בשנים האחרונות אני עובדת בארגון יציב במשק ומתפתחת בו מקצועית. לאחרונה החלטתי לעבור למחלקה אחרת במקום עבודתי, אבל גיליתי שאיני יכולה להתקדם כי יש ברשותי עודף ימי חופשה משמעותי, ונוהלי המקום לא מאפשרים לעבור לתפקיד אחר כל עוד לא מיציתי את מלוא זכויותיי וביצעתי את חובתי למערכת. לצערי, לא מסכימים לפדות את ימי החופש שלי כסכום כסף בתלוש או לנצל את כולם במכה אחת. מה עלי לעשות בנידון?
"בכל פעם שאתם נתקלים בנושא שאינכם בקיאים בו, ההמלצה היא לפנות למומחה שיעניק לכם סיוע. גם במצבים כאלה יש לבחון את כל הכללים בעת שינוי תפקיד במקום העבודה, להתייעץ עם עורך דין מנוסה ולהבין את החוקים הברורים. אין טעם לבזבז זמן על קורבנוּת. יש לך מטרה שהצבת לעצמך, וחשוב שתתמקדי בה. בדקי מה מהמחיר שתשלמי והתמורה שתקבלי אם תישארי עוד כמה חודשים בתפקיד כדי לנצל את ימי החופש שלך, ומה יקרה אם תחליטי לעזוב ולהתחיל מחדש. לדעתי, כדאי שתנסי לפנות לגורם בכיר בדרג הניהולי ולהגיע להבנות בלי להיאחז בקרנות המזבח. אם תגיעי לפגישה זו בגישה חיובית יותר, אולי תוכלו למצוא יחד פתרון ביניים שיהיה מקובל על שני הצדדים. תמשיכי להיות סבלנית ותהיי מוכנה לפשרה, ומנגד תדעי איפה את חייבת למצוא פתרון ותישארי חדורת מטרה".





אני אם לארבעה, ולפני כשנה עברתי הליך גירושים מאוד מורכב. הגרוש שלי מקטין לי בכל פעם את המזונות, אני בחובות וזה פשוט לא נגמר. יש לנו דירה משותפת שעדיין לא מכרנו, והוא זוכה ליהנות מכל הכסף של השכירות. עורך הדין שלי טוען שהוא מבין רק בדיני משפחה ולא עוזר לי, ואני מיואשת. מה דעתך?
"חשוב שתגישי פירוק מרצון, תמכרו את הדירה ותקבלי את החלק שמגיע לך. אל תחכי עם זה יותר. בסכום שתקבלי תוכלי לעשות יופי של השקעות שיניבו לך סכום של כ־3,000 שקלים בחודש, וכך תוכלי להשתמש בהם כהשלמת מחיה ולא להגיע למצב שבו את נמצאת היום. תהיי רגועה והדברים יקרו. המצב הרבה יותר טוב ממה שנדמה לך. לאנרגיה יש כוח, והאנרגיה שבה את נמצאת לא נכונה ולא תצליח לקדם אותך בתוך התהליך הזה. אני מבין את הלחץ, מבין את הכאב, מבין את הכל, אבל מנגד חשוב לי לשקף לך שעלייך להרגיל את עצמך לא לתת ללחץ לנהל אותך, וללמוד לנהל את הלחץ בעצמך. מעבר לזה, עושה רושם שאת לא מיוצגת טוב משפטית, וחשוב שתמצאי עורך דין שמבין בתחום ויצליח לעזור לך לקבל את מה שמגיע לך".



אני אב לשלושה, מתגורר בשכירות ובעל דירה להשקעה שמניבה לי כרגע כסף משכירות. האם כדאי למכור את הדירה הקיימת, לקחת משכנתה ולרכוש דירה גדולה יותר או להמשיך להתגורר בשכירות?
"בארץ ישנה תפיסה מאוד גלותית בכל הנוגע לקניית בית. אנשים שולפים באופן אוטומטי משפטים כמו 'אנחנו חייבים לרכוש דירה משלנו', 'אנחנו לא יכולים להמשיך לשלם שכירות', בשעה שבמקומות רבים ברחבי העולם משפטים אלה כלל לא נאמרים ואינם חלק מהמציאות. לתפיסתי, השאלה ששאלת כלל לא נכונה מיסודה. במקום לשאול אם עליך לוותר על מקור ההכנסה שלך לצורך רכישת בית, תשאל את עצמך אם רכישת נכס בשותפות עם הבנק תצליח להניב לך איזושהי תשואה ותבין שהתשובה היא חד־משמעית לא. הרי בכל חודש אתה משלם משכנתה לבנק, וכך מתרחק מעצמאות כלכלית. אם תתבונן על האנשים סביבך, תראה שהחוויה המשפחתית הכלכלית שלהם לא קלה, והם לא חווים שגשוג כלכלי. אז למה אתה רוצה ללמוד מהם? למה אתה מתעקש להשאיר את עצמך במקום הנוח ולא משנה את אופן החשיבה? אין הבדל בין תשלום משכנתה לתשלום שכירות. בשני המקרים אתה תשלם את אותו הסכום, וזה בכלל לא העניין. אתה צריך לראות איך אתה מייצר מציאות כלכלית טובה ונכונה עבור משפחתך ולא משתעבד לתשלומים לבנק".



לפני כמה חודשים הודיעו לי ולבעלי שזכינו בירושה של יותר ממיליון שקלים. האם עלינו להשקיע את הכסף בקרן נאמנות או בתיק השקעות?


"כלל האצבע אומר שכשמנהלים תיק השקעות מגוון, הוא צריך לדעת לייצר כ־5% תשואה בשנה. אם את בוחרת להשקיע בתיק אג"ח סולידי, את צריכה להביא בחשבון שהוא מסוגל לייצר כ־3% תשואה בשנה. תשאלי את עצמך מה הכספים שלכם מייצרים בממוצע, ולפי זה תוכלי להחליט לבד מה צורת ההשקעה הכי רלוונטית עבורך. ככל הנראה, קרן נאמנות פחות מתאימה לסכומים כאלה, ולכן ההתלבטות שלך צריכה להיות בין תיק אג"ח לתיק השקעות". 



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־8:00 ב־103FM