אני עורכת דין המתמחה בנדל"ן ובדיני משפחה, ובמשך כחמש שנים עבדתי כשכירה במשרד מצליח. לפני כשנה בחרתי להקים משרד עצמאי, אבל איני יודעת כיצד לבדל את עצמי ולקדם את העסק. אני מרגישה כלואה, ולא יודעת מאיפה להתחיל. מה דעתך? 
 
"עורכי דין רבים מתקשים למצוא עבודה בטענה שהשוק מוצף ושאין טעם לפרסם את עצמם, כי יש המון אנשים בדיוק כמותם. ברגע שאדם יוצר לעצמו מציאות שהיא כלא - הוא נשאר כלוא, ולא משנה מה המציאות באמת. מה שקובע זו לא המציאות העובדתית, אלא האופן שבו אנחנו תופסים אותה. לכולנו יש שאיפות ורצונות כמה פעמים ביום, וככל שהאדם רוצה משהו יותר ויותר, הוא רק נהיה רחוק ממנו עוד ועוד. אם הוא היה רוצה משהו מסוים כל כך - הוא כבר היה פועל כדי להשיג אותו.

"מטרות הן חשובות להצבה, אך הן לא החשובות ביותר. הדבר שיקבע את הצלחתך הוא הסיפור שאת מספרת לעצמך ולסביבה הקרובה אלייך. כשאדם קם בבוקר, ומספר מדי יום לסביבתו כמה רע לו - ימשיך להיות לו רע. חשוב לי להבהיר כי שוק עורכי הדין לא מוצף. אם תשאלי 100 אנשים ברחוב מתי לאחרונה הם נעזרו בשירותי עורך דין, רובם אפילו לא יזכרו מתי זה קרה. עורכי הדין לא נמצאים היום על המגרש אלא מתייחסים לעצמם כמוצר מדף שאוספים בעת הצורך.

"כשפועלים בצורה הזו מרגישים שהשוק מוצף, כי ממתינים שמישהו יתעורר ויגיע דווקא אליהם. הסטטיסטיקה שדבר כזה יקרה היא נמוכה מאוד. העולם היום עובד אחרת; כל אחד צריך להביא לא רק את השירות שהוא מציע, אלא גם ערך מוסף שלו - וכך הוא גם יבלוט מעל המתחרים. כמעט כולם במדינת ישראל עוסקים בנדל"ן, אך יש לכל אחד מאיתנו מעט מאוד נתונים על הנושא. כדי לבדל את עצמך, תוכלי לאגד את הדברים שקשורים לביצוע עסקות נדל"ן בצורה נכונה ופשוטה בעמוד הפייסבוק שלך, ועם הזמן תייצרי קהילה. אפשר לבצע זאת בשיטת '1־6' - שש פעמים תייצרי המלצות עבור הקהל שלך, ופעם אחת תשווקי את עצמך.

בני את המיתוג שלך בעצמך, מתגי את עצמך כאישה חזקה שנלחמת ולא מוותרת. תשתפי סיפורים של אנשים חזקים בעמוד הפייסבוק שלך ותציבי את עצמך ביניהם עם השירות שאת מציעה. תוכלי גם להציע לעוקבים אחרייך לבצע מפגשים בכל חודש ולהדריך אותם על נושאים שונים. עם הזמן, הקהל שלך רק ילך ויגדל, וכשאדם יצטרך שירות של עורכי דין - הוא יחשוב עלייך ראשונה, כי את נותנת לו ערך".
 
אני בת 31, נשואה ואם לילדה קטנה. לאחרונה אני מנסה לבנות תוכנית כלכלית שתאפשר לנו לצבור מספיק כסף כדי לרכוש את הדירה הראשונה שלנו. מהי לדעתך הדרך הכי טובה לעשות זאת? 

"אנשים רבים בוחרים בכל הזדמנות לצטט את המדען אלברט איינשטיין, אבל יש ציטוט אחד שלצערי פחות משתמשים בו: 'ריבית דריבית היא הפלא השמיני בתבל. מי שמבין זאת, מרוויח; מי שלא – משלם'. המפתח להצלחה בחיים הוא המונח 'ריבית דריבית'. נניח, לדוגמה, שיש לך 100 אלף שקלים ובחרת להשקיע אותם בבית השקעות כלשהו. תיק ההשקעות שלך צובר ריבית, אחרי שנה הוא צובר ריבית על ריבית וכך הלאה. לאחר כמה שנים את מבינה שהסכום שהשקעת הופך להיות מאוד משמעותי, הרווח מהריבית הוא הכסף הגדול וההשקעה שלך נמצאת בתנופה. ממש כמו בסדרה הנדסית, הסכום שאותו את מרוויחה לא גדל בצורה קבועה, אלא מכפיל את עצמו.

ההורים שלנו לימדו אותנו עד כמה הדבר הכי חשוב בחיים הוא לרכוש דירה. מגיל צעיר מכניסים אותנו למרוץ אחר רכישת דירה, בשעה שזה לא בהכרח הצעד הכי חכם לעשות. הרי גם אם הצלחתם לחסוך לעצמכם הון ראשוני של 200 אלף שקלים, אם תבחרו לרכוש דירה תיאלצו לחתום על משכנתה ולהתחיל את החיים המשותפים שלכם כזוג, כשאתם משלמים יותר מ־30 אחוזים מהמשכורת על הלוואות ומשכנתאות. גם אם להורים שלנו יש אפשרות לסייע לנו בתחילת הדרך ולהעניק לנו סכום כסף קטן להתחלה, הם מתנים את קבלת הסיוע ברכישת דירה למגורים, ואינם מבינים את הערך העצום שאנו יכולים לקבל במידה שנשקיע אותו במקומות אחרים, ולא בבלטות ובארבעה קירות". 

ערכה ב-103FM: עדן בן ארי