יאיר גת חושב שההצטרפות של 'מרקוס מוליטור', לקטלוג של רשת 'דרך היין', היא ציון דרך נוסף במסלול שעברו היינות הללו מהשוליים הסקרנים של ישראל, אל לב ליבו של הזרם המרכזי...

הנושא העיקרי שהעסיק את משתתפי טעימת יינות 'מרקוס מוליטור', מאזור המוזל בגרמניה, במרתף של 'דרך היין' היה כמות הסוכר ביינות. הראשונות שהשתמשו כאן במונחים כמו: 'בירן אאוסלזה', 'שפטלזה' והגדול מכולם: 'טרוקן בירן אאוסלזה', שמשמשים לתיאור כמות הסוכר בענבים בזמן הבציר, היו ענת סלע ורפאלה גונן מספריית היין "ג'יאקונדה", חלוצות הריזלינג, שפרצו את הדרך ליינות האיכות של גרמניה. מרקוס מוליטור, שלקח בשנות השמונים את האחריות על היקב שנמצא בבעלות משפחתו כבר שמונה דורות, הפך תוך שלושים שנות עבודה לאחד היצרנים הבולטים של גרמניה. הוא מגדל 15 חלקות כרם על מדרונות הצפחה התלולים הפונים לנהר המוזל, ועושה מהם יינות בשיטות מסורתיות, שכוללות תסיסה במכלי עץ ללא תוספות שמרים תעשייתיים.

הפילוסופיה ששעומדת מאחורי יקב מרקוס מוליטור היא לקחת את הדברים לאט... (צילומים: יח"צ, אלי פרכטר)

הפילוסופיה של מרקוס מוליטור, כמו שטרח להדגיש מנהל הייצוא של היקב, הסומלייה דניאל קיאסקי, היא לקחת את הדברים לאט. "כולם מגדלים ענבים במשך שנה", הוא אמר, "ואז מגיע הבציר והם רוצים לגמור אותו ביום-יומיים. אנחנו משקיעים גם בבציר". העבודה המוקפדת של מוליטור, ניכרת בגיליון הציונים המרשים שלו וגם בבקבוקים עצמם, אבל רגע לפני שנגיע אליהם, הנה כמה מילים על דרגות האיכות של יינות גרמניה, למי ששכח.

החלוקה העיקרית היא בין יינות בסיווג QBA, יינות העונים על תקנות, ושמותר להוסיף להם סוכר לפני התסיסה, כדי להעלות את אחוז האלכוהול ולהוסיף להם נפח; לבין הסיווג הגבוה יותר: QMP, אליו שייכים יינות שנעשו ללא תוספת סוכר. היינות בסיווג QMP נחלקים לשש רמות, על-פי ה"אוקסלה", רמת הסוכר בפרי במועד הבציר.

יקב מוליטור
יקב מוליטור

קבינט - היינות שנבצרים בכ-70 אוקסלה (רמת הסוכר הנמוכה ביותר מבין יינות ה-QMP), יכולים להיות יבשים, חצי יבשים או מתוקים. אלה הם יינות קלילים יחסית, בעל אחוזי אלכוהול נמוכים, שמתאימים מאוד גם למנות קלילות ומתובלות וגם למזג-האוויר הישראלי.

שפטלזה - המשמעות של שפטלזה בעברית היא בציר מאוחר והיינות בסיווג זה נעשים מענבים שנבצרו קצת אחרי המועד הרגיל, ברמה ממוצעת של כ-80 אוקסלה. יינות שפטלזה יהיו מרוכזים ועשירים יותר מיינות הקבינט שיכולים להיעשות בדרגות יובש שונות.

אאוסלזה - אשכולות הענבים שמהם נעשים היינות בסיווג הזה, נבצרים סלקטיבית ברמה ממוצעת של 90 אוקסלה. היינות שנעשים מהם, יבשים, חצי יבשים או יינות קינוח, מתאפיינים בטעמים וריחות אינטנסיביים ומלאי הבעה.

בירן אאוסלזה (BA) - את היינות הללו עושים מענבים בשלים מאוד, שנבחרים כל אחד בנפרד ברמה ממוצעת של 120 אוקסלה. הריכוז של הפרי לא מאפשר יותר מדי מרחב סגנוני והיינות בקטגוריה הזו יהיו, בדרך-כלל, יינות קינוח.

אייסוויין - הסיווג הזה מוענק ליינות בדרגת בירן אאוסלזה ומעלה, שנעשים מענבים שנבצרו ונסחטו כשהם קפואים, ברמת סוכר ממוצעת של 120 אוקסלה. היינות הדי נדירים הללו מתאפיינים בריכוז יוצא-דופן של טעמי פרי לצד חמיצות גבוהה.

טרוקן בירן אאוסלזה (TBA) - מענבים נגועים בבוטריטיס, שהפכו לצימוקים על הגפן, לפני שנבצרו ב-150 אוקסלה, נעשים יינות עשירים עם צבע דבש טהור, רמות סוכר גבוהות להם יכולת התיישנות מרשימה במיוחד.

יינות יקב מוליטור
יינות יקב מוליטור

נבחרת מרשימה במיוחד

כדי לעשות לכולם את החיים קצת יותר קלים, יקב מוליטור סוגר את הבקבוקים שלו עם קפסולות בשלושה צבעים: לבן ליינות היבשים, ירוק לחצי-יבשים ומוזהב למתוקים. כל היינות מציגים עשייה ברמה גבוהה ותגי מחיר הגיוניים לחלוטין.

Haus Klosterberg Pinot Blanc 2015 - יין יבש (QBA) שנעשה מענבי פינו בלאן שגדלו במספר כרמים באזור המוזל. יש לו ריחות מרוכזים של הדרים, עם נגיעה מינרלית וטעמים עשירים ונקיים המאוזנים בחמיצות נהדרת. מחיר: 90 ₪.

Haus Klosterberg Riesling 2015 - ריזלינג יבש ומהנה בדרגת QBA, עם ריחות מתונים של הדרים, פירות טרופיים ומינרלים, חמיצות חותכת וסיומת חמצמצה בטעמי הדרים. מחיר: 100 ₪ (לליטר).

Wehlener Klosterberg Riesling Kabinett 2015 - ריזלינג קבינט יבש כהלכתו, שנעשה מענבי כרם בכפר ווהלנר הצמוד ליקב. ליין ריחות טהורים של פרחים, פירות לבנים ומינרלים, מרקם עוקצני וטעמים עשירים ומורכבים. מחיר: 120 ₪.

Alte Reben Mosel Riesling 2015 - ריזלינג QBA יבש מענבי גפנים בנות 80-100 שנה, שגדלות במרכז המוזל. ליין ריחות ירקרקים, מרקם אגרסיבי רב עוצמה, טעמי פרי מרוכזים וסיומת מתקתקה. מחיר: 160 ₪.

יקב מוליטור
יקב מוליטור
Zeltinger Sonnenuhr Auslese 2015 - יין שקשה מאוד לשכוח. ריזלינג יבש מינרלי במיוחד, בעל מרקם עשיר, טעמי פרי מצמררים ומורכבים, חמיצות דקה וסיומת בלתי נגמרת. מחיר: 580 ₪.

Haus Klosterberg Riesling 2015 חצי יבש - ריזלינג חצי יבש ומהנה מאוד, מכרמים בנות עד 55 שנה ממרכז המוזל. ליין ריחות של מינרלים, שמרים, פרחים ופרי מתוק, וחמיצות נהדרת שתומכת בטעמים המתקתקים שלו. מחיר: 90 ₪.

Bernkasteler Badstube Riesling Kabinett 2015 חצי יבש - ריזלינג קבינט חצי יבש עם ריחות רב-שכבתיים של שמרים, לדר, פרחים, פירות מתוקים ופירות בוסר. אחרי שמתרגלים למתיקות שלו, מתברר שמאחוריה מסתתרים המון עניין ומורכבות. מחיר: 120 ₪.

Wehlener Sonnenuhr Riesling spatlese 2015 מתוק - ריחות של פירות טרופיים, שקדים ירוקים ומינרלים, מובילים ליין מרוכז ומאוזן, עם טעמי פרי מלאי חיים, חמיצות טובה מאוד וסיומת ארוכה ומתובלת. מחיר: 170 ₪.

Saarburger Rausch Riesling Beerenauslese 2015 מתוק - חוויה יוצאת-דופן שמתחילה עם ריחות מרוכזים ורבי עוצמה של פירות יבשים ותבלינים, ממשיכה בטעמים מאוזנים להפליא ומסתיימת דקות ארוכות אחרי הלגימה. מחיר: 560 ₪ (לבקבוק 375 מ"ל).