אולי זה גם הקיץ הישראלי המהביל, אבל בעיקר זהו טרנד ה"בואי בובה אני אזמין אותך לקאווה", שגרם לטליה לוין להתחיל לאהוב יינות רוזה...

קשה להניח את האצבע על מה בדיוק גרם למבעבעים, למתוקים ולוורדרדים האלה להיכנס לנישת 'דרינק הבנות'. אמנם לא צריך להיות חובב יין מדופלם כדי להבין שרוזה הוא לא יין עם כובד, רצינות תהומית ועפיצות בחך, אלא שההשוואה האיומה בינו לבין מתוקי ה"פנטזיה" שסבתא היתה משתכרת מהם כלוט בשנות התשעים, עושה עוול גדול לציבור שלם של ענבים מהם ניתן להפיק יינות נהדרים שדורשים את הכבוד הראוי להם...

היין הסמוק הזה לא רק שלא יושב על קונספט מגדרי, אלא ראוי לעמוד בשורה אחת עם היינות האיכותיים... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
היין הסמוק הזה לא רק שלא יושב על קונספט מגדרי, אלא ראוי לעמוד בשורה אחת עם היינות האיכותיים... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)
ללא ספק שהיין הזה ראוי לעמוד בשורה אחת עם שאר היינות האיכותיים... (צילומים: יח"צ, freeimages.com)

פעם, כשהייתי צעירה ותמה בגיל העשרה אי-שם בתחילת שנות התשעים, לימדו אותי חבריי המיושנים כי נשים לא שותות יין אדום, אלא רק יין לבן. עדיף מבעבע, ואם הוא ורדרד כמו תווית במחלקת יולדות בבית-חולים המסמנת תינוקת שרק נולדה, אז מה טוב. "יין אדום??", היה מביט בי בפליאה כל גברבר עם דעות קדומות שיצא איתי לדייט החל משנת 1995, ותהה לפשר הבחירה של הבחורה המוזרה הזאת שמתעקשת להזרים אל עורקיה יין אדום וכבד.

אל הרוזה התוודעתי דווקא בנסיעה לאחד מחופיה הדרומיים של המדינה, לאחר שחזיתי בשיימינג שעשתה קבוצת גולשים למדריך המסוקס שהוציא בקבוק רוזה מתוך צידנית. מיותר לומר שהמדריך המסוקס היה הדייט שלי, כן, תמיד ידעתי לבחור את הבחורים שאני יוצאת איתם בקפידה. אני אוהבת גברים שמחוברים לעצמם, כאלה שלא מתביישים להביע רגשות, או לצורך העניין - לשלוף בקבוק רוזה צונן מהתיק ולפתוח אותו בסטייל על הים. תמיד אמרתי שאם כבר ענבים וים אז למה שלא יגיעו מלכתחילה בצורה של יין...

רמת-הגולן-ירדן-רוזה-ברוט-2009-בקבוק-295x1024
רמת-הגולן-ירדן-רוזה-ברוט-2009-בקבוק-295x1024
אלא שבקיץ הישראלי חם מדי בים, ואני אעדיף רוזה קליל ומרענן לא בשל היותי בחורה (נו, אישה). בפעם האחרונה שבדקתי, הגעתי למסקנה שמבחינה גנטית, מלבד מראה מעודן ושברירי, רוב תחביביי הם גבריים לחלוטין. אגב, מה שמוזר עוד יותר בכל הסיפור הזה הוא שאני בין הנשים הבודדות שמאמינות שרוזה הוא לא יין תלוי מגדר (ובעצם כל אלכוהול שהוא אינו תלוי מגדר כלל וכלל - ואני כאן כדי להוכיח). אבל אפילו החברות הפמיניסטיות שלי משוכנעות שזה מאד מוזר כשגבר מזמין בדייט רוזה.

ואם כבר בשבריריות וסטיגמות עסקינן, התדמית הקלילה שדבקה ברוזה היא מוטעית מיסודה. אם תביטו לאחור על ההיסטוריה של היין הזה, תגלו לא רק את הרוזה 'מתיאוס' משנות השמונים שהיה אולי המתנה האולטימטיבית בכל ברית מילה או חנוכת בית, אלא גם את היינות שמכונים "גסטרונומיק", ממשפחת הרוזה הצרפתי הקלאסי, שלגימה אחת ממנו מפילה אתכם לרצפה (אוקיי, אותי לפחות...).

ממרום שמונה שנותיי ככתבת יין אני יכולה לומר בפה מלא, שרוזה הוא לא רק יין לכל דבר, אלא שהדימוי הוורוד שלו נובע מתהליך הפקתו ולא משום בחינה אחרת. פרובאנס למשל, חבל ארץ סקסי לכל הדעות, הן מבחינת יין והן מבחינה קולינארית (ואנושית), ידוע בתעשיית הרוזה המפותחת שלו. ומה שטוב לצרפתים, אמרה לי פעם מישהי מאד חכמה, טוב גם לנו. אלא שלא צריך להרחיק עד צרפת כדי ליהנות מרוזה איכותי, יש לנו מזה מספיק בארץ.

דלתון-רוזה-2015-בקבוק-268x1024
דלתון-רוזה-2015-בקבוק-268x1024
לכבוד יום ההולדת שלי והפיקניק המסורתי בים החלטתי להתארגן על כמה בקבוקי רוזה שונים שיתאימו לחכם המעודן והרגיש של חבריי: ראשון הוא הירדן רוזה 2009 של יקב רמת-הגולן. אני אוהבת אותו במיוחד מכיוון שיש לו חמצמצות עדינה. אני אוהבת לתת לו בוסט של קור בפריזר איזה רבע שעה לפני הפתיחה ולהגיש לידו פרוסות גבינה צפתית. הוא מזכיר לי קצת יין לבן בסיומת שלו ולדעתי מתאים במיוחד לאנשים שנרתעים מרוזה באופן כללי, וממתקתקות באופן ספציפי. כשהוא עשירית קפוא הוא פשוט נפלא (תנסו, ותגידו שאני אמרתי).

רוזה מומלץ נוסף הוא זה של יקב דלתון, רוזה 2015, יין חצי יבש 61 אחוזים שיראז (זן הענבים החביב עליי אחרי זינפנדל), מה שמקנה לו חמצמצות עדינה ופירותיות נעימה, ומתאים גם הוא לכל מי שמחפש יין קליל ומרענן, ולכל מי שנרתע ממתקתקות. הרוזה הזה העיף אותי בהפתעה לכיוון אחר מהצפוי, אולי זה השיראז הדומיננטי ואולי מכת החום בים.

רקנאטי-רוזה-בקבוק-325x1024
רקנאטי-רוזה-בקבוק-325x1024
דווקא את הבקבוק השלישי - הרוזה של רקנאטי, הייתי נותנת לגברים שבחבורה, אלה המתנגדים בתוקף למשקאות ורודים. הרוזה של רקנאטי מוכיח אולי אחת ולתמיד, שלסטיגמה שדבקה ביינות הרוזה אין שום ביסוס. הרוזה 2013 הוא בלנד איכותי במיוחד של ברברה ומרלו, לחך שלי טעמו היה עז ומשמעותי אולי בשל כמות ענבי הברברה הגבוהה - שיש אוהבים ויש מתנגדים אבל אין אמצע. אני לומדת להכיל את הברברה לאט, לאט, ומגלה שהרוזה הזה הוא מאד-מאוד אלגנטי ודווקא במקום לפיקניק בים הייתי לוקחת אותו למקום ראוי יותר בעיני כמו ארוחת ערב של דגים או פסטה.

הפיקניק בים היה מגניב לגמרי ולמקרה ששאלתם – שלושת הבקבוקים נלגמו עד תום, אבל בכל זאת שתי הערות לסיכום: 1. תפסיקו להעליב את הרוזה. היין הסמוק הזה לא רק שלא יושב על קונספט מגדרי, אלא ראוי לעמוד בשורה אחת עם היינות האיכותיים. לחלוטין לא מגיעה לו השוואה המעליבה עם השיכר הפירותי (זה שסבתא משתכרת ממנו) על אף צבעו האטרקטיבי. 2. תקררו את הרוזה שלכם היטב, ואם אתם לוקחים אותו לים הניחו בצידנית עם קרח יבש שאפשר להשיג בכל סופרמרקט. זה ישפר לכם את חווית השתייה. עליי.