בורדו, בורגון, קיאנטי, אמרונה, ריוחה ועוד. יאיר גת קופץ ראש לעומק עולמם המופלא של הבלנדים, ונותן בהם סימנים כדי שלא יערבבו אתכם. והפעם: בלנד עמק הרון…

עמק הרון, המשתרע מאזור ליון בצפון, ממש מתחת לבורגון, ועד לאביניון שבדרום, מחולק לשני אזורים עיקריים: עמק הרון הצפוני - שהזן האדום היחידי שלו הוא סירה, לצד הרוסאן, המרסאן והויונייה הלבנים, עמק הרון הדרומי - שבו גדלים בעיקר סירה וגרנאש, לצד עוד שלושה-עשר זנים אדומים – מורבדר וקריניאן, ועוד כמה וכמה לבנים. בסך הכל מדובר ביותר מעשרים זנים שונים, שנהנים מהאקלים הים-תיכוני החמים.

בלנד עמק הרון - יינות שמתאימים למזג-האוויר הישראלי, הרבה יותר מאשר האחים המיוחסים שלהם מבורדו... (צילומים: יח"צ)
בלנד עמק הרון - יינות שמתאימים למזג-האוויר הישראלי, הרבה יותר מאשר האחים המיוחסים שלהם מבורדו... (צילומים: יח"צ)
יינות שמתאימים למזג-האוויר הישראלי, הרבה יותר מאשר האחים המיוחסים שלהם מבורדו... (צילומים: יח"צ)

חלק מהזנים הללו גדלים יפה גם באקלים הקצת פחות חמים של ישראל, ובעשורים האחרונים עושים מהם גם כאן לא מעט יינות מעניינים. יינות שמתאימים למזג-האוויר ולתפריט הישראלי, הרבה יותר מאשר האחים המיוחסים שלהם מבורדו. לכבוד הקיץ שמתקרב, טעמתי כמה יינות כאלה וכדי לעשות את זה קצת יותר מעניין הוספתי לרשימה גם כמה יינות מצרפת.

דומיין כריסטיה קוט דה רון
דומיין כריסטיה קוט דה רון

יין חביב שנעשה ממאה אחוז גרנאש מכרמים בני ארבעים שנה והתיישן שישה חודשים במכלי בטון. יש לו ריחות רעננים וידידותיים של פירות, פרחים, עשבי תיבול ותבלינים. מגע ישיר, מחוספס מעט, טעמים טובים של פירות אדומים וסגולים, וסיומת חדה. בקטלוג של היצרן, הצעיר יחסית מאזור שאטונף-דו-פאפ, יש יינות מרשימים הרבה יותר, אבל המחיר שלו הופך אותו לקנייה טובה מאוד.

מחיר: 65 ₪

טפרברג
טפרברג

נכון, יש בו עשרים אחוז מרלו שהיו עוצרים אותו בכניסה לרשימות קצת יותר מחמירות של בלנדים מעמק הרון. מצד שני, אם אתם מוכנים להסתפק בארבעים אחוז גרנאש, עשרים וחמישה שיראז וחמישה עשר מורבדר, אני בטוח שלא תכעסו. היין שהתיישן שמונה חודשים בחביות מציג גרסה מסחרית של הסגנון הרוני, עם ריחות שופעים ונקיים של פירות שחורים, בשר מעושן ועשבי תיבול, מרקם מלוטש וחמיצות טובה.

מחיר: 70 ₪

פרין קוט דה רון רזרב
פרין קוט דה רון רזרב

בלנד קלאסי מעמק הרון שנעשה משישים אחוז גרנאש, עשרים אחוז סירה ועשרים אחוז מורבדר והתיישן בחלקו כשנה בחביות. יש לו ריחות של פירות אדומים טריים, פירות שחורים, אדמה ומחטי אורן. טעמים רעננים וטהורים, חמיצות נעימה וסיומת ארוכה ורכה. אפשר כמובן להתייחס אליו כאל יין יומיומי, אבל הלוואי שהייתי יכול לשתות יינות כאלה כל יום.

מחיר: 70 ₪

דלתון-עלמה-סקרלט
דלתון-עלמה-סקרלט

סקרלט, מסדרת 'עלמה' של יקב 'דלתון' הוא בלנד של שבעים וחמישה אחוזי שיראז, חמישה-עשר גרנאש ועשרה מורבדר. זהו יין ים-תיכוני בעליל, עם ריחות של פירות בשלים במידה, פרחים, עשבי תיבול גליליים, בשר מעושן ואדמה. החמיצות שלו טובה מאוד, הטעמים רעננים ומאוזנים, והאווירה הכללית הנגישה והמלוטשת מציבה את הפרי במרכז הבמה, למרות יישון של יותר משנה בחביות.

מחיר: 80 ₪

גוש עציון נחל הפירים 2014
גוש עציון נחל הפירים 2014

סדרת 'נחל הפירים' היא סדרת הבלנדים של 'יקב גוש עציון', שהכרמים שלו נטועים בגובה של 800 מטרים מעל פני הים. לבלנד, שנעשה משישים וחמישה אחוז סירה ושלושים וחמישה מורבדר והתיישן ארבעה-עשר חודשים בחביות, יש ריחות של פירות כהים, אדמה, בשר צלוי ותבלינים. המגע שלו עם החך נעים, הטעמים עשירים, החמיצות נעימה והסיומת מעוררת תיאבון.

מחיר: 80 ₪

יקב ירושלים קריניאן שיראז 2016 - בקבוק
יקב ירושלים קריניאן שיראז 2016 - בקבוק

היקב הוותיק הזה עושה בשנים האחרונות לא מעט מאמצים להפוך ליצרן איכותי לגיטימי, והיין הזה הוא עוד צעד קטן, אך משמעותי, בכיוון. הוא נעשה משמונים אחוז ענבי קריניאן שגדלו בכרם בוגר באזור זכרון יעקב, בתוספת עשרים אחוז שיראז מאזור שילה, והתיישן במכלים, בתוספת מקלות עץ. התוצאה היא פרחונית, רעננה ומתובלת, עם טעמים עמוקים ובשלים, מרקם רך וסיומת נעימה.

מחיר: 80 ₪

סוסון ים רומאן
סוסון ים רומאן

הוא החל את דרכו כבלנד קלאסי של גרנאש, סירה ומורבדר. בבציר 2013 הצטרפו אליו עוד שני זנים מעמק הרון, בהופעת בכורה ישראלית: סנסו, שיודע לשמור על חמיצות גבוהה גם באזורים חמים, וקונואז' המתובל. התוצאה משלבת בין ריחות פרי, תבלינים, אדמה ועלים יבשים. ליין מבנה קליל, חמיצות נהדרת, סיומת נעימה והמון עניין. כמו שאפשר לצפות מהיינות של סוסון ים.

מחיר: 90 ₪

כרם שבו אדום
כרם שבו אדום

גם היין הזה מרחיב קצת את גבולות העמק בעזרת חמישה-עשר אחוזי ברברה, זן חמצמץ וקשוח, שמזוהה עם פיאמונטה בצפון-איטליה. הוא מופיע כאן בזכות המרכיבים הנוספים שלו: עשרים אחוז מורבדר, שלושים וחמישה אחוז סירה, ועשרים וחמישה אחוז גרנאש, ובזכות ריחות הפרי העשירים שלו, הטעמים המאוזנים, המרקם הנעים והמבנה הקליל והלא מציק. יין שקשה מאוד להפסיק לשתות.

מחיר: 95 ₪

רקנאטי-ספיישל-רזרב-לבן
רקנאטי-ספיישל-רזרב-לבן

הלבן היחיד ברשימה, שנעשה משישים אחוז רוסאן, עגלגל בעל חמיצות גבוהה, וארבעים אחוז רוסאן פרחוני וטרופי, והתיישן תשעה חודשים בחביות, מציג ריחות מתונים ומורכבים של הדרים, פירות לבנים, פירות טרופיים ומינרלים, עטופים בנגיעה מדויקת של עץ איכותי. המרקם שלו שמנוני, המבנה עשיר והסיומת ארוכה ומרעננת. יין מלוטש ומרשים, לאנשים שאוהבים את הלבנים שלהם מלוטשים ומרשימים ומוכנים לשלם על זה.

מחיר: 150 ₪

מרגלית-פרדיגמה-2015-
מרגלית-פרדיגמה-2015-

יקב 'מרגלית' הצטרף השנה אל יצרני יינות ה-GSM הישראליים ועשה את זה, כמו שהוא יודע, הכי טוב שאפשר. ליין, שנעשה מחמישים אחוז סירה, עשרים וחמישה אחוז גרנאש, ועשרים וחמישה מורבדר, מאזור זכרון יעקב, יש ריחות רעננים של פירות טריים ופרחים, מתובלים בנוכחות חכמה של חבית, מבנה חד, טעמים מאוזנים, חמיצות נהדרת וסיומת קלילה ומהנה.

מחיר: 150 ₪

שאטו גולן גשם אדום 2015
שאטו גולן גשם אדום 2015

שבעים ושבעה אחוז גרנאש ועשרים ושלושה מורבדר, מדרום-רמת-הגולן, שהתיישנו שנה בחביות, הפכו ליין עשיר בניחוחות של פירות אדומים ושחורים, תבלינים, עשבי תיבול יבשים, וניל ועץ קלוי. המגע שלו עם החך עשיר ומרשים, הטעמים מורכבים והסיומת ארוכה במיוחד. החמיצות הטובה, הפרי האיכותי והטעמים המאוזנים יגרמו גם למי שמעדיף את היינות שלו קצת פחות עמוסים, ליהנות ממנו מאוד.

מחיר: 220 ₪