יאיר גת טעם את סדרת יינות טפרברג INSPIRE, וחושב שככה נראים יינות משוחררים ממוסכמות של יקב שהייננים שלו נהנים מחופש יצירתי...

'טפרברג INSPIRE', סדרת היינות שהושקה, פחות או יותר, עם השקת המיתוג החדש של יקב 'טפרברג', נראית, פחות או יותר, כמו מגרש משחקים. בנוסף למריטאז' - האב הרוחני של הסדרה שהוא בלנד בורדו קלאסי, היא כוללת שילובים מקוריים כמו מלבק ומרסלאן, או דבוקי, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר, ווריאציות על נושאים קיימים, שעל פניהם ניתנים לפסילה על סעיף של התחכמות יתר. אבל השילוב בין החושים הטובים של הייננים, החופש היצירתי הלא מובן מאליו שהם נהנים ממנו, והמשאבים שעומדים לרשותם, הביא ליצירת בלנדים סדרתיים יצירתיים, ומשוחררים ממוסכמות, ויחד עם זאת מלוטשים, נגישים ומהנים.

טפרברג INSPIRE - שילובים מקוריים כמו מלבק ומרסלאן, או דבוקי, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר... (צילום: איל קרן, ענבל שפריר)
טפרברג INSPIRE - שילובים מקוריים כמו מלבק ומרסלאן, או דבוקי, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר... (צילום: איל קרן, ענבל שפריר)
שילובים מקוריים כמו מלבק ומרסלאן, או דבוקי, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר... (צילום: איל קרן, ענבל שפריר)

טפרברג INSPIRE, פמיטאז' 2016
טפרברג INSPIRE, פמיטאז' 2016

על הדבוקי ואחיו הזנים מקומיים, אנחנו מפטפטים כבר שנים, ומי שיתאמץ קצת יוכל להשיג דבוקי של יקב 'כרמיזאן' או של 'פלדשטיין'. הבלנד הזה, שמכיל גם חמישים אחוז דבוקי, עשרים וחמישה סוביניון בלאן ועשרים וחמישה גוורצטרמינר, עוקר את הדבוקי ממחוזות האיזוטריה ונוטע אותו בלב הזרם המרכזי. יש לו ריחות מפתים ומקוריים של פירות לבנים ופרחים ופירות טרופיים, והוא מחבר בטבעיות בין טעמי פרי עסיסיים למבנה מעודן ונעים. עד כמה שידוע לי אין עוד בלנד כזה בעולם, אבל זו לא הסיבה היחידה לנסות אותו. הוא גם מאוד טעים.

מחיר: 70 ₪

טפרברג INSPIRE, דסטיטאז' 2016
טפרברג INSPIRE, דסטיטאז' 2016

בלנד של שישים אחוז ויונייה, שלושים סוביניון בלאן, ועשרה אחוז שנין בלאן ששליש ממנו התיישן ארבעה חודשים בחביות עץ. במפגש שלו עם האף עולים ריחות מלוטשים של פירות טרופיים, פירות כתומים, עשב קצור ותפוחים ירוקים בליווי נגיעה של מינרלים, הנוכחות שלו בפה רכה והמרקם חלקלק. עכשיו תוסיפו לזה חמיצות טובה וסיומת מעודנת ותקבלו יין שמפצה על המחסור הקל שלו במחלקת המורכבות, עם עשייה טובה, המון אנרגיה והתאמה להמון מנות והזדמנויות.

מחיר: 70 ₪

טפרברג INSPIRE, דבוטאז' 2014
טפרברג INSPIRE, דבוטאז' 2014

'טפרברג' היה היקב הראשון בישראל שהשיק יין ממאה אחוז מלבק, בסוף העשור הקודם, כך שלמעשה אין עוד יקב בארץ שמכיר את הזן הזה טוב כל-כך. משישים אחוז מלבק ממצפה רמון וארבעים מרסלאן מעמק איילון, נוצר יין בעל צבע כהה עמוק מאוד וריחות עשירים של פירות אדומים טריים, פירות שחורים ומעט תבלינים. המבנה שלו עשיר, אבל רך ולא מעיק, החמיצות נעימה, והסיומת ארוכה ומאסיבית. ענק עדין שאפשר ליהנות ממנו גם בקיץ, בעיקר אם יש לידו חתיכת בשר.

מחיר: 70 ₪

טפרברג INSPIRE, אינטגריטז' 2014
טפרברג INSPIRE, אינטגריטז' 2014

למרות שהוא לא מאה אחוז ים-תיכוני, הבלנד שנעשה מארבעים אחוז גרנאש, עשרים וחמישה שיראז, חמישה עשר מורבדר, ועשרים אחוז מרלו, הוא הכי ים-תיכוני בסדרה. הוא התיישן כשמונה חודשים בחביות, ויש לו ריחות של פירות כהים, בשר מעושן, עץ חדש, תבלינים ועשבי תיבול. המבנה שלו עגלגל ורך, הטעמים עסיסיים, החמיצות טובה. נכון שהאחיזה שלו במרכז החך טיפה רופפת, אבל זה בדיוק מה שיגרום לו לתת עבודה לא רעה בכלל בתור יין אדום לימים חמים.

מחיר: 70 ₪

טפרברג INSPIRE, מריטאז' 2014
טפרברג INSPIRE, מריטאז' 2014

בימים שבהם היו לי מעט מאוד מילים טובות לומר על 'טפרברג', הקדשתי אותן ליין הזה, שמבוסס על זני בורדו: חמישים אחוז קברנה סוביניון, שלושים אחוז מרלו, עשרה אחוז פטי ורדו ועשרה אחוז קברנה פרנק. ליין, שהתיישן שמונה חודשים בחביות, יש ריחות של פירות מתוקים בשלים, עץ מעושן, פרחים ועלים יבשים. המבנה שלו מוצק, המרקם עשיר, הטעמים עסיסיים והרמוניים ובסיומת, אם ממש מתאמצים, אפשר לגלות נגיעה קטנה של אניס. מלוטש ומהנה כמו שהוא היה תמיד.

מחיר: 70 ₪