הראשון שחיבר בין דג מלוח לוודקה יצר את ברית הזוגיות האולטימטיבית. נכון, כל אחד מהם הולך יופי גם לבד, אבל ביחד זה שלם וברגע שתורידו אותם, אחד אחרי השני, לגרון מיד תבינו את זה. גיא רובננקו במסע חיפושים אחר הזיווג המושלם

כמו שכבר סיפרתי כאן פעם (https://www.maariv.co.il/Sanedrink/gin/Article-644539), למשפחה שלי יש שורשים לטביים, למרות שם המשפחה האוקראיני, והיסטוריה שכללה בעלות על מפעל וודקה שכרוך בסיפור הקשור לצאר הרוסי (שקרה באמת. או שלא - לך תדע).

וודקה, ככל שהיא איכותית יותר, ככה סובלים ממנה פחות (צילומים: גיא רובננקו, יח"צ)
וודקה, ככל שהיא איכותית יותר, ככה סובלים ממנה פחות (צילומים: גיא רובננקו, יח"צ)
וודקה, ככל שהיא איכותית יותר, ככה סובלים ממנה פחות (צילומים: גיא רובננקו, יח"צ) בגלל זה שמחתי לגלות בביקור האחרון ב"טיב טעם" וודקה לטבית. מיד התחלתי לגלגל במוחי מחשבות - אולי בעצם מדובר במפעל המשפחתי שלנו שהולאם על-ידי הגויים ימ"ש, אולי נוכל לתבוע אותו בחזרה מידי הלטבים החמדנים ולפתוח מחדש בקריירה עתירת ממון של יצרן וודקה? בדיקה מהירה שמה קץ לתקוות שלי - בעוד שלמשפחה שלי היה מפעל בעיר דווינסק, שנמצאת קרוב לריגה, הרי שהוודקה דנן, "Riga Black" שמה, מיוצרת בריגה, והמפעל קיים כבר מאות שנים. וכך נגוזו להן עוד תוכניות מפוארות להתעשרות מהירה שקשורה באלכוהול. למרות מפח הנפש, ומתוך תחושת אחווה ושותפות גורל עם הלטבים יצרני הוודקה, מיד רכשתי בקבוק. מדובר בוודקה שמוגדרת כ"אולטרה פרמיום" - כלומר, כזו שמתהדרת בתהליכי סינון וזיקוק רבים ומורכבים (כולל סינון דרך "פחם וכסף" - כנטען באתר המזקקה). רוסי חכם אחד אמר פעם ש"ככל שמשקה חריף איכותי יותר, כך נהנים ממנו יותר, אבל וודקה, ככל שהיא איכותית יותר, כך סובלים ממנה פחות", כלומר אם בוויסקי, קוניאק או ג'ין נחפש טעמים מורכבים, ניחוחות תבלינים, פירות ושאר ירקות, הרי שבוודקה נחפש תחושה חלקה, ניחוח מינימלי והיעדר צריבה כשהיא מחליקה בגרון. מה עדיף? לא יודע - אני מניח שתלוי במצב הרוח, ובהרבה מקרים באוכל שליד. עם כל הכבוד לסינגל מאלט נהדר, לארמניאק מפואר או לג'ין איכותי, יש מאכלים שהמשקה הראוי ביותר לידם היא וודקה - כזו שמנקה את החך, מחליקה בשקט בגרון ועושה חשק לעוד ביס, שבתורו עושה חשק לעוד שלוק. דג מלוח הוא המאכל המושלם ביותר לטעמי לליווי וודקה - כמו שהוא, על פרוסה של לחם עם חמאה ואפילו על בייגל מרוח בגבינת שמנת. הוודקה מנקה את השמנוניות והמליחות של הדג והוא מצדו "סוחב" כוסית ועוד כוסית.
וודקה בלאק ריגה - בקבוק
וודקה בלאק ריגה - בקבוק
Riga Black עונה על כל הקריטריונים של וודקה אולטרה פרמיום, כלומר - חלקה ונעימה בגרון, 40% אלכוהול, אבל היתרון המשמעותי שלה מבחינתי הוא המחיר הסביר שלה. אין לי בעיה לשלם מאות שקלים על בקבוק סינגל מאלט - או על כל משקה אחר שישב 30 שנה בחבית - אבל וודקה במחירים האלה תמיד נראתה לי עניין חסר טעם. בשביל בקבוק של Riga Black  תצטרכו להיפרד מכ-80 שקלים, מה שישאיר לכם מספיק כסף לאיזה הרינג משובח, כיכר לחם שיפון וחמאה.