוך. כלומר, אותה כמות קפה, עם יותר מים. הטעם יהיה יותר מעודן. "אמריקנו" מיועד למי שאוהב ספל קפה גדול ומפנק. מוזגים לספל כ-125 מ"ל מים רותחים ומעליהם מנה של אספרסו קצר. המשקה שמתקבל הוא קרמי, חלק ואפילו מעט מתקתק.

אם אתם בקטע של חלב, או תחליפי חלב, כדאי שתכירו את ה"מקיאטו". כמו האספרסו, גם המשקה הזה מגיע אלינו מאיטליה. משמעות המילה "מקיאטו" היא "כתם", כיוון שאנחנו מכתימים את ספל האספרסו עם חלב. המקיאטו מבוסס על מנה של אספרסו שמעליה מניחים מעט קצף חלב חם. לא מוזגים חלב למשקה, אלא רק קצף איכותי וטוב. רצוי עם כפית. אז תעשו את זה כמו שצריך.

קפה
קפה

למשקאות הקפה עם חלב היה מראה חום הדומה לצבע החלוק של נזירי הקפוצ'ין (קפוזין) בווינה, ומשם למעשה מגיע שמו של משקה ה"קפוצ'ינו". באיטלקית, משמעות המילה קפוצ'ין היא כובע (HOOD) והכינוי ניתן לנזירי הקפוצ'ין בשל צבע הברדס שלהם. למרות שהשימוש במילה "קפוזינר" נעשה בווינה, הקפוצ'ינו שכולנו מכירים כיום הומצא באיטליה. לאחר המצאת מכונת האספרסו בתחילת שנות ה-20, החלו גם להכין את משקה הקפוצ'ינו המוכר לנו כיום. כדי להכין את הקפוצ'ינו המדויק היחס בספל צריך להיות: שליש קפה, שליש חלב חם, שליש קצף חלב.

"לאטה" ו"לאטה מקיאטו" זה לא אותו הדבר. סמכו עלינו. לאטה הוא משקה המבוסס על מנה של אספרסו שמעליה נמזוג חלב חם ללא קצף והוא מוגש בכוס גדולה. גם ה"לאטה מקיאטו" מבוסס על מנה של אספרסו, רק שהסדר כאן הוא הפוך. כלומר, קודם חלב חם (הפעם גם מוקצף) שמעליו נמזוג מנת אספרסו ונגיש בכוס גדולה.