מור דניאל על יינות 'בלאן דה נואר' - יינות לבנים המופקים מזני ענבים אדומים המיוצרים בתהליך ייצור הזהה לזה בו משתמשים לייצור יינות אדומים...

ודאי שמעתם על ג'יי זי (Jay-Z), או נכון יותר לומר: שמעתם את הראפ המשובח שהוא מייצר. אז זהו, שמוזיקה זה לא הדבר היחיד עליו הוא שוקד, חיבתו העזה לשמפניה, ובפרט לזו שעונה לשם 'בלאן דה נואר' הובילה אותו לרכוש בית לעצמו. בשנת 2014 הוא הופך לבעלים של בית השמפניה הוותיק 'ארמנד דה בריניאק' ומאז הוא מחזק בו את מעמדו של זן הפינו-נואר ואף מוסיף למגוון צמד יינות 'בלאן דה נואר' שבוקבקו במהדורות מיוחדות ומוגבלות: הראשון (A1) ראה אור בשנת 2015, והשני (A2) ראה אור בחודש אפריל אשתקד, כאשר המחיר הממוצע לבקבוק עומד על 800 $ (!). אז מה זה בעצם 'בלאן דה נואר'? מה הריגוש ועל מה התאווה, ומה בעצם הביא את אחת הדמויות החשובות בעולם המוזיקה למלכודת האהבה חסרת המעצורים הזאת?

ההגדרה נוצרה כדי להבחין בין סגנונות השמפניה השונים שמיוצרים על אדמת חבל שמפיין... (צילומים: יח"צ)

למראה תווית בקבוק יין צרפתי המעוטרת בהגדרה Blanc de Noirs, כלומר: 'בלאן דה נואר', או בעברית פשוטה: "לבן מאדום", מתעוררות להן לחיים בלוטות הטעם שלי ובמוחי רצים בזה אחר זה שמות של זני ענבים אדומים ורסטיליים, כאלה שמעניקים ליינן את חופש הבחירה מה לייצר מהם: אדום שחצני, לבן פירותי, רוזה צעקני, או אולי בכלל מבעבע ראוותני.

הגורל כן קובע

בראש רשימת הזנים המדוברת עומד לו בגאווה זן אציל אחד - הפינו-נואר, שפרט לעובדה שנתברך בטעמים משובחים ובסגולה לחיים ארוכים, הוא גם אחד מהזנים הוורסטיליים ביותר בעולם ונוהגים להשתמש בו לא רק כדי לייצור יינות אדומים, אלא גם כדי לייצר יינות לבנים, יינות רוזה ושמפניות. הייננות ותהליך הייצור הם אלה שקובעים את גורלו של הזן הקסום.

'בלאן דה נואר' היא הגדרה שהגיחה לאוויר העולם בחבל שמפין הצרפתי. היא ביקשה לתאר ולהבחין בין סגנונות השמפניה השונים שמיוצרים על אדמת החבל: 'בלאן דה בלאן' - מבעבע המיוצר רק מהזן הלבן הגדל בחבל (שרדונה) זה, ו'בלאן דה נואר' - מבעבע המיוצר מזני הענבים האדומים שגדלים בו (פינו-נואר ולעיתים גם פינו מונייה). הגדרה זו פרשה כנפיים והגיעה אל אזורי יין נוספים וכיום תוכלו לפגוש בה לא רק על-גבי תוויות של יינות מבעבעים, אלא גם על תוויות של יינות לבנים שיוצרו מזנים אדומים.

ווייט פרנק ביקב טוליפ
ווייט פרנק ביקב טוליפ

אז מה הוא בעצם הסוד שעומד מאחורי ייצור של יין לבן מזן ענבים אדום? ראשית, הבחירה בזן הענבים האדום הנכון למילוי המשימה הזו היא קריטית ביותר. זני ענבים אדומים כמו סנג'ובזה, גרנאש אדום, נביולו, גאמיי נואר וזינפנדל נחשבים למתאימים גם לייצור יין לבן.

מבחינה ייננית, יין לבן מזן אדום מיוצר בתהליך ייצור זהה לזה בו משתמשים לייצור יינות אדומים. חובה לסחוט את הענבים בסחיטה עדינה ולסלק במהירות את הקליפות ואת הגרעינים, זאת כדי למנוע מגע ארוך שלהם עם התירוש שעלול לצבוע את היין בצבע אדום. מתחשק לכם להכיר כמה לבנים מאדומים? בואו נציץ בכמה תוויות של 'בלאן דה נואר' המוכרות לנו ממדפי היין כן אצלנו.

טוליפ ווייט פרנק
טוליפ ווייט פרנק

לבן חצי יבש שמיוצר מזן אדום ומזן לבן, מקברנה פרנק (60%) ומסוביניון בלאן (40%). אגב, מבחינה גנטית מדובר במפגש פסגה בין זוג הוריו הגאים של זן הקברנה סוביניון. הקברנה פרנק נבצר מחלקות בכרם מטע (אדמת טרה רוסה, גובה 700 מטר), והסוביניון בלאן נבצר מחלקות בכרם פלאטו דלתון (אדמה וולקנית כבדה, גובה 850 מטר), כאשר כל זן הותסס בנפרד.

הווייט פרנק של 'טוליפ' נחשב לאחד מוותיקי שבט 'הלבן מאדום' במחוזותינו. הבציר הראשון שלו שוחרר אל השוק בשנת 2011 ומאז הוא נחשב למוביל בסגנונו. צבעו של היין ברונזה, הארומה שלו רעננה ומעט מתקתקה והוא שופע בטעמי פירות עסיסיים. אלטרנטיבה נפלאה לחסידי הגוורצטרמינר שמסרבים להאמין שיש יין אחר שמסוגל לעשות להם את זה.

מחיר: 82 ₪

הרי גליל בלאן דה נואר 2016
הרי גליל בלאן דה נואר 2016

לבן יבש שמיוצר מזני ענבים אדומים בלבד: פינו נואר (65%), סנג'ובזה (22%), וגרנאש אדום (13%). הענבים נבצרו בבציר ידני-סלקטיבי מחלקות בכרם יראון המפורסם ששוכן בגליל העליון, שהגיעו ליקב ונסחטו בסחיטה עדינה. מיד לאחר התסיסה הופרד היין ממשקעיו ונשמר מספר חודשים במכלי נירוסטה על משקעי שמרים קלים.

זהו הבציר השלישי של ה'בלאן דה נואר' של יקב הרי גליל. לא בכדי הוא מכונה ביקב "הזהב הלבן". צבעו בהחלט זהוב והוא מוציא את השותה לטיול במחוזות יין אליהם תעשיית היין הישראלית טרם הגיעה. יין אביבי ערב לחך בעל חומציות עדינה ומהנה.

מחיר: 70 ₪

אלכסנדר בונה בלאן דה נואר
אלכסנדר בונה בלאן דה נואר

אלכסנדר בונה הוא לא רק שמו של שחקן הכדורגל הצרפתי המפורסם, אלא גם השם של אחד מבתי השמפניה הצעירים והמבטיחים ביותר של שמפיין. מדובר בבית קטן ומשפחתי שנוסד בשנת 1970 בכפר המהולל לה רייסי. השמפניה הזאת מתחילה למעשה כיין לבן המיוצר מזן הפינו נואר שמותסס תסיסה שנייה בבקבוק בהתאם למסורת היצור עתיקת היומן של אזור יין זה.

השמפניה הזו מיוצרת מ-100% ענבי פינו נואר שנבצרו מגפנים שמרביתן נמצאות בבעלות ישירה של בית השמפניה וממוצע הגיל שלהן הוא 25 שנה. זוהי שמפניה עשירה ושופעת ניחוחות וטעמים, היא רכה, הרמונית ומעודנת. כשדובר בקלאסיקה מהסוג הזה שאין עליו כל ויכוח. אני נוהג לכנות את השמפניות כ"הוט קוטור" של עולם היין, כאשר מה שנותר לנו, השותים, זה פשוט ליהנות.

מחיר: 179 ₪

אז בפעם הבאה שתראו בקבוק יין לבן תזכרו שיכול להיות שהוא בעצם אדום שהתחפש ללבן, אבל לא כל יין לבן מיוצר מענבים אדומים, הכל שאלה של פרופיל האישיות (DNA) של הזן ושל ההחלטה הייננית.