אני שותפה במשרד עורכי דין קטן. אנחנו שורדים כבר חמש שנים אבל חיים מהיד אל הפה, מקווים שייכנסו מספיק לקוחות חדשים כדי לסגור את החודש ומנסים לגדול. מה אתה מייעץ לנו לעשות?

"בתחילה, לשנות את הגישה: כששאלת את השאלה, הקול שלך כבר נשמע לי עייף וכנוע. את משדרת מסר שלפיו מעגל ההישרדות שלך כבר עייף לך את הצורה. אי אפשר לנצח בשום סיטואציה שזו האנרגיה שלה. הרי מתי חשוב שאנרגיית הניצחון והחיים יהיו לצדך? דווקא עכשיו. לצד האנרגיה הנמוכה, שמעתי ממך הרבה פסיביות. בין השורות, בשאלה שלך נשמע כי הדברים 'קורים לכם'.

השילוב בין שני הגורמים הוא שפוגע בעסק שלך ומונע מכם לפרוץ את המעגל. היציאה מהמצב הזה תלויה בך הרבה יותר מאשר בשותף שלך, שאותו כינית 'צ'ארמר'. הוא אומנם יודע לתקשר עם לקוחות, ואת מביאה חלק יותר רציני לעבודה. יחד, אתם מייצרים גוף סינרגטי גדול - אבל חצי ממנו מת. ככה לא מנצחים בתחרות. אין מה לעשות, החיים אף פעם לא פשוטים. כדי להצליח למרות הקושי, את צריכה גנרטור פנימי שאינו מותנה במה שקורה ברגע נתון. את צריכה לדעת לייצר בכוחות עצמך אנרגיות פעולה, אנרגיות יצירה ואופטימיות, לחוש ולשדר אמונה בתוצאות, אמונה באפשרויות, לתפוס את השותף ולעשות איתו מדי יום עשר פעולות שיווקיות קטנות. מה שאמרתי כאן הוא האימון הכי חשוב שאדם יכול לעשות לעצמו. ברגע שתתחילי להעיף סביבכם אנרגיה, רק כך, כשאדם יצטרך עורך דין, את תהיי הראשונה שתעלה לו בראש. אם את לא יכולה לייצר אותה, הלקוחות יתקשו לייצר אותה כלפייך, מקצועית ככל שתהיי".
קיבלתי ירושה של 50% מדירה ששווייה עומד על כ־600 אלף שקלים. הדירה מושכרת תמורת 2,000 שקלים בחודש. השותף שלי רוצה למכור את חלקו, ואני מתלבט אם לקנות אותו ממנו או למכור, ואם לקנות - באיזו דרך? 

“על פי החישוב שלך, אם יש לך שוכר באופן קבוע, הרווח מהשכירות צפוי להיות 24 אלף שקלים בשנה. דירה של 600 אלף שקלים תספק, על פי החישובים המקובלים, תשואה נאה. לכן, אני בהחלט הייתי שוקל את זה בחיוב כהשקעה איכותית. באשר לאופן ההשקעה של אותם 300 אלף שקלים: בהנחה שיש לך הון עצמי שמושקע בתשואה של 3%־%4 בשנה, ואם זה לא מעיק עליך באופן משמעותי, אני הייתי משחק על כל המגרשים ולוקח משכנתה. הסיבה לכך היא שמשכנתאות כיום הן נמוכות, אפילו בגובה של 2% בשנה. גם אם מדובר ב־1% הפרש לכאן או לכאן, אני לא רואה סיבה למה לא להרוויח אותו. בנוסף, אתה צפוי לצאת ברווח בכל חודש מהשכירות, ואני אוהב את הפיזור של אפיקי ההשקעה. כך או כך, בכל מקרה שתתחרט, אתה יכול לפדות את המשכנתה או לסגור את הנכס בכל עת. בהצלחה”.
אני שותף בחברה שמציעה מודלים עיצוביים לחברות סטארט־אפ. יש לנו שני מוצרים שפועלים ועוד המון רעיונות טובים שאין לנו זמן לפתח, לרבות שני אבות־טיפוס שכבר עובדים. איך עלינו להתנהל?
“הסיטואציה שאתה מתאר מאוד מוכרת. אתה בעצם אומר: ‘אני עסוק מדי בעבודה ולכן אני לא יכול להרוויח כסף’ - ואתה רוצה להגשים את עצמך. מן הסתם אתם מתפרנסים, אבל אני מתאר לעצמי שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם להעסיק שניים־שלושה עובדים נוספים שייקחו לידיהם את העבודה השוטפת כדי שתעסקו בפיתוח ובשיווק. לכן, אני במקומכם הייתי בוחן חבירה לגוף שיעשה עבורכם את הקידום תמורת כמה אחוזים בודדים ואחוזי הצלחה. ייתכן שמיקור חוץ יסייע לכם בהגעה ליעד. אפשרות נוספת היא לחבור לעסקים שפועלים בתחום שלכם אבל פונים לפלחי שוק אחרים, ובשיתוף פעולה להגיע ליעד הזה.

דבר נוסף שאני מציע הוא להפוך את האב־טיפוס בקלות לתכנית פעולה: בשלב ראשון תגישו בקשה לרישום פטנט בארץ - זה עולה גרושים. אחר כך, צרו פנייה מסודרת לחברות ביניים, כמו יבואניות של המוצרים הרלוונטיים בישראל, ספרו להן על המוצר ועל יתרונותיו, על הצפי לרווחים ועל עצמכם. בקשת הפטנט תקל עליכם בפנייה הזו, כי חברות כאלה לא מרבות לחתום על הסכמי סודיות מחשש שאלה יפגעו בפיתוחים שהן עושות בתוך הבית. פטנט מסוג זה מגן עליך לשנה. הסבירו לאותן חברות שאתם מחפשים שותף משמעותי שיוכל לקדם את האב־טיפוס, כי האמצעים שלכם - פיננסיים ותפעוליים - מוגבלים. על כל עשר פניות, אני מאמין שתקבלו שתי תשובות ופגישה אחת. יאללה, תתחילו לעבוד”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM