אמי בת 86, סובלת מתסמונת הפה הצורב ומעוניינת לשנות את הטיפול התרופתי שלה. עד כה קיבלה כדור בשם סימבלטה שעזר לה בהתחלה, אך השפעתו פגה. לאחר מכן נטלה דולוקסטין, שהוא תחליף לכדור הנוכחי (אותה תרופה בדיוק בשם אחר). אמי אישה רזה והמליצו לה לקחת קלונקס, אך אני לא בטוחה. מה עליה לעשות מעתה?

"עלייך להתייעץ עם הרופא שלה לחוות דעת נוספת, אך אני ממליץ לנסות ליטול כדור בשם פריזמה, שהוא אותו כדור כמו פרוזאק. רבים לא מגיבים לסימבלטה, אך מגיבים דווקא לפריזמה. לוקח חודש עד שהכדור אכן משפיע וניתן להעלות את המינון שלו עד כדור וחצי ביום, בהתאם לצורך והתחושה. את הקלונקס אפשר לבקש ליטול בכדורי מציצה. כשלוקחים את הקלונקס הרגיל בכדורי מציצה שמוכרים בבתי המרקחת של רשתות הפארם הגדולות, הוא מר, יש לו תופעות לוואי והוא מעייף ומרדים, ולכן אפשר ליטול אותו בכמות קטנה כדי להתרגל ולנסות.

אני מניח שכשאמך יוצאת מהבית היא כמעט לא מרגישה את התופעה, אך כשהיא חוזרת הביתה ואינה עסוקה בדבר, היא חשה את הצריבה בזמן מנוחה או מול הטלוויזיה. לא יקרה דבר אם היא תהיה מנומנמת מעט כשהיא נמצאת על הספה בבית לאחר שהיא נוטלת את הכדור. במקביל, צריך לשלול סיבות אחרות לפה צורב כמו פטרת בפה או דלקת בחניכיים. עליה לבצע שטיפות של הפה והחניכיים עם מי פה מחטאים או עם כפית מי חמצן של 3% וכף של מים רגילים, שאותם היא תגרגר בין השיניים. הם עשויים להקל לה את הכאב. בכל מקרה, אני ממליץ להתייעץ עם נוירולוג".
אני בן 82, וזמן רב מרגיש הירדמות באצבעות כף רגל שמאל. למדתי לחיות עם זה, ואני סובל מכך כבר יותר משנתיים. לפני כחודש החלו אותם הסימפטומים גם ברגל הימנית, דבר המפריע לי במהלך הנהיגה. פניתי לאורתופד, והוא שלח אותי לבדיקת EMG שתתבצע בקרוב. מה עלי לעשות כדי להקל על התחושה?


"ייתכן שאתה סובל מדלקת בעצבים. ייתכן שימצאו בבדיקת ה־EMG שיש לך דלקת בעצבים ההיקפיים של הרגל, כפי שלרבים בגיל 82 יש בעקבות ירידה בהולכת העצבים. זו אינה בהכרח הסיבה לסבל שלך, אך כדי להקל על התחושה הרדומה ברגליים אני ממליץ לך לרכוש מדרס נעל ייעודי שיגביה את מפרקי אצבעות כף הרגל שלעתים צונחים עם הגיל. בצע את בדיקת ה־EMG, בצע דיקור ורפלקסולוגיה שישפרו את זרימת הדם לרגל ולמקום הכאב ובדוק את רמת ויטמין B12 בגופך.

ייתכן שתחושת ההירדמות ברגל נובעת מעמוד השדרה מאזור S1־L5. בדוק זאת גם כן באמצעות צילום CT בעמוד השדרה. אם נמצאה בעיה בעמוד השדרה, עליך לטפל בה ולבחון אם מדובר בדלקת ומהי עוצמת הבעיה. בגיל 82 לא נראה לי שיש הרבה מה לעשות, אך שווה לך לבדוק. נסה במהלך הצפייה בטלוויזיה לעסות את רגליך כדי לשפר את זרימת הדם לאזור המגורה. לאחר בדיקת ה־EMG שתבצע, הדיקור ורפלקסולוגיה, בחן כיצד אתה מרגיש. אני מאחל לך שתסבול מהבעיה הזו בלבד גם בעוד 40 שנה".
אני בת 79 והחלמתי מסרטן בקיבה לפני כמה שנים. לא נתנו לי הרבה סיכויים, אך שרדתי. כיום אני סובלת מבעיות שינה ונוטלת כדור בונדורמין, שאינו מרדים אותי להרבה שעות ומאפשר לי לישון. רופא המשפחה אמר לי לשתות כוס יין. האם כוס יין לפני השינה אינה נוגדת את נטילת הכדור?
 
"כוס יין יכולה לעשות רק טוב. אם לא מצליחים להירדם, רצוי וחשוב לקחת כדורי שינה בגיל מסוים. אחרי שישנים טוב בלילה, מרגישים טוב גם במהלך כל היום. אם לא ישנים טוב בלילה ולא נרדמים, כל היום לאחר מכן הוא יום אבוד והרוס. למען שיפור איכות חייך, אני אכן ממליץ לך לשתות כוס יין אדום לפני השינה. אני מעדיף שאנשים בגילך 'יתמכרו' לכדור שינה מאשר שלא יישנו בלילה. אני ממליץ לשתות יין לפני השינה (ורצוי עם ארוחת הערב) גם למי שאינו סובל מדבר.

כוס יין אדום יבש (ולא יין קידוש מתוק) מכילה כל מיני חומרים טובים שמאריכים חיים, בריאים לכלי הדם והלב ותורמים לתחושה טובה. אפשר ליטול את כדור השינה במקביל לכוס היין לפני השינה ללא חשש. ליתר ביטחון, מאחר שהייתה לך מחלה בקיבה, בקשי את אישורו של רופא הקיבה, מאחר שאלכוהול מגביר את הפרשת מיצי הקיבה ומרפה את השריר שסוגר את המעבר בין הקיבה לוושט". 

ערך: איתמר זיגלמן