התפריט שלי עשיר בלחם. לקראת פסח ברצוני לדעת מהו הערך הבריאותי של מצות.



“אם נשווה את הערך התזונתי של המצות ללחם, נגלה שהמצה מכילה קמח ומים בלבד. לחם מכיל גם שמרים ומלח, אך במרבית המקרים גם חומרים משמרים, ולכן מצות נחשבות לבריאות יותר מלחם. המצה הבריאה ביותר היא מצה מקמח מלא המכילה סובין. במהלך אכילת מצה מומלץ לשתות המון מים, וזאת משום שמצה מכילה רק 4% מים לעומת לחם שמכיל כ־20% מים. אם נשתה לפחות כוס מים אחת על כל מצה שאנו אוכלים, נוכל למנוע עצירות. במצה ממוצעת יש כ־120 קלוריות, הרבה פחות משתי פרוסות לחם רגיל. היכן הבעיה? לא במצה עצמה כמו בממרחים שאנחנו מושחים עליה בנדיבות. בדרך כלל כמות הממרחים על מצה היא גדולה יותר מעל לחם. כשמדובר בגבינה, זו לא בעיה גדולה, אבל ברגע שמורחים על המצה שוקולד או אבוקדו, אכילת מצה בודדת יכולה להגיע לכמה מאות קלוריות. לכן במקום לאכול מצות עם שוקולד, אני ממליצה למרוח כמות מדודה של ממרח תמרים”.



אני אם לשתי ילדות קטנות שמאוד אוהבות לחמים ופסטות. לקראת חופשת הפסח יש לי לבטים לגבי התזונה שלהן. מה אני צריכה לתת להן לאכול כדי שאהיה רגועה ואדע שהן מקבלות כל מה שהגוף שלהן זקוק לו?


“אפשר להרכיב בפשטות תפריט שיתאים לשתיהן גם בפסח. בבוקר את יכולה להכין לילדה הגדולה פריכיות עם גבינה וירקות, ולילדה הקטנה סלט עם ביצה קשה. לארוחת הצהריים את יכולה לתת לבת הגדולה שלך עוף עם ירקות וקצת אורז מלא, ולקטנה מרק ירקות, נניח של גזר ובטטה. לארוחת הביניים את יכולה לתת להן פירות חתוכים ולארוחת הערב את יכולה להכין להן חביתה, סלט וטונה במים. זאת משום שבטונה במים יש יותר אומגה 3 שזמינה לגוף. כמובן כדאי להוסיף לארוחה ירקות. כדי לעורר בהן חדוות אכילת ירקות, הייתי ממליצה לך להשקיע בפלטת ירקות מסודרת ויפה. זה המקום שלך לגלות יצירתיות. אני זוכרת שכשהילדים שלי היו קטנים, הייתי מכינה להם ארוחות בוקר שיהיה להם כיף לאכול: בארוחת הערב, למשל, הייתי לוקחת ביצה וחוצה אותה לשניים, ועם מקלות מלפפון וגזר יוצרת ידיים ורגליים, ואז עם עגבנייה וזיתים משלימה פרצוף מחייך. בהתחלה תכיני להן משהו, ובהמשך השבוע אפילו תכיני איתן ביחד. מדובר בפעילות משותפת נחמדה לימי החופש, שתזין אתכן באהבה ובבריאות”.




בחודשיים האחרונים אני מקפידה על תפריט דיאטה, אבל חוששת שארוחת החג תהרוס לי את הירידה במשקל. כיצד לדעתך אני יכולה לעבור את החג בשלום ולשמור על הגזרה בלי להשמין?


“יש לנו הרבה מאכלים בשולחן החג, ואם נאכל מכולם ובכמויות גדולות וללא הגבלה, נוכל להגיע לארוחה של יותר מ־3,000 קלוריות. מנגד, אפשר בקלות לשמור על תפריט הדיאטה גם בארוחת החג ובלי שום בעיה בכלל, כל עוד אנחנו מתכוננים מראש למעמד. פתחי את בוקר ערב החג באכילת שתי פריכיות עם גבינה וסלט ירקות. בארוחת הצהריים אכלי סלט ירקות גדול בתוספת חזה עוף או טונה במים. לארוחת הביניים אכלי מנת פרי, ואז כשתגיעי לארוחת החג, תהיה לך אפשרות לאכול בלי לעלות במשקל. הדבר הכי חשוב לפני שמתחילים בארוחת ליל הסדר הוא להקפיד על הבקרה והכמויות. כמו בכל ארוחה גדולה, כדאי להתחיל לאכול סלטים ולהתמלא מהם, ואז לעבור לפחמימות ולחלבונים. בארוחת ליל הסדר מומלץ לכולם למלא מראש את הצלחת בכל מה שמתכוונים לאכול. כדאי שתשבעו עם העיניים ולא תמלאו את הצלחת כמה וכמה פעמים עד שלא תדעו מהי הכמות שאכלתם בארוחה. כמו כן, ברוב שולחנות החג נוהגים לשים מגש מרכזי של מצות, שממנו נוהגים לחתוך בכל פעם עוד חתיכה ועוד חתיכה, ואף פעם לא יודעים בסוף הערב כמה מצות נכנסו לנו לגוף. לכן, לדעתי, בארוחת ערב הדבר הכי חכם הוא לקחת מצה אחת לידכם ולאכול רק אותה. לאחר ארוחת החג, כדי לחזור לאיזון, אני ממליצה על דיאטת קיזוז פירות, שבה במשך היום אוכלים שתי ארוחות של מנת חלבון עם סלט ובמשך היום כשש מנות פרי. מטופלת שלי אמרה לי בעבר: ‘פסח זה ראשי תיבות של פה סגור חזק’. שיהיה חג שמח”. 



ערכו: עדן בן ארי ואיתמר זיגלמן