שמנו לחברי מועצת סנהדרינק 300 ₪ ביד וביקשנו מהם לקנות לעצמם יין לחג. קבלו את הבחירה של יוסי בוזנח…

פסח בא עלינו לטובה. טוב, לטובה זה קצת מוגזם אם צריך לאכול מצות ולהימנע מבירה, אבל לפחות בכל מה שקשור בענף היין, זה לא רק לטובה, אלא כל הטוב שבעולם. ארבעת הכוסות שאנחנו מצווים לשתות בליל הסדר, יחד עם קרבתו לעד דלא ידע של פורים ומנגלי השחרור של יום העצמאות, הופכים את התקופה הקצרה הזו למוקד היין השנתי של ארץ ישראל, קשה אמנם לדעת במדויק כמה יין נמכר בתקופה קצרה זו של פחות מחודשיים, אך ההערכה היא שמדובר בכשליש ממכירות היין השנתיות.

כיוון שבפסח אנחנו שותים יותר מהרגיל, בהחלט לגיטימי לרצות לשתות במחיר שפוי ונמוך יותר... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
כיוון שבפסח אנחנו שותים יותר מהרגיל, בהחלט לגיטימי לרצות לשתות במחיר שפוי ונמוך יותר... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
בפסח  שותים יותר מהרגיל, כך שסביר לרצות לשתות במחיר שפוי יותר... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

זה נכון שאין מדובר בשליש מהמחזור העסקי של ענף היין, כיוון שכששותים הרבה, מנסים לשתות במחיר שפוי ונמוך יותר, ובנוסף, המלחמה המסחרית בין היקבים וספקי היין מגיעה לשיאה בתקופה הזו ודוחפת את מחירי היין לממוצע נמוך בהרבה מאשר מחירו הממוצע של אותו יין בשאר השנה. שלא תטעו, ישראל היא עדיין מדינה שקשה למצוא בה יין זול במונחים בינלאומיים. אמנם גם כאן, כמו במרבית השווקים בעולם, רוב היין שנמכר בארץ (כ-70%) מחירו לצרכן נמוך מ-30 ₪. אבל ממחירים אלה נהנה הצרכן בעיקר בשתי תקופות, זו של פורים-פסח-עצמאות, וזו של ראש-השנה, כאשר בשאר הזמן מחירי היינות גבוהים יותר וקצב המכירה החודשי שלהם נמוך בהרבה.

בנוסף לכך, מגוון היין בקבוצת מחיר זו אינו מספיק כפי ניתן למצוא במדינות שצורכות יין בקצב גבוה , ומי שמחפש יין זול וטוב נאלץ במרבית המקרים לקנות ארגז שלם של יין מאותו סוג, יינות פשוטים ומקסימים כמו אדום של סגל, שבמחירו הופך לאחת הקניות הטובות בישראל בכל זמן ובכל בציר, או כפי שקורה השנה, בזכות שנת השמיטה, זוכה קהל צרכני היין באפשרות לרכוש את יינות 'אוצר בית דין'. מדובר במין פתרון יהודי מעניין לאיסור המכירה בשנת שמיטה, אשר עקב היותו של היין בתקופה זו, בחזקת מוצר לא מסחרי, והיקב מקבל מבית הדין הכתבה למחיר המכירה אשר מכסה רק את עלויות הייצור, ולכן מחירו של היין הופך לאטרקטיבי. לדוגמא, יינות אוצר בית דין של 'יקב ירושלים' שמחירם נמוך מ-18 ₪ לבקבוק, הם בעיני קניה מעולה ותמורה נהדרת למחיר.

קערת פסח ויין - צילום פרי אימג
קערת פסח ויין - צילום פרי אימג
עם זאת, לא תמיד המצב כך. המונח תמורה למחיר די השתבש במחוזותינו, ויין זול הופך אוטומטית לתמורה למחיר. זה לא המצב, לא רק החלק השני במשוואה צריך להתקיים, אלא גם הראשון, וכאשר איכות היין נמוכה מאד, אין זה משנה מה המחיר והיין לא מהווה תמורה. פסח הוא חג ארוך, יש ארבע כוסות שמצווה לשתות בלילה הסדר, וראוי שיהיו שונות, יש בו מספר גדול יחסית של משתתפים, ולכל אחד מהם טעם שונה והעדפה לסגנון יין אחר, ויש את אלה שכמעט ואינם שותים, וגם להם ראוי שנמצא יין מתקתק ומועט אלכוהול. בנוסף, למחרת ערב החג יש גם ארוחה חגיגית בצהרים.

באירועים שכאלה המגוון משמעותי מאד. לא מספיק לקנות ארגז יין אדום אחד ראוי במחיר סביר, אלא להעשיר את שולחן החג בסגנונות מרובים ככל האפשר - יינות מבעבעים, לבנים יבשים וחצי יבשים, רוזה, אדומים קלים ואדומים עשירים, וכן יינות מתוקים - ולאפשר חשיפה והנאה מעושר מקסימלי של סגנונות יין אשר גם יתאימו לשלב אחר במהלך הערב וגם יתאימו לטעמם המגוון של המסובים.

אז ניסיתי להרכיב ארגז יין שכל אחד מהיינות בו שונה, שכולם יהיו באיכות ראויה ומהנים לשתייה, שחזותם אינה מביישת את תוכנם ושאין צורך לקנות ארגז מאותו סוג בכדי לעמוד במחיר היעד, ועם זאת - שלא יחרוג מסכום 300 ₪ לכל שניים-עשר הבקבוקים. כלומר, ממוצע של 25 ₪ לבקבוק, חלקם זולים יותר וחלקם מעט יקרים יותר, אך הסך הכל מאפשר עמידה בתקציב צנוע עבור ארגז יין. עבור חלק מהיינות המחיר המצוין הוא גבוה ממה שתמצאו בפועל על המדף, בזכות מלחמת הפסח כמובן, כך שיתכן ואפילו תזכו לעודף משלוש מאות השקלים שלכם.

נושא נוסף הוא כשרות היין. אני עצמי איני חובב כשרויות, אבל כאשר מדובר בפסח, הרי שמספיק שמארחים אדם אחד שחשובה לו הכשרות, אין אפשרות אלא להגיש לכולם יין כשר, ומתוך כך בחרתי שכל היינות שלפניכם יהיו כשרים. אגב, פרט ליין מבעבע אחד, כל היינות שבחרתי הם יינות ישראליים - אם אנחנו נהנים, שגם תעשיית היין הישראלי תיהנה. חלק מהיינות הרשימו מאד והפתיעו באיכותם וחיוניותם וחלקם עברו בקושי את רף האיכות המתבקש בכדי להיכנס לרשימה, אך כל היינות המוצגים כאן ראויים לעמוד על שולחן החג ואת חלקם אני עצמי לוקח איתי בשמחה אל השולחן המשפחתי.

   

קאווה איבריקה סקו ברוט - בקבוק
קאווה איבריקה סקו ברוט - בקבוק
קאווה איבריקה, ברוט

יין מבעבע משמח וכייפי, קל, מהנה ונקי. מתקתקות נעימה שהופכת אותו לדרינק מצוין לפני הארוחה עד שיתכנסו כולם.

מחיר: 25-30 ₪      

יקבי בנימינה גרנאש בלאש טבע - בקבוק
יקבי בנימינה גרנאש בלאש טבע - בקבוק
יקבי בנימינה, גרנאש בלאנש, טבע 2015

יין רוזה חצי יבש, קל ומלא פרי. זה לא רוזה חד ויבש שנועד ללוות את הארוחה העיקרית, אבל הוא נעים, מתחנף ומושלם כיין לכוס הראשונה ולפתיחת הערב.

מחיר: 19-25 ₪

     

תבור הר גוורצטרמינר 2015 - בקבוק
תבור הר גוורצטרמינר 2015 - בקבוק
יקב תבור, גוורצטרמינר, הר 2015

הגוורצטרמינר של תבור הוא יין לבן חצי יבש ארומטי, אבל מנגד הוא דק יחסית ואינו נסחף למתיקות המוגזמת והמעייפת של רוב חבריו לזן. הוא התשובה המודרנית לקהל השותים של האמרלד ריזלינג, מגיע מאותם עולמות טעם, אך נקי, מרענן וכייפי.

מחיר: 28-32 ₪      

דלתון כנען לבן 2014 - בקבוק
דלתון כנען לבן 2014 - בקבוק
יקב דלתון, כנען לבן 2014

כנען לבן של יקב דלתון הוא יין חצי יבש, אבל מלא עידון שמצליח להישאר רענן ומלא חן. שילוב בין שרדונה, סוביניון בלאן ומוסקט אלכסנדרוני, קליל ובעל ניחוח פריחת הדרים, בעיקר אשכולית ולימון, חמיצות יפה וחיננית שמשתלבת יפה במתיקות הרכה והמתחנפת. כיף של יין בכל רגע במהלך הערב.

מחיר: 30-40 ₪

     

כרמל שרדונה פרייבט קולקשן 2015 - בקבוק
כרמל שרדונה פרייבט קולקשן 2015 - בקבוק
יקבי כרמל, פרייבט קולקשן, שרדונה 2015

השרדונה של כרמל מסדרת פרייבט קולקשן הוא יין יבש, פשוט ומקסים, מלא פרי צעיר, תפוחי ומעט טרופי. החמיצות משלימה מבנה מצוין והיין מהנה מאד כמלווה לאוכל.

מחיר: 28-35 ₪      

רקנאטי יסמין לבן - בקבוק
רקנאטי יסמין לבן - בקבוק
יקב רקנאטי, יסמין לבן 2015

היסמין הלבן של יקב רקנאטי הוא יין יבש ומלא חן, שילוב בין שרדונה וסוביניון בלאן שיצר איזון מצוין, פרי צעיר ומעודן, חמיצות נקיה ומדויקת, וסיומת רעננה ומשמחת. המון יין למעט כסף.

מחיר: 30-40 ₪

     

יקב ירושלים עוגב שיראז 2013 - בקבוק
יקב ירושלים עוגב שיראז 2013 - בקבוק
יקב ירושלים, שיראז, עוגב 2014

עוגב של יקב ירושלים הוא יין אדום יבש, שיראז קטן ושובה לב, הפרי מוביל לאורך כל הטעימה, רך, חלק ועגלגל, ים-תיכוני ומעט מתחנף. תמורה מעולה ויין שכיף לשתות.

מחיר: 25-30 ₪      

ברקן קלאסיק פינוטאז' - בקבוק
ברקן קלאסיק פינוטאז' - בקבוק
יקבי ברקן, פינוטאז', קלאסיק 2015

הפינוטאז' של יקב ברקן, המיוצר מזן דרום-אפריקאי שברקן לקחו עליו "בעלות" ונמצא בכל משרעת האיכויות וסדרות היין שלהם, הוא יין אדום יבש, בשל, קצת עישון ופלפול מופיעים בשוליים, פרי מתקתק ומתובל, מרקם חלק ומעט שזיפי, ריבתי. יין שלוקח את עצמו קצת יותר מדי ברצינות.

מחיר: 20-25 ₪

     

שיאון-אדום-רמהג-בקבוק-274x1024
שיאון-אדום-רמהג-בקבוק-274x1024
יקב רמת-הגולן, שיאון אדום 2015

הבלנד הצנוע של יקב רמת-הגולן ראוי לו שיקבל הרבה יותר תשומת לב. שישה זנים משתלבים להם יחד לחגיגה חיננית. יין אדום יבש, ססגוני, נקי ורענן וכייפי לשתייה. הפרי חמצמץ ומלא חיוניות וקל. יין נגיש המעניק תמורה נפלאה למחיר. קררו אותו קצת והוא ישמח אתכם עוד יותר.

מחיר: 18-25 ₪      

טפרברג מלבק ויז'ן 2014 - בקבוק
טפרברג מלבק ויז'ן 2014 - בקבוק
יקב טפרברג, מלבק, ויז'ן 2014

המלבק הוא זן שעושה את צעדיו הראשונים בארץ ונראה מבטיח מאד. מלבק ויז'ן של יקב טפרברג הוא יין אדום יבש, צנוע ומפתיע, מלא רבדים ועשיר, הפרי מדויק והמרקם מעט קשוח, חמיצות נעימה מהווה חוט שדרה והסיומת מלאת חיים.

מחיר: 24-30 ₪

     

דרך ארץ קברנה סוביניון LSB - בקבוק
דרך ארץ קברנה סוביניון LSB - בקבוק
דרך ארץ, קברנה סוביניון 2015

אי-אפשר בלי קברנה סוביניון וזה של 'דרך ארץ' הוא היין הכי רציני במעט כסף שתוכלו לקבל בארץ. יין אדום יבש, עם פרי צעיר, דובדבני, סוכרייתי, מתקתק חמצמץ שמשאיר סיומת כייפית של עוד.

מחיר: 25-30 ₪      

רמת הגולן הר חרמון מוסקטו 2014 - בקבוק
רמת הגולן הר חרמון מוסקטו 2014 - בקבוק
יקב רמת-הגולן, הר חרמון, מוסקטו 2015

הר חרמון מוסקטו של יקב רמת-הגולן הוא הפתרון המושלם לקינוח, גם עבור אלה שאינם שותים יין. מועט אלכוהול, ססגוני וקופצני, פרחוני ואביבי, המון פרי צעיר, הדרים ואפרסקים. מרקם מבעבע קלות ומתיקות חמצמצה יוצאת מן הכלל.

מחיר: 26-30 ₪

 

* בחלק מן היינות המחיר המומלץ לצרכן על-ידי היקב גבוה מאשר מחירו על המדף ברשתות השיווק. חיפשנו עבורכם את המחיר הנמוך ביותר לכל מוצר, ועם זאת קרבות הפסח כפי הנראה עוד יוזילו את חלקם עוד יותר עד ערב החג.