מהפיכה - לראשונה בהיסטוריה איבדה צרפת את מעמדה כשוק היין האדום הגדול בעולם. שלושה ניחושים לטובת מי (ואל תפספסו את התגובה של התרנגול הצרפתי)

לראשונה בהיסטוריה איבדה צרפת את מקומה כשוק היין האדום הגדול בעולם, ולמי היא איבדה אותו? לא לארה"ב ולא לאיטליה, אלא לסין! נתוני המכירות של שנת 2013 מראים כי סין מהווה היום את שוק היין האדום הגדול בעולם. נמכרו בה כ-155 מיליון ארגזי יין אדום (לפי 9 ליטר לארגז), לעומת 150 בצרפת ו-141 באיטליה. עם זאת בחישוב הכללי - של יין אדום, לבן, מבעבע וכו' - נשארת ארצות הברית שוק צריכת היין הגדול בעולם.

פרנסואה, מאחורייך (צילום: שאטרסטוק)
פרנסואה, מאחורייך (צילום: שאטרסטוק)
פרנסואה, מאחורייך (צילום: שאטרסטוק) הנתונים רק התפרסמו וכבר כמובן יש ויכוחים. הנהדרת מכולן היא התגובה הצרפתית - "הסינים צורכים יין אדום כי זה סמל השלטון ודגל מדינתם, הם כמעט לא שותים יין לבן כי הצבע מסמל מוות". אז צרפתים יקרים, יודעים מה כתוב בגן החיות בפרנקפורט? אל תפחידו את היען, הרצפה מבטון. יש גם טיעונים כלכליים רציניים יותר. חברת מורגן סטנלי הראתה במחקרה כי סין וארה"ב הם מנועי הצמיחה של צריכת היין העולמית, אך גם כי מרבית צריכת היין בעולם, 63%, עדיין ביבשת אירופה, ארה"ב נושקת ל 22% ואסיה כולה מהווה קצת יותר מ 9% מצריכת היין העולמית. הנתונים האמיתיים, אומרים במורגן סטנלי, מראים שסין נמצאת רק במקום החמישי בעולם כצרכנית יין. בכדי לצנן עוד קצת את התלהבותנו מקצב הגידול של השוק הסיני, מוסיפים שם בדו"ח גם את קשיי הבירוקרטיה ומבנה השוק. נתוני השנים האחרונות מראים על ירידה בצריכת היין ביבשת אירופה. באיטליה וספרד המצב הכלכלי משפיע מאד, וצריכת היין ירדה בחמש השנים האחרונות בשיעור של כ-20%. צרפת מתקשה גם היא לשמור על צריכה אחידה ושנת 2012 הראתה עליה, לראשונה מאז 2007. נתוני ה-OIV מראים כי בשנה החולפת עלה ייצור היין העולמי ולראשונה זה שנים הגיע לנפחי הייצור שנרשמו בשנת 2006.