אני בת 26, בעלת משקל תקין, מקפידה על תזונה נכונה ושומרת על כושר. במהלך היום אני לא רעבה במיוחד ואוהבת לאכול ארוחות בשריות בעיקר בשעות הלילה. האם זה בריא?


“במערכת הפיזיולוגית של הגוף ישנה האטה מסוימת במהלך שעות הלילה, הגוף פועל יותר לאט ואיתו גם מערכת העיכול. העמסת מזון על המערכת בשעה שהיא עובדת באופן איטי יותר, מקשה על העיכול ולאורך זמן הדבר מתבטא ברפלקסים וצרבות ועל כן, ממליצים שלא לאכול בשעות אלו ארוחות גדולות. מעבר לכך ישנו הפרש קטן מאוד בשריפת הקלוריות כאשר אוכלים ביום לעומת הלילה.



לצורך העניין: במקום שתשרפי כ־20% קלוריות רק מעצם עיכול המזון, את שורפת בלילה רק 15%. נכון שההפרש לא כל כך נורא, אבל לאורך זמן מרגישים אותו. אני בתקופה האחרונה מקשיבה מאוד לגוף שלי ושמה לב שאפילו אם אני אוכלת סלט קטן ב־22:00 בערב יש לי אחר כך כאב בטן מטורף, ולכן אני משתדלת להקדים את שעות הארוחות. אני חשה את הקושי על מערכת העיכול וזה משהו שלא הרגשתי בעבר. אני ממליצה לך לאכול דברים קלים יותר לעיכול בלילה ולאו דווקא בשר או עוף, להימנע מעט מאכילת ירקות טריים וזאת משום שלקיבה מאוד קשה לעכל אותם ולבחור לאכול בלילה מאכלים שנחשבים ליותר עדינים כמו טוסט או יוגורט ומעט שיבולת שועל”.



בשנים האחרונות ביצעתי עשרות סוגי דיאטות ובתקופה האחרונה אני שומרת על תזונה נכונה ומקפידה על ספירת קלוריות. רציתי לדעת מהי שיטת הדיאטה הטובה ביותר לדעתך?


“זהו נתון מאוד אינדיבידואלי. הסיבה שיש כל כך הרבה שיטות לירידה במשקל היא שלכל אחד יש שיטה אחרת המתאימה לו. יש אנשים ששיטה של ספירת נקודות או קלוריות מאוד מתאימה להם, ויש כאלה שלא רוצים לעשות חשבונות ומעוניינים לאכול אוכל ולא קלוריות או נקודות. השיטה של ספירת הקלוריות מעניקה תחושת שליטה, דיוק ובהמשך אף לתוצאות טובות ומהירות יותר, אבל עלולה ליצור תקלות שונות, למשל, במידה ומישהו לא סופר נכון את הקלוריות ואוכל הרבה פחות ממה שהוא אמור לאכול במהלך היום, או לחלופין אם מישהו אוכל יותר ממה שהוא אמור לאכול לפי התפריט שלו.



אני אתן לך סיפור כדוגמה: אם מישהו ראה בורקס קטן ואכל אותו מתוך מחשבה שהערך הקלורי שלו הוא 150 ואז, בדיעבד, הסתבר לו שהבורקס הקטן שהוא אכל בצהרים מתוך מחשבה שיש בו רק 150 קלוריות שווה 300 קלוריות, זה פגם בכל החישוב הקלורי שלו לאותו היום. תקלה נוספת שעלולה להתרחש במקרה בו סופרים את הקלוריות היא שלא מסתכלים על הערך התזונתי של האוכל, אלא רק על מספר הקלוריות שבו, ואז אדם שמקפיד לשמור על עצמו יכול לאכול 1,500 קלוריות כשבפועל הוא לא צרך שום חלבונים או ויטמינים במהלך היום ואז הגוף עלול להיות במצב של חוסר שעלול לפגוע בתפקודו. אם השיטה של ספירת הקלוריות מסייעת לך לשמור על המשקל ואת מקפידה לאכול את כמות החלבונים המתאימה, אין כל בעיה שתמשיכי איתה”.



אני שומרת על המשקל, אבל אחת לכמה זמן עלולה להיתקף בבולמוסי אכילה וזלילות, בעיקר אחרי ימים בהם אני חוזרת מאוחר מהעבודה או כשאני יוצאת למסעדות. כיצד אפשר למנוע את הזלילות ועד כמה הן פוגעות בדיאטה?


“אם את יודעת שאת צריכה בערב לצאת למסעדה, את בהחלט יכולה להתכונן לזה מראש ולאכול שתי פרוסות לחם עם ממרח בבוקר, בצהרים ביצה וסלט ובערב ארוחת ערב גדולה במסעדה, אין סיבה לכנות את זה זלילה וזה כלל לא פוגע בדיאטה אם מתכוננים לזה מראש. לגבי הסיטואציה הנוספת שתיארת, אני רוצה שתנסי לבדוק עם עצמך למה זה קורה – האם זה כתוצאה מעייפות או שאולי הגעת הביתה, פתחת את המקרר ולא בחרת את הדבר הנכון. הייתי ממליצה לך לדאוג שיהיה לך בתיק פרי או חטיף דיאטטי בכדי שאף פעם לא תכנסי הביתה רעבה וגם אם תאכלי באותו היום 100 קלוריות יותר מהרגיל זה עדיין יהיה בסדר ביחס לאכילה מרובה מול המקרר.



פעם אחת ביקשתי מאחת המטופלות שלי שתכתוב בדיוק מה היא אוכלת בבולמוסי האכילה שלה ואז, כשהיא הגיעה אלי לקליניקה ישבנו יחדיו וספרנו את הקלוריות בכל בולמוס וזה לא היה נורא כמו שהיא חשבה – פעם אחת היא אכלה 1,000 קלוריות, שזה לא הרס לה את כל השבוע אלה רק את אותו היום, ובפעם אחרת היא אפילו אכלה פחות מזה והגיעה ל־600 קלוריות. ברגע שאת מבודדת את האירועים האלה ולא מתייחסת אליהם כמקשה אחת, יש באפשרותך להגיע בסופו של דבר לתוצאות טובות ולמנוע עצירה של הירידה במשקל”. 



עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי