נועה גולנדסקי במסע רווי אלכוהול בעקבות אבותינו השתיינים מתקופת המקרא ועד לעידן המגה-ברים של ימינו...

מתחילת הכיבוש המוסלמי בראשית המאה ה-8 ועד אקט גירוש המלכים הקתולים בסוף המאה ה-15, היו היהודים של חצי האי האיברי חלק בלתי-נפרד מן המציאות החברתית, הכלכלית, והתרבותית הכללית. תחת הכיבוש המוסלמי זכו היהודים ליחס סובלני ושילבו חיי רוח עם חילוניות תוך שמירה על צביון יהודי ייחודי. בימי הביניים שימשו היין והשכר כמשקאות קלים וכתחליף למים.

בארצנו השוקעת לאיטה צריכת אלכוהול מזמן אינה שמורה רק לטקסים דתיים, לאספסוף, או לבוהמה... (צילום: יח"צ) גרגוריוס מטור מספר על בעל אדמות עשיר, שהכין כדי בירה על-מנת להשקות בהם את הפועלים שעבדו בשדותיו, והביוגרף ז'נבייב מפריס מספר כיצד הציע יין לבנאים שבנו את כנסיית סן-דני. אבל גם מקומם של היהודים לא נפקד. שירי יין רבים עוסקים בחברותא גברית וביין כמרפא מפני מכאובי הלב ומעללי הנשים. משוררים כגון שמואל הנגיד, יצחק בן-שלמה אבן-סהולה, שלמה דפיארה, יהודה הלוי ועוד, חיו בחצרות פטרונים נדיבים ונהגו לקרוא משיריהם במהלך משתה היין ולשעשע את האורחים בשירי יין וחשק נועזים:

"... אמוץ שפתה וייני / אשתה, ואעיר חלילי, אריק ואשת רוק ועסיס / עד כי ארווה צימאוני." טדרוס בן-יהודה אבולעאפיה, "בת-כנען".
"בכוס מנת חלקי וכוסי, והוא / דודי אשר חפץ אני בו והוא בי". שמואל הנגיד, "קח מצבי הכוס".

הכיבוש המוסלמי הקיף לא רק את היישוב היהודי בספרד, אלא גם את היישוב היהודי בבבל, בצפון-אפריקה ובמזרח-התיכון. במאה ה-8 בבגדד, ששמשה כבירת החליפות העבאסית שהיתה אז בשיא פריחתה, חי לו אבו-נוואס, משורר מוסלמי הולל שאהב אהבת נפש את החיים הבוהמיים, אהב נערים לא פחות מנשים, והרבה לבלות בבתי מרזח ובשתיית יין. האווירה בבגדד של אותם ימים היתה קוסמופוליטית, חילונית באופן יחסי, ואפיינה אותה פריחה תרבותית-ספרותית. מתנאים אלו נהנו גם היהודים ושאר המיעוטים כמו הנוצרים והזרואסטרים. ההלכה המוסלמית אסרה לא רק את שתיית היין אלא גם את הכנתו ומכירתו ומכאן שתפקיד זה הופקד בידיהם של אהל אל-ד'מה - בני החסות הלא מוסלמים, ביניהם היו היהודים שדמויותיהם מאכלסות כמה וכמה שירים ומסבאות אותם פקד אבו-נוואס, כמו את בעלת המסבאה בשיר שלפנינו, אותה כנראה הטיב המשורר להכיר:

"השתייה בצלו של המסבאן יש בה תענוגות ידידי, בייחוד אצל יהודיה, שחורת עין כלבנה נעה; תשקך מכף ידה הרעננה כאילו היא ניצן לשד התמרה; וכשהשיכרון נמסך בדמה, הריהי מתהוללת בגבור אונה."

במרוקו ואלג'יר התפתחה שירה שנקראת שירת המטרוז - שירה שהיתה משלבת פיוטים בעברית על גלות, גאולה וקדושה, עם ורסיה ערבית/יהודית באותו משקל, אך עם תכנים של זימה ויין. למשל שיר מן המאה ה-18:

"חסר בו מספר הן הנה חבולות / ביד איש תם עד בא קץ גאולות."

והתרגום החופשי של הוורסיה בערבית: בואי לביתי, את הבליינית, תשתי יין ישר מתחת לכד. והנה קטע משיר נוסף שנכתב בשנות ה-70 על-ידי יליד אלג'יר ומבוסס על שירת המטרוז:

"... התכבדו במעקוד, / בזיתים חריפים / לשבור את העראק / בקינמון חלה, בצווחות הנשים נה נה נה. ...ואתה יעיש, הרי אומרים עליך שאתה שותה את העראק ישר מן החבית ואתה רק מביט,/ תני לאנשים לשתות, אישה! / שלא יאמרו: יכלה דרהום (יחרב ביתך)."

בסלוניקי התקיימה, עד לערב מלחמת העולם השנייה, קהילה יהודית מפוארת. חיי היהודים שהיו כולם שומרי מסורת סבבו בעיקר סביב טקסי החיים: לידות, בריתות, בר-מצווה, חתונות וכדומה. בספר 'חיים יהודיים בסלוניקי' נכתב:

"כשאנחנו מדברים על חתונה, אין אנו מתכוונים לחתונות העלובות של ימינו. כל חתונה נמשכה 'שמונת ימי משתה', נשכרו במיוחד מסעדנים, מלצרים, נגנים ובדחנים, שנמצאו לעתים קרובות שיכורים כלוט בסוף האירוע. עד לפני מלחמת העולם ה-2 עוד נראו ברחובות העיר המוסיקאים המסורתיים (ג'אלגיג'יס), בדרנים ונגנים (שאקאג'יס, אורגאנוס), ומוכרי הבירה ובעלי בתי-המרזח (ביראג'יס, מיאניג'יס)".

בדברי ביקורת שהתפרסמו ב-1869 בלאדינו על-ידי אחד הרבנים נאמר:

"כמה בזוי ונתעב הוא מנהגם של אנשים, גברים ונשים כאחד, אשר מתאספים יחדיו בערבים למסיבות הכוללות אוכל, שתייה, נגינה, שירי אהבים וריקודים".

ברשימותיו של ברוך עוזיאל הוא מתאר את ערב שבועות:

"אז יקדש האיש על כוסית הראקי והם שתו את משקה הלהבים מכוסותיהם ויאכלו את רבע ביצתם בעדנה".

ועוד מוסיפים ב'קולות מסלוניקי' כי:

"ההנאה מארוחה טובה לא היתה שלמה ללא שתיית ראקי, עראק, בירה או מבחר יינות".

במאות ה-18 וה-19 היו נתונים מרבית יהודי מזרח-אירופה בעוני מחפיר ובאיום מתמיד של פוגרומים ועריצות מצד הפריצים ובעלי האחוזות הנוצרים. הם הסתגרו בעיירותיהם הקטנות- השטעטלס, בהן שררה בורות ואמונה במיני אמונות תפלות. חלקם של היהודים עסקו בהכנה ומכירה של יין ובניהול בתי-מרזח קטנים, וכפי שמתאר חיים נחמן ביאליק בשירו "אבי" את טראומת ילדותו המוקדמת בבית-המרזח של אביו:

"במערת חזירי אדם ובטומאת בית מרזח..., המו שיכורים מסביב וסבואים ספקו בקיאם...".

על אף האווירה הקשה מקושטים סיפוריהם של שלום עליכם ובשביס זינגר באירועי שתייה רבים ובדמויות משעשעות השרויות בגילופין. בספר "הנחלה" של בשביס זינגר מזמין קלמן, גביר העיירה יאמפול, את כל המתפללים לפונדקו ופותח:

"כוב של בירה, חבית יין וגרב של מי דבש".

בין העיירות נדד ה"שפילמאן" - נווד בוהמי להוט אחר הטיפה המרה, שהיה מזמר את יצירותיו תמורת תשלום או כוסית. מי שעוד שוטט בדרכים בחיפוש אחר פרנסה היה יחזקאל קוטיק - יהודי שחי מאמצע המאה ה-19 ותעד את חייו וזיכרונותיו. אחת מעבודותיו היתה ניהול בית-מרזח בו מכר מוצרי חלב ויינות לאיכרים והאצילים המקומיים. קוטיק קנה את שמו בכך שהכין יין צימוקים שזכה להצלחה, ובהמשך השתקע בוורשה ופתח שם בית- קפה/ בית-מרזח בו ניתן היה למצוא את כל העיתונים העבריים כגון "המליץ" ו"המגיד" - דבר שמשך סופרים כותבי יידיש ואינטלקטואלים יהודים רבים ועד מהרה הפך המקום למועדון חברתי תוסס. ממקום משכבו בבית-החולים שלח שלום עליכם גלויה לקוטיק וכתב לו:

"זהו יום רע עבורי אבל אל תצטער. אם אחיה בוודאי אבוא לבקרך בבית הקפה ונשתכר קצת!"

בקבוק
בקבוק
לברלין הגיעה תנועת ההשכלה היהודית קודם לוורשה ואזרחיה היהודים זכו לחופש תרבותי יחסי, בין השאר בזכות אנשים כמשה מנדלסון והמשורר היינריך היינה, שם גם החלה תופעת ה"סלונים". בבתי משפחה מרווחים כיבדו בעלות הסלונים היהודיות את אורחיהן בתפריט מעורב של קריאת שירה, מתאבנים ומשקאות. על-אף הדעות הקדומות שרווחו כנגד יהודים, כל הברלינאים החשובים היו להוטים להשתתף באותם סלונים שדבר דומה להם לא היה בנמצא בגרמניה. בסוף המאה ה-19 הזדעזעה הקהילה היהודית בארצות-הברית מהניסיון של הכנסייה הפרוטסטנטית להחיל גם על היהודים את חוקי היובש. בשנת 1859 תקף הרב י' פרס את התביעה היומרנית של המוסר הנוצרי הפוריטני לעליונות, והוא מציין במאמריו שהיהדות אינה מכירה את תופעת השכרות (ככה, אגב, מפתחים מיתוס...). הרב מרכוס יאסטרוב נשא במרץ 1874 דרשה ואמר כי לא נמצא בין היהודים איש התומך בתנועה זו, מאחר והיא מונעת את הזכות ליהנות מתענוגות לגיטימיים ובכך פוגעת בחירותו של הפרט, מעודדת צביעות ומביאה לזלזול בחוק. אכן כך! ושלא יגידו שלא הזהרנו אותם מראש, שכן כשנכנס חוק היובש לתוקפו קיבלו אמנם היהודים פטור חלקי לצורך פולחנים דתיים, אך אז גם החלו מאיר לנסקי ובנג'מין "בגסי" סיגל לקיים רשת הברחת אלכוהול עבור רוטשטיין "המוח", וכשהוא נרצח הפכו בעצמם לברוני הפשע היהודים של החוף המזרחי והיו בקשרי חברות הדוקים עם מי שעתיד להיות ראש המאפיה האיטלקית בארצות-הברית, הלא הוא "לאקי" לוצ'יאנו. כידוע, יהודי העולם שותים, ככל הנראה יותר מאי-פעם, שמחים בחגיהם, כמו גם בימי החול שלהם, ומנצלים בחדווה את אחד האיסורים הבודדים שלא חלים עליהם במסגרת יהדותם. מעמדם של היהודים בעולם וכלכלת השפע במערב, הביאו להתפתחות הטעם ולדרישה למשקאות כשרים מחד ואיכותיים מאידך, ולראיה - העלייה המתמדת בהיקף יצוא היינות והמשקאות הישראליים ליהודי התפוצות. ובארצנו השוקעת לאיטה בחולות הים-התיכון, נראה, כי גם השתיינים וגם היצרנים, הולכים ונעשים מתוחכמים, בוגרים ורבים יותר. צריכת אלכוהול מזמן כבר אינה שמורה רק לטקסים דתיים, לאספסוף, או לבוהמה, והיא מהווה חלק אינטגרלי בחיי החברה, הכלכלה ובתרבות הפנאי שלנו. בין אם אלה תחנות שתייה בחמישה שקלים בקרנות הרחוב שנועדו לתת מענה לצורך של ההמונים להרוות את צימאונם מהר ובזול, ובין אם אלה קוקטייל ברים נוצצים ומהוקצעים לעילא, בהם ירקחו עבור מי שהפרוטה מצויה בכיסו, שיקויים מגה אלכימיים ממותגי פרמיום. איך שלא נסתכל על זה - ההתבשמות טובה ליהודים. ואין להכחיש, כי בשעה זו בתולדות העם והאומה, היא מהווה אלטרנטיבה, מעשית, הכרחית וכה נעימה, למציאות...