טל חוטינר על הקאמבק של היין הפורטוגלי הפופולרי, שמצליח להפוך כל אישה ליפה. תשאלו את חיים משה...

אחד היינות המפורסמים של שנות ה-70 בישראל, ואולי אחד מהיינות האייקוניים ביותר, הוא המתיאוס הפורטוגזי. כזכור, אפילו חיים משה שתה כזה על גגות פיראוס שמשום מה הזכירו לו דווקא את חיפה, אבל בעזרת בקבוק מתיאוס אפילו יוונייה מכוערת נראתה לו יפה...

פרסונות מפורסמות כמו מלכת אנגליה, או אפילו זמרים כמו ג'ימי הנדריקס, היו מחובבי היין ונראו לא פעם כשהבקבוק השטוח של מתיאוס מונח בחיקם... (צילומים: יח"צ)
פרסונות מפורסמות כמו מלכת אנגליה, או אפילו זמרים כמו ג'ימי הנדריקס, היו מחובבי היין ונראו לא פעם כשהבקבוק השטוח של מתיאוס מונח בחיקם... (צילומים: יח"צ)
פרסונות כמו מלכת אנגליה וג'ימי הנדריקס, נראו לא פעם כשבקבוק של מתיאוס מונח בסבבה בחיקם... (צילומים: יח"צ) לא רק בארצנו הפך המתיאוס לאייקון. יין הרוזה החצי-יבש והמבעבע קלות נשתה כמעט על-ידי כל העולם ואשתו בתקופה מסוימת. היין מוזכר גם בשיר "Social Disease" של אלטון ג'ון ("I get juiced on Mateus and just hang loose" ), ואפילו סטוק גדול ממנו אותר במרתפי ארמונותיו של סדאם חוסיין לאחר כיבושם. אבל מאיפה בכלל הגיע המתיאוס הזה?
Mateus Rosé Original 75 cl_Cork_Packshot
Mateus Rosé Original 75 cl_Cork_Packshot
מתיאוס הוא שמו של ארמון מתיאוס בוילה ריאל אשר בצפון-פורטוגל - לא רחוק מאזור הדוארו המפורסם. היין הושק לראשונה בשנות ה-40 של המאה ה-20 על-ידי פרננדו ואן זלר גואדס וזכה להצלחה די מהירה בזכות טעמו הקליל, המתיקות הנעימה, צבעו הוורדרד והבקבוק הכל-כך מזוהה עמו - עגול, שטוח עם צוואר דק שנוצר כנראה בהשראת הפלאסקים או המימיות של החיילים במלחמת העולם השנייה. כאשר הוחלף השלטון במדינה ניתקו מדינות רבות את יחסיהן עם פורטוגל והיה די קשה למצוא בקבוקים של מתיאוס מחוץ למדינה. מסופר שכשני מיליון בקבוקים נשמרו בארצות-הברית רק ליתר ביטחון. פרסונות מפורסמות כמו מלכת אנגליה, או אפילו זמרים כמו ג'ימי הנדריקס, היו מחובבי היין ונראו לא פעם כשהבקבוק השטוח של מתיאוס מונח בחיקם. בשנים האחרונות חזרו אלינו יינות מתיאוס - מהקלאסי ועד למגוון חדש ומעניין של החברה לישראל ואפשר למצוא אותם במחירים טובים בחנויות המובחרות. מתיאוס רוזה האורגינל מיוצר משלל זנים פורטוגזיים: באגה, רופטה, טינטו בארוקה וטוריגה נסיונאל. התוצאה היא יין רוזה כיפי, מלא פרי, קצת מבעבע עם מתיקות קלה (אגב, הוא פחות מתוק ממה שהיה הקלאסי). ויש גם מבעבע יבש וטוב שנקרא מתיאוס ספרקלינג ברוט המיוצר מענבי באגה שעוברים תסיסה שנייה במכלי לחץ בשיטת שרמאט, והתוצאה היא מבעבע קליל, לימוני וטעים. שווה לקחת בקבוק רק בשביל הנוסטלגיה.   מתיאוס רוזה. מחיר: 55 שקל